گروه شهری: به‌دنبال قطع درختان باغ قلهک و اصرار سفارت انگلیس در از بین بردن آثار درختان با سوزاندن آنها، رئیس شورای شهر تهران از قوه قضاییه خواست هرچه زودتر به این پرونده رسیدگی کند.

درخت

مهدی چمران با اشاره به شواهد روشن این پرونده و اسناد و مدارک ارائه شده به قوه قضاییه اعلام کرد: ما انتظار داریم قوه قضاییه هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کند؛ چرا که شواهد این پرونده روشن است.در آخرین رویداد در این ارتباط، شهردار منطقه 3 اعلام کرد: عوامل سفارت انگلیس در باغ قلهک شب‌های گذشته مقادیر قابل توجهی تنه درخت به بیرون از این باغ منتقل کردند و این موضوع نشان می‌دهد روند قتل‌عام خاموش درختان و محو مدارک جرم صورت گرفته در باغ قلهک، سرعت بیشتری یافته است.

پژمان پشمچی‌زاده با اعلام این خبر گفت: متصرفان باغ قلهک شب‌های گذشته با بهره‌گیری از تاریکی و خلوتی شب با چندین کامیون خاور اقدام به حمل مقادیر قابل توجهی تنه درخت به بیرون از باغ قلهک کردند که البته این موضوع از چشم ماموران شهرداری و اهالی محل پنهان نماند. وی با بیان اینکه مستند‌سازی‌ این اقدام از سوی شهرداری منطقه 3 به‌منظور ارائه به دستگاه قضایی انجام شده است گفت: امیدواریم با توجه به اینکه روند قطع درختان و پاکسازی محل وقوع جرم از مدارک از‌سوی انگلیسی‌ها سرعت یافته، دستگاه قضایی که همواره در احقاق حقوق مردم مقتدرانه عمل می‌کند، با سرعت بیشتری پرونده متصرفان باغ قلهک را رسیدگی کند. شهردار منطقه 3 همچنین از وزارت امور خارجه خواست زمینه ورود بازرسان فضای سبز شهرداری به باغ قلهک و صورتجلسه وضعیت فعلی درختان را فراهم سازد. 9 آبان‌ماه سال‌جاری شهرداری تهران با طرح شکایت رسمی از سفارت انگلیس نسبت به قطع بیش‌از 300 درخت در این باغ قدیمی که در اختیار این سفارت است، اعتراض کرد. پس از آن سفارت انگلیس با آتش‌زدن بقایای درختان باغ قلهک و جلوگیری از ورود آتش‌نشانان برای اطفای حریق تلاش کرد تا شواهد اقدام غیرقانونی خود را از بین ببرد.

بررسی پرونده در کمیسیون امنیت ملی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه سفر به استان فارس درخصوص وضعیت باغ قلهک که در تصرف انگلیسی‌هاست، گفت: هم قوه قضاییه در حال پیگیری این مسئله است و هم کمیسیون امنیت ملی مجلس؛ این مسئله باید هر چه زودتر پیگیری و تکلیفش روشن شود. نمایندگان مجلس نیز از اقدام شهرداری برای طرح شکایت از سفارت انگلیس برای قطع درختان حمایت کردند و خواستار اقدام سریع قوه قضاییه در احقاق حقوق مردم ایران شدند. عفت شریعتی با بیان اینکه شهرداری به‌عنوان حامی فضای سبز شهری باید تخریب و قطع درختان باغ قلهک را پیگیری کند، ادامه داد: شکایت حق‌مسلم ایران است و انگلیسی‌ها باید پاسخگوی کار خود باشند؛ ضمن اینکه شهردار تهران با شکایت از انگلیس نشان داد که به‌خوبی از این حق حراست می‌کند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خواستار مساعدت قوه قضاییه در این خصوص شد. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز پیش‌تر با اشاره به اقدام بموقع شهرداری تهران درخصوص شکایت از سفارت انگلیس گفته بود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با توجه به اهمیت موضوع آمادگی هرگونه همکاری و حمایت را درخصوص اقدام شهرداری تهران دارد.

چمران: عکس‌های هوایی می‌تواند نابودی درختان باغ قلهک را مشخص کند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شمارش درختان باغ قلهک در سال‌های گذشته گفت: بررسی عکس‌های هوایی می‌تواند از بین‌رفتن درختان باغ قلهک را مشخص کند. وی همچنین خواستار اعتراض رسمی شهرداری تهران از طریق وزارت‌خارجه به دولت انگلیس شد و اظهار داشت: باید عدم‌رعایت قوانین کشورمان توسط سفارت انگلیس رسما مورد اعتراض قرار گیرد و از طریق وزارت خارجه این اعتراض به کشور انگلیس نیز اعلام شود.

کد خبر 150866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز