گروه بین‌الملل: نیروهای پلیس آمریکا با گسترش حملات خود در شهرهای مختلف این کشور در تلاش برای پاکسازی محل‌های تجمع معترضان جنبش «اشغال وال استریت» و پایان دادن به حرکت اعتراضی آنها به هر شکل ممکن هستند.

وال استریت

بامداد روز گذشته صدها نفر از نیروهای پلیس شهر نیویورک با حمله به پارک زوکاتی اقدام به جمع‌آوری چادرهای معترضان متحصن در این محل و بازداشت بیش از ۷۰ نفر کردند تا پس از 2ماه با اعمال خشونت این منطقه نمادین را از معترضان تخلیه کنند. پارک زوکاتی از ماه سپتامبر با نخستین تحصن معترضان جنبش وال استریت به منطقه نمادین حرکت اعتراضی مردم آمریکا تبدیل شد.گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای پلیس ساعت یک بامداد به وقت محلی در این پارک حاضر شدند و به معترضان در این محل به بهانه «مشکلات بهداشتی و خطر آتش‌سوزی»هشدار دادند که هرچه سریع‌تر این منطقه را با جمع‌آوری چادرهای خود ترک کنند. با بی‌اعتنایی معترضان به این هشدار و شعار آنها که می‌گفتند «پارک کیه؟ پارک ماست!»، حمله نیروهای ضد‌شورش در ساعت ۳‌صبح آغاز شد. مقام‌های پلیس نیویورک اعلام کرده‌اند که ۷۰ نفر از کسانی که با تشکیل زنجیره انسانی در مقابل اقدام نیروهای امنیتی مقاومت کردند در این حمله بازداشت شده‌اند. شبکه تلویزیونی الجزیره روز گذشته با اشاره به خراب کردن چادرهای معترضان توسط نیروهای ضد‌شورش گزارش داد که نیروهای پلیس برای تخلیه پارک از روش‌های خشن استفاده کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای پلیس با تشکیل سپر انسانی منطقه عملیات خود را محاصره کردند و مانع از ورود خبرنگاران شدند. همچنین گروهی از معترضان از استفاده نیروهای پلیس از اسپری فلفل برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان در این پارک خبر داده‌اند. معترضان با اعلام اینکه این حمله تنها حرکت آنها را برجسته‌تر می‌کند در پیامی اینترنتی اعلام کردند که تجمع خود را در میدان دیگری در نزدیکی پارک زوکاتی ادامه خواهند داد.اعتراض به وضعیت اقتصادی، اعتراض علیه «سودجویی و طمع بانک دارها» و قیام علیه «توزیع ناعادلانه ثروت» شعارهای اصلی شرکت‌کنندگان در تجمع‌های اشغال وال استریت است که از حدود دو ماه پیش در نیویورک و حوالی خیابان وال استریت (قلب اقتصادی آمریکا) آغاز و خیلی سریع دامنه آن به دیگر شهرهای آمریکا و شهرهای بزرگ اروپا کشیده شد.

حمله در شهرهای دیگر

پیش از حمله به تجمع معترضان در پارک زوکاتی در بامداد روز دوشنبه هم پلیس شهر اوکلند با اعزام نیروهای خود به محل تجمع معترضان حامی جنبش اشغال وال استریت، چادرهای آنها را جمع‌آوری و با متفرق‌کردن این افراد، محل را با علامت‌های ویژه «منطقه تحقیقات جنایی» اشغال کرد.گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این حمله هم ۳۲ نفر از معترضان که در برابر نیروهای پلیس مقاومت کردند بازداشت شده‌اند. پلیس اوکلند علت تخلیه و اشغال محل تجمع‌کنندگان در این شهر را نیاز به بررسی جزئیات حادثه شلیک به یک جوان ۲۵ ساله در روز پنجشنبه گذشته اعلام کرده است.

در جریان حادثه روز پنجشنبه، کاید اولا فاستر، که از تجمع‌کنندگان در برابر مرکز فرانک اوگاوا اوکلند بود، در جریان یک تیراندازی کشته شد.روز یکشنبه هم، پلیس شهر پورتلند در ایالت اورگان به جمع‌آوری چادرها و متفرق کردن تجمع «اشغال وال استریت» اقدام کرد و ۵۰ نفر در جریان حمله نیروهای پلیس بازداشت شدند. گزارش‌های مشابهی از جمع‌آوری کمپ‌های معترضان در شهرهای دنور (ایالت کلورادو) و سالت لیک سیتی (ایالت یوتا) در روز شنبه گذشته منتشر شد که در جریان عملیات پلیس در شهر دنور هم ۱۷ نفر بازداشت شدند. نیروهای پلیس و مقام‌های شهرهای مختلف آمریکا اکنون به بهانه هزینه صدها هزار دلاری تجمع شبانه‌روزی معترضان در تلاش هستند با توسل به زور و پاکسازی محل تجمع حامیان جنبش «اشغال وال‌استریت» به حرکت اعتراضی‌ آنها پایان دهند.

کد خبر 151211
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز