شروع زودرس فصل سرما و بارش برف و کولاک در بسیاری از نقاط کشورمان، همه را غافلگیر کرده است. از هم‌اکنون باید به فکر تهیه تجهیزاتی بود که مناسب چنین شرایطی است؛ مثل زنجیر چرخ، لباس گرم ومناسب و....

سطح شهر

در این میان یکی از مشکلاتی که همه‌ ساله شهروندان با فرا رسیدن فصل سرما و بارش برف با آن روبرویند، تلنبار شدن برف در کوچه‌ها و خیابان‌ها و یخ بستن سطح گذرگاه‌ها و دشواری عبور و مرور است. در سال‌های اخیر با تدبیر شهرداری و همکاری شهروندان این مشکل تا حد زیادی رفع ‌شده، اما به‌ویژه در کوچه‌ها امکان بروز این مشکل همچنان وجود دارد. از این‌رو در سال‌های گذشته، پیش می‌آمد که گاه زمستان به پایان می‌رسید اما هنوز از آب شدن برف و یخ سطح کوچه‌ها خبری نبود. در این وضعیت شهروندانی را می‌شد دید که در عزیمت از خانه به محل کار خود و بر عکس-چه پیاده و چه سواره- با دشواری در رفت‌وآمد و خطر سرخوردن و... روبه‌رو بودند اما با وجود این شرایط سخت، کمتر کسی را می‌شد یافت که در پی حل این مشکل باشد؛ حال آنکه بسیاری از معضلات شهری را شهروندان می‌توانند با همکاری و همفکری یکدیگر چاره‌یابی کنند و در حل آن بکوشند.

اکنون فکر کنید اگر ساکنان خانه‌ها و ساختمان‌های مجاور تصمیم بگیرند با همیاری مشکل تلنبار شدن برف و یخ را در کوچه و خیابان خود رفع کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به این معنا که خانوارهای هر ساختمان و مجتمعی، در یک اقدام گروهی، هریک محدوده منزل خود و حتی روبه‌روی منزل همسایه را برف روبی کنند. البته باید مراقب بود تا برف‌های پارو شده در مسیر دیگر شهروندان قرار نگیرند؛ چراکه گاه دیده شده شهروندانی صرفا برف‌های جلوی محل سکونت خود را جابه‌جا کرده و به این طریق برای دیگران مزاحمت ایجاد کرده‌اند. برای جلوگیری از این مسئله، ساکنان یک کوچه و خیابان می‌توانند، در توافق با یکدیگر برف‌ها را به محلی منتقل سازند که از رفت‌وآمد شهروندان به دور باشد. اگر این همت شهروندی صورت گیرد، خواهیم دید که از معضل انبار شدن و یخ بستن برف در سطح کوچه‌ها تا حد زیادی کاسته خواهد شد و از همه مهم‌تر حس اعتماد، همیاری، نوع‌دوستی و مسئولیت پذیری در میان شهروندان افزایش خواهد یافت.

سیم‌کشی‌ها را استاندارد کنیم!

چندی پیش در خبرها خواندیم که وجود سیم‌کشی نامناسب در خانه‌ای در خیابان 17 شهریور، سبب آتش سوزی شده بود که البته با حضور بموقع آتش‌نشانان مهار شد. بدبختانه سالانه حادثه‌های ناگواری از این دست که حکایت از سیم‌کشی‌های غیراستاندارد و نامناسب دارد، در کشور اتفاق می‌افتد. سیم‌کشی توکار و استاندارد، استفاده از فیوزهای ویژه و حساس و نیز تعبیه پریز برای هریک از وسایل برقی می‌تواند درصد زیادی از آتش‌سوزی‌ها و سایر خطرات مرتبط با برق از جمله برق گرفتگی را کاهش دهد.

در این عکس، شهروندی بدون توجه به این قبیل خطرات و آسیب‌ها، اقدام به سیم‌کشی به شیوه‌ای که مشاهده می‌کنید، کرده است؛ غافل از آنکه رعایت نکردن درست اصول سیم‌کشی صدماتی را متوجه خودش و دیگران خواهد کرد.

سطح شهر

غیراستاندارد بودن این نحوه سیم‌کشی- آنگونه که در عکس می‌بینید- بر کسی پوشیده نیست. با توجه به قرار گرفتن این سیم‌کشی در محل عبور و مرور شهروندان و به‌ویژه پوشیده نبودن بخشی از سیم به‌کاررفته، می‌توان خطرات احتمالی را که بر اثر اتصالی در محل سیم‌های لخت، رخ می‌دهد، پیش‌بینی کرد؛ به‌ویژه آنکه در روزهای بارانی و برفی خطر اتصالی و برق گرفتگی افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در سال‌های قبل گزارش‌هایی از اتصالی وسیع این قبیل سیم‌کشی‌ها و بروز خطرات ناشی از آنها برای شهروندان، در رسانه‌ها منعکس شده بود.

کد خبر 150986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز