همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک با اشاره به برگزاری آخرین جلسه شواریعالی ترافیک و تاکید بر روان سازی ترددها در این جلسه گفت: در این جلسه از مسئولان خواستیم، چنانچه خواهان بهبود وضعیت ترافیک در کوتاه مدت هستند به عنوان نخستین گام نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز برای ترخیص 147 واگن مترو از گمرک اقدام کنند تا روزانه بیش از 500 هزار سفر به ظرفیت مترو افزوده شود

اتوبوس رانی

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب اظهار کرد: در جلسه شورای عالی ترافیک، اگرچه موضوع آلودگی هوا مطرح شد اما تاکید بر آن بود که دستور جلسه یعنی روان سازی ترافیک دنبال شود و بررسی وضعیت آلودگی هوا به بعد موکول شد .

وی با اشاره به این که آخرین جلسه شورای عالی ترافیک به ریاست وزیر کشور تشکیل شد گفت: روان سازی ترافیک به معنای گسترش راهها برای تردد روان تر خودروهای شخصی نیست بلکه باید با گسترش حمل و نقل عمومی شرایطی را فراهم سازیم که شهروندان خود ترجیح دهند با وسایل نقلیه عمومی سفر کنند و کمتر شاهد تردد خودروهای شخصی در سطح شهر باشیم.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی، اجرای برنامه‌های متعدد برای کاهش سفرهای غیر ضروری، فرهنگ سازی و اجرای صحیح قوانین و مقررات و استفاده از تجهیزات هوشمند از جمله اقداماتی است که می‌تواند منجر به کاهش ترافیک و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی در شهر شود.

وی با اشاره به این که، دستور جلسه شورای عالی ترافیک ، ارایه راهکارهای کوتاه مدت برای بهبود ترافیک تهران بود گفت: در آن جلسه تاکید کردیم که معضل ترافیک و آلودگی هوا با راهکارهای مقطعی که حکم مسکن را دارند، قابل حل نیست و باید نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی، ارتقای کیفیت سوخت و کیفیت خودروها و... اقدام شود با این وجود اعلام کردیم چنانچه مسئولان خواهان بهبود وضعیت ترافیک در کوتاه مدت هستند به عنوان نخستین گام نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز برای ترخیص 147 واگن مترو از گمرک اقدام کنند تا روزانه بیش از 500 هزار سفر به ظرفیت مترو افزوده شود.

تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 147 واگن مترو و به عبارتی 21 قطار در گمرک متوقف مانده که برای ترخیص این واگن‌ها نیازمند تامین اعتبارات لازم هستیم. این در حالیست که هر قطار می‌تواند 25 هزار جابه جایی در روز را محقق کند که با ورود این تعداد قطار به ناوگان ، 525 هزار نفر به ظرفیت جابه جایی روزانه مترو افزوده می‌شود .

وی با تاکید بر این که اگر به دنبال موضوعات کوتاه مدت هم هستیم، با کمک مالی به مترو می‌توان ظرفیت جابه جایی حمل و نقل عمومی را در مدت زمانی کوتاه افزایش داد گفت: شهروندان تهرانی استقبالی بسیار خوب و کم نظیری از مترو داشته‌اند و اکنون توسعه خطوط مترو و افزایش تعداد واگن‌ها از مطالبات اصلی شهروندان محسوب می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این که در سال جاری اعلام شد که به شهرداری‌های کل کشور هزار و 730 دستگاه اتوبوس واگذار شده است گفت: حتی 1 دستگاه از این اتوبوس‌ها به تهران که بیشترین حجم سفرها و جابه جایی‌ها را دارد و با معضل ترافیک و آلودگی هوا دست به گریبان است، داده نشد در حالیکه انتظار می‌رفت حداقل یک سوم از این اتوبوس‌ها با توجه به حجم سفرها در پایتخت، به تهران داده شود و یا حداقل دولت سهم 5/82 درصدی خود در تامین اتوبوس‌های جدید را به اتوبوس‌های دوکابینی که توسط شهرداری خریداری شده پرداخت کند که متاسفانه هیچ یک از این اقدامات صورت نگرفت.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب ناوگان مینی بوسرانی در شهر تهران گفت: تمامی مینی بوس‌های شهر تهران فرسوده هستند و به دلیل ایجاد آلایندگی بالا باید هرچه سریع‌تر مورد نوسازی قرار گیرند، به همین دلیل شهرداری تهران پذیرفته تا برای نوسازی مینی بوس‌های فرسوده 10 میلیون کمک بلاعوض داشته باشد و سازمان محیط زیست نیز پرداخت 10 میلیون کمک بلاعوض به این مهم را متقبل شده است. از سوی دیگر مقرر بوده که وامی کم بهره نیز برای نوسازی این ناوگان از سوی دولت اختصاص یابد که متاسفانه کارها در بانک عامل متوقف مانده است و چنانچه مشکلات پرداخت وام مرتفع شود قادر خواهیم بود که هزار و 200 مینی بوس فرسوده را نوسازی کنیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در آخرین جلسه شورایعالی ترافیک، رئیس شورای اسلامی شهر تهران خواستار پرداخت کامل یارانه بلیت مترو و اتوبوسرانی، اعتبارات عمرانی مترو و تحقق امکان استفاده مترو از فاینانس‌ها، اعتبارات صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت شد، گفت: وزیر کشور قول پیگیری پرداخت یارانه باقی مانده، اعتبارات عمرانی مترو و کمک به حل مساله بانک‌ها در پرداخت فاینانس و حل مشکل استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای توسعه خطوط مترو تهران را داد که امیدواریم شاهد تحقق این قول‌های همکاری باشیم.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در جلسه شواریعالی ترافیک با تاکید وزیر کشور بحث کنترل هوشمند محدوده زوج و فرد با توجه به نتایج مثبت کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک و ضرورت کنترل دقیق این محدوده، مطرح شد. همچنین در این جلسه بر راه اندازی مجدد سرویس ادارات نیز تاکید شد ، چرا که بنا به ابلاغیه دولت مبنی بر حذف سرویس ادارات، بسیاری از کارکنان با خودروی شخصی خود به محل کارشان مراجعه می‌کنند که این مساله سبب تشدید ترافیک شده است. به همین دلیل با پیشنهاد راهور پلیس مقرر شد که سرویس ادارات مجددا راه اندازی شود .

تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: همچنین در این جلسه، با توجه به تولید آلایندگی بسیار بالا توسط موتورسیکلت‌ها مقرر شد تا موضوع جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورهای بنزینی نیز در دستور کار و بررسی شورای عالی ترافیک قرار گیرد.

کد خبر 154981
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز