درحالی‌که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس، مینی بوس و تاکسی یکی از ملزومات خدمت رسانی مطلوب به شهروندان به حساب می‌آید، نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی همچنان در گرو مشخص شدن بانک عامل و پرداخت تسهیلات از سوی نماینده دولت است.

حمل ونقل

این در حالی است که نوسازی اتوبوس‌ها هم تنها از سوی شهرداری پیگیری شده و دولت در سال 90 فقط 88 دستگاه اتوبوس را در اختیار شهرداری قرار داده است.

به گزارش شهرنوشت، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران در تشریح عملکرد 6 ماهه سازمان حمل‌ونقل در بخش اتوبوسرانی تاکید کرد: در امر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مینی بوس‌های فرسوده شهر تا به حال بیشتر بار کار بر دوش شهرداری بوده که به‌تنهایی آن را متحمل شده است.مسعود رنجبریان در تشریح این موضوع گفت: از ابتدای سال 90 برای بخش اتوبوسرانی 2 اعتبار تعریف شده است؛ یک اعتبار جاری 290 میلیارد تومانی و یک اعتبار عمرانی 125 میلیارد تومانی که از طرف شهرداری تهران تامین شده است. در بخش یارانه بلیت نیز مجلس شورای اسلامی 300میلیارد تومان برای کل کشور مصوب کرده است. این در حالی است که یک سوم از جابه‌جایی‌های مسافران با اتوبوس در کل کشور در شهر تهران انجام می‌شود و از آنجایی که یارانه تخصیص یافته براساس جابه‌جایی مسافر درنظر گرفته می‌شود، پس باید مبلغی در حدود 100میلیارد تومان یارانه در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قرار گیرد که تا به امروز ریالی از آن پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری تهران در این بخش پروژه‌های عمرانی را تعریف کرده است و خرید اتوبوس‌های دوکابین یکی از این پروژه‌هاست، در حال حاضر قرارداد خرید 700دستگاه اتوبوس دوکابین منعقد شده است. در این میان در 6 ماهه اول سال90، 220 دستگاه اتوبوس دوکابین وارد شبکه شده و تا آخر سال‌جاری این رقم به 700 دستگاه خواهد رسید. برای نوسازی اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های تهران در کل 300 میلیارد تومان مصوب شده که از این رقم 82 درصد را باید دولت تقبل کند. این در حالی است که هرساله دولت موظف است، یک هزار دستگاه اتوبوس را نوسازی کند که تا به امروز که در اواخر هشتمین ماه آن هستیم، تنها 88 دستگاه اتوبوس از سوی دولت به شرکت واحد اتوبوسرانی تحویل شده است.

رنجبریان همچنین افزود: بحث نوسازی اتوبوس‌های برقی هم از دیگر پروژه‌های عمرانی در سال 90 است. ما 62 دستگاه اتوبوس برقی از سال 72-71 داریم که طول عمرشان در حال حاضر بیش از 18سال شده است. بنابراین نوسازی این ناوگان بیش از پیش ضروری می‌نماید که البته نیازمند مساعدت دولت است. خرید تجهیزات امدادخودرو برای تعمیرگاه‌های شرکت واحد نیز از دیگر اقدامات این معاونت در 6 ماهه نخست سال 90 بوده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه همکاری نکردن دولت در نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی مشکل‌ساز شده است، ابراز داشت: مینی‌بوس‌های ما با عمر بالای 30 یا 40 سال در خیابان‌های شهر در حال تردد هستند که این موضوع لزوم توجه بیشتر به نوسازی این ناوگان را باعث شده است. در نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی 3 نهاد یا سازمان دخیل هستند؛ شهرداری تهران، سازمان محیط‌زیست و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت(وزارت کشور). شهرداری تهران کمک بلاعوض 10 میلیون تومانی در این خصوص را متعهد شده و اعتبارات آن را فراهم آورده است.

محیط‌زیست نیز 10میلیون تومان اعتبار به این امر اختصاص داده است. در این میان مدیریت حمل‌ونقل و سوخت هم باید تسهیلات 20 میلیونی را که البته مانند 2اعتبار دیگر بلاعوض نیست بلکه با سود کم در اختیار رانندگان مینی بوس قرار داده می‌شود، فراهم کند اما متأسفانه به‌رغم اعلام آمادگی شهرداری تهران و سازمان محیط‌زیست، منبع سوم هنوز اعتبار لازم را فراهم نکرده است و موضوع به‌دلیل عدم‌تعهد طرف دولتی و مشخص نشدن بانک عامل، مغفول مانده است. در حال حاضر از یک هزار دستگاه مینی‌بوسی که باید نوسازی شوند، 220 دستگاه مراحل نهایی را هم انجام داده‌اند اما به‌دلیل مشخص نشدن بانک عامل از سوی طرف دولتی، شهرداری و سازمان محیط‌زیست هم هنوز اعتبار موردنظر را واریز نکرده‌اند. البته به محض اینکه بانک عامل مشخص شود، آنها هم اعتبار موردنظر را در اختیار رانندگان قرار می‌دهند. رنجبریان، کمک به بخش خصوصی فعال در حمل و نقل عمومی را از دیگر اقدامات معاونت حمل‌ونقل برشمرد و افزود: امسال 7‌میلیارد و 750 میلیون تومان به این امر اختصاص داده شده است که در طول سال توزیع خواهد شد. شهرداری هرساله کمک‌های بلاعوضی را به بخش خصوصی داشته است؛ بحث تعمیرات، پارکینگ‌ها و کارواش که در راستای خدمات مناسب و بهتر به شهروندان صورت گرفته است.

کد خبر 151415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز