همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور گفت: باید بیشترین ارزش افزوده را از نفت بدست بیاوریم و گام اول این است که فرآورده‌های نفتی را خودمان تولید کنیم.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد پس از افتتاح واحدهای در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با بیان اینکه ما انتظار دارم که این طرح‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد، گفت: باید بیشترین ارزش افزوده را از نفت به دست بیاوریم و گام اول این است که فرآورده‌های نفتی را خودمان تولید کنیم.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که «نفت یکی از سرمایه‌های مهم ملی ماست»‌ تاکید کرد: گام بعدی نیز باید این باشد که به سمتی برویم که نفت خام را صادر نکنیم و این شدنی است.

 وی در ادامه یادآور شد: باید حداکثر ظرفیت ممکن را برای پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایجاد کنیم و به جای صادرات نفت خام، بنزین و گازوئیل صادر کنیم. ما اکنون در طراحی و مهندسی تقریبا به خودکفایی رسیده‌ایم. در ساخت و نصب قطعات نیز درصد بالایی را به دست آورده‌ایم، اما باید این موضوع را به صد برسانیم. افق پیمانکاران ایرانی و مهندسی نفت ما باید حضور در بازار جهانی باشد. اگر فقط استان مرکزی تصمیم بگیرد که این کار را انجام دهد این امر ممکن است.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که «مشتری در این زمینه برای ایران بیش از سایر کشورهاست» در تصریح دلایل آن گفت: کار ایرانی ارزان‌تر است، منت و بار سیاسی برای آن‌ها ندارد و ایران به لحاظ فرهنگی برای آن‌ها بار مثبت دارد.

 رئیس‌جمهور افزود: در تمام مسافرت‌ها و دیدارهایی که انجام می‌شود فهرست بلندی از تقاضاها را جلوی ما می‌گذارند که بخشی از آن مربوط به حوزه نفت است. ما باید به سمتی برویم که خدمات فنی و مهندسی نفت از ایران به جهان صادر شود.

 وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که نفت واقعا ملی شود. یعنی صفر تا صد منافع آن به ملت ایران برسد. این‌که نفتی را تولید کنیم که لوازم و فناوری آن از آن بیگانه باشد، چیزی برای ملت نمی‌گذارد.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به به ساختن ایران گفت: همه باور داریم که می‌توانیم به یکی از اقتصادهای اول دنیا تبدیل شویم و این ممکن است. آن‌هایی که اکنون از اقتصادهای اول دنیا هستند مگر چه چیزی دارند؟ بنابراین باید دست به دست دهیم و در این راه گام برداریم. در این مسیر مشکلاتی در داخل و خارج وجود دارد، اما همان‌طور که همه می‌دانیم کاری که بدون مانع انجام شود شیرینی و سازندگی ندارد. اگر ملتی توانست موانع را پشت سر بگذارد به افق‌ها دسترسی خواهد یافت.

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه‌ بازی‌های دشمنان به این دلیل است که می‌بینند ایران ظرفیت و توانایی بسیار دارد. آن‌ها حرف واقعی خود را نمی‌زنند و بازی‌های آن‌ها طرح فریب است. دعوای اصلی آن‌ها بر سر پیشرفت و طرح‌های عظیمی است که در ایران انجام می‌شود. ما باید بیشترین انرژی خود را در بخش تولید ببریم و این امر نیز شدنی است.

 احمدی‌نژاد در پایان گفت: ما مدعی هستیم که پیرو آن انسانی هستیم که همه‌ وجودش توحید، عدالت، عشق، ایستادگی، تلاش، خدمت و سازندگی بود.

 بر اساس این گزارش در ابتدای این مراسم، وزیر نفت اظهار کرد: با پشتیبانی‌های بسیار خوب از سوی رییس‌جمهور در حوزه صنعت نفت، ان‌شاءالله حرکت‌های بزرگی در این راستا به‌ویژه در افزایش تولید خواهیم داشت.

 قاسمی یادآور شد: درخصوص تولید گاز تا پایان برنامه، بیش از دو برابر ظرفیت موجود از میدان‌های مشترک برداشت خواهیم داشت و این یکی از دغدغه‌های رئیس‌جمهور بوده است.

کد خبر 151286
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز