شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

ترجمه - آزاده خطیبی: بررسی‌ها نشان می‌دهد که زیتون از قدیمی‌ترین مواد غذایی موجود در دنیاست و قدمت مصرف آن به 5 تا 7هزار سال پیش برمی‌گردد.

 مصرف زیتون به سرعت از مصر و یونان به فلسطین و آسیا شیوع پیدا کرد. توصیف زیتون در هنر مصر باستان آمده و این ماده‌غذایی در اسطوره‌شناسی یونان نقش مهمی را ایفا می‌کند. از قدیم از درخت زیتون برای تهیه غذا، سوخت، الوار و دارو استفاده می‌شده و قدمت استفاده از روغن زیتون به 3000سال قبل از میلاد می‌رسد.

75 درصد زیتون متشکل از اسیدهای چرب اشباع نشده است که باعث پایین آمدن میزان کلسترول خون می‌شوند. زیتون حاوی ویتامین E است که آنتی‌اکسیدان مهمی برای سلامت قلب به شمار می‌رود. ترکیب چربی خوب و ویتامین E باعث ایجاد خاصیت حفاظتی در سلول‌ها می‌شود. علاوه بر ویتامین E، زیتون شامل طیفی از فیتونوترینت‌ها مانند پولی‌فنول و فلاونوید است که خاصیت ضد التهابی دارند.

مزایای وجود زیتون در رژیم غذایی

زیتون حاوی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است اما تنها ضرر آن وجود میزان بالای نمک در آن است. درگذشته تصور می‌شد زیتون به خاطر داشتن روغن، ماده‌غذایی پرکالری‌ای است اما هم زیتون سبز و هم زیتون‌سیاه حاوی میزان اندکی کالری هستند و 10عدد زیتون تنها 30 تا 40کالری دارد. روغنی که از زیتون به‌دست می‌آید اسید چرب اشباع نشده‌ای است که برعکس اسیدهای اشباع، تاثیری روی میزان کلسترول خون نمی‌گذارد.

همانطور که گفته شد زیتون نخستین بار در منطقه مدیترانه یافت شده و قدمت آن به 7هزار سال پیش بازمی‌گردد. درخت زیتون همواره به‌عنوان نمادی از آرامش و شادی محسوب می‌شده و از میوه آن برای استفاده در غذا و روغن‌گیری استفاده می‌شده است. اما متأسفانه زیتون‌های کوچک اغلب به خاطر اینکه دارای چربی بالایی هستند هدر می‌روند.

انواع زیتون‌ها

زیتون‌ها در رنگ‌های مختلف از سبز و قهوه‌ای گرفته تا بنفش و سیاه و در طعم‌های گوناگون شیرین و ترش وجود دارند اما نوع سبز آن از همه متداول‌تر است. زیتون نرسیده بسیار تلخ و غیرقابل‌خوردن است. این تلخی از ماده‌ای به نام اولئوروپین حاصل می‌شود و برای آنکه زیتون به طعم لذیذ خودش برسد بایستی فرایند‌های مراقبتی مختلفی را روی آن اعمال کرد چرا که تنها پختن، باعث از بین رفتن این تلخی نمی‌شود.

زیتون را در مراحل گوناگونی از درخت برداشت می‌کنند. همانطور که به تدریج رسیده‌تر می‌شود رنگ آن نیز از سبز به سیاه تغییر می‌کند. پرورده کردن زیتون شامل مراحل گوناگونی است که ازجمله آن می‌توان به خواباندن زیتون در روغن و آب نمک اشاره کرد. راه دیگر، خواباندن زیتون در قلیاب است که این شیوه در مورد زیتون‌های سیاه بسته‌بندی شده به کار می‌رود و تا حدود زیادی تلخی آن را نیز می‌گیرد.

خواص دیگر زیتون

زیتون پرورده منبعی غنی از آهن و ویتامین E است که آنتی‌اکسیدانی است که اثر رادیکال‌های آزاد زیانبار را خنثی می‌کند. درزیر برخی از فواید زیتون برای بدن را ذکر می‌کنیم:
1 - زیتون اثری محافظتی روی سلول‌ها دارد و می‌تواند خطر التهاب و تخریب را در آنها کاهش دهد.
2 - شدت آسم، آرتروز و التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد.
3 - از سرطان روده جلوگیری می‌کند.
4 - از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.
5 - احساس گرگرفتگی را در زنان یائسه کاهش می‌دهد.
به هر حال زیتون در هر رنگ و طعمی هم حاوی طعم‌های گوناگون است و هم مواد غذایی مورد نیاز را برایتان فراهم می‌کند.

Stay Fit Get Healthy

کد خبر 151504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز