گروه شهری: آن دسته از هیئت‌های مذهبی که در ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) برای پخش نذورات از ظروف پلاستیکی استفاده نکنند، از سوی شورای اسلامی شهر تهران مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

شورای شهر

دیروز در جلسه علنی شورای شهر از هیئت‌های مذهبی خواسته شد تا درکنار انجام فرایض دینی به مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی نیز توجه داشته باشند. در این باره معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر بر ممنوعیت استفاده از لیوان‌های پلاستیکی برای توزیع چای تاکید بیشتری کرد و گفت: امسال از هیئت‌های مذهبی که ظروف شیشه‌ای و فلزی را جایگزین نوع پلاستیکی آن کنند، تقدیر ویژه خواهد شد که این پیشنهاد مورد تایید رئیس شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت.

معصومه آباد، رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر نیز گفت: برپایی نمایشگاه عطر سیب فرصت بسیار خوبی برای کاهش مصرف ظروف پلاستیکی است که اغلب رهاشدن این ظروف در معابر می‌تواند ضمن اثرات شیمیایی سوء اینگونه پلیمرها روی سلامت و محیط‌زیست، پیامدهای دیگر نظیر آبگرفتگی معابر را نیز به‌دنبال داشته باشد که در این باره باید فرهنگ‌سازی‌ مناسب صورت گیرد. دیروز همچنین مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز خواستار رعایت مسائل ایمنی در هیئت‌های مذهبی شد و در توضیح آن گفت: در پی همزمانی ایام محرم با روزهای سرد سال، ضروری است هیأت‌های مذهبی نکات ایمنی لازم را هنگام نصب سیستم‌های گرمایشی و برق رعایت کنند.

وی اجرای یکسری ملاحظات از سوی هیئت‌ها را خواستار شد؛ به‌گونه‌ای که نه ساعت برپایی مراسم آنقدر طولانی شود که به قضا شدن نماز صبح منجرشود و نه حرکت در معابر به افزایش ترافیک شهری دامن بزند. طلایی بر لزوم توجه به نماز جماعت و استفاده از ظرفیت روحانیون در هیئت‌ها نیز تاکید کرد و گفت: هیئت‌ها با روحانیت پیوند دیرینه دارند، بنابراین نباید هیئت‌ بدون روحانی و نماز جماعت داشته باشیم. پروین احمدی‌نژاد نیز گفت: نامه‌های بسیاری از سوی شهروندان داشتیم که از ما خواسته‌اند به هیئت‌هایی که زمان برگزاری مراسمشان تا ساعت یک و 2نیمه‌شب به درازا می‌کشد، بابت روشن‌بودن بلندگوهایشان و سلب آسایش همسایه‌ها تذکر داده شود.

دیروز همچنین از سوی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران انتقادی نسبت به مصوبه کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شد که براساس آن قهوه خانه‌ها از ردیف اماکن عمومی که مصرف دخانیات در آن ممنوع است خارج شدند. وی ضمن اشاره به اینکه این مصوبه با مخالفت وزارت بهداشت نیز مواجه شده است، ادامه داد: منشا گرایش به مصرف سیگار و قلیان همین قهوه‌خانه‌هاست؛ به همین دلیل این مصوبه به نفع شهر نیست. در ادامه جلسه دیروز شورای شهر تهران، رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهربابت طرح حقوق مادام العمر مقامات سیاسی به نمایندگان مجلس تذکر داد و گفت: همه ما در سنگر مقدس نمایندگی مردم هستیم.وی با اشاره به اینکه ابهام در مفهوم طبقات اجتماعی ریشه تاریخی دارد، گفت: نابرابری‌های اقتصادی در جامعه ما مرتبط با موقعیت‌های سیاسی و مدیریتی بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: همواره مردم یک بدبینی و شک و ابهام نسبت به مدیران خود داشته‌اند که نکند از موقعیت‌های سیاسی و مدیریتی بهره‌برداری شخصی کنند. این تجربه تلخ تاریخی دارد و با اینگونه اقدامات، مردم حق دارند که به نمایندگان خود با تردید نگاه کنند.

اقدامات شهرداری در حوزه آبگرفتگی معابر

دیروز پس از آنکه پروین احمدی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ضمن شکرگزاری بابت بارش اخیر و تاکید بر اینکه با هیچ‌چیز نمی‌توان مشکلات کم آبی را جبران کرد مگر از طریق باران رحمت الهی، گفت: لازم است مطالبی را بابت آبگرفتگی معابر شهری مطرح کنم که عمدتا معطوف به ترافیک سنگین در هربار بارندگی، تصادفات و تجمع آب در معابر است که بعضا به حوادث غیرمترقبه نظیر تصادف منجر می‌شود.وی خواستار آن شد تا جلسه‌ای با حضور مسئولان خدمات شهری تشکیل شود و در آن یک برنامه زمانبندی برای اصلاح نقاطی که با بیشترین حجم آبگرفتگی مواجه هستند، ارائه شود.
در پاسخ سید مناف هاشمی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران اطمینان داد که انصافا در جریان بارش‌های اخیر شهرداری تهران غافلگیر نشد؛ چرا که هم حوزه فنی و عمرانی و هم حوزه خدمات شهری در بحث کانال‌ها و شیب‌ها 200نقطه را شناسایی کرده بودند و علاوه بر آن تمامی ستادهای مجموعه خدمات شهری در سطح مناطق ازیک ماه گذشته آمادگی کامل برای رفع آبگرفتگی معابر را داشتند.
مناف هاشمی از آمادگی کامل مجموعه خدمات شهری و فنی و عمرانی شهرداری تهران برای حضور در جلسه آینده شورای شهر و ارائه گزارش مبسوط از اقدامات انجام شده برای کاهش آبگرفتگی معابر شهر خبر داد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: شهرداری تهران در تابستان امسال با مشاوره‌گرفتن، چندهزار نقطه آبگیر را شناسایی کرد و با انجام اقدامات لازم هم در حوزه خدمات و هم عمرانی هرجا که احتمال آبگیری داشت را اصلاح کرد. بنابراین از نظر خسرو دانشجو مطلوب است که معاون خدمات شهری و معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در جلسه علنی شورای شهر حاضر شوند و به تفصیل گزارش اقدامات انجام شده خود را بیان دارند.در ادامه علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز عنوان کرد: بحث مترو و فاضلاب همواره 2مشکل اساسی شهر تهران بوده اما علاوه بر این موضوع جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز بسیار اهمیت دارد که لازم است در اعتبارات سال آینده بودجه مناسبی برای این بخش در نظر گرفته شود.

تأکید شورا بر جمع‌آوری دکل‌های فشار قوی از داخل شهر

در جلسه علنی روز گذشته اصلاحیه مصوبه برنامه 5 ساله شرکت برق تهران تصویب شد. هنگام بررسی این اصلاحیه، معصومه ابتکار، احمد مسجدجامعی و خسرو دانشجو هریک پیشنهادهایی را مبنی بر لزوم جمع‌آوری دکل‌های برق فشار قوی، لزوم هماهنگی برنامه 5 ساله شرکت برق با برنامه 5 ساله شهرداری و طرح جامع و تفصیلی شهرتهران، لزوم استفاده از انرژی‌های نوین و ممیزی مصارف به‌ویژه در بخش دولتی وخانگی و الزامات و تکالیف قانونی در این باره و افزایش روشنایی معابر مطرح کردند که در اصلاحیه طرح نیز لحاظ شد و به تصویب رسید.به گزارش همشهری، در جلسه دیروز همچنین علاوه برتصویب تغییر نام میدان هروی به سوسنگرد، یک فوریت طرح برنامه 5 ساله خدمات آبرسانی به شهر تهران و پیشنهاد به دولت و مجلس جهت تامین بودجه مورد نیاز شرکت آب و فاضلاب در سال91 به تصویب اعضای شورا رسید.

کد خبر 151928
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز