گروه بین‌الملل: همزمان با انتشار خبر رزمایش مشترک موشکی آمریکا و رژیم صهیونیستی که رسانه‌های غربی از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین رزمایش موشکی دو طرف نام برده و به‌صورت وسیع اخبار آن را منتشر کرده‌اند، دیروز خبر دیگری منتشر شد که اگرچه به اندازه خبر اول بازتاب رسانه‌ای نداشت اما نکته‌ای مهم را نشان می‌دهد.

سارکوزی

یک گروه دفاع از آزادی رسانه‌ها در فرانسه سه شنبه متن مکالمه‌ای را منتشر کرد که میان باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و نیکولاسارکوزی همتای فرانسوی‌اش در دیداری خصوصی در حاشیه نشست گروه 20 در کن فرانسه رد و بدل شده‌بود.

اوباما و سارکوزی در مکالمه‌ای کوتاه در حاشیه اجلاس مشغول گفت‌وگو درباره بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بودند غافل از آنکه میکروفون سارکوزی روشن بوده و خبرنگاران مستقیم شنونده این مکالمه بوده‌اند.

رئیس‌جمهور فرانسه گفته‌است: نتانیاهو انسان بسیار دروغگویی است و من نمی‌توانم تحملش کنم. اوباما هم در پاسخ گفته‌است: تو از او خسته شده‌ای؟ من چه کنم که باید هر روز با او در ارتباط باشم؟

شبکه خبری بی‌بی‌سی دیروز گزارش داد، خبرنگاران این مکالمه را شنیدند اما همانجا تصمیم گرفتند که فعلا آن را منتشر نکنند چون برای سارکوزی بسیار بد می‌شد. اما وب سایت یک گروه رسانه‌ای فرانسوی آن را منتشر کرد و بعد از آن همه خبرگزاری‌ها از جمله رویترز، فرانس‌پرس، شبکه بی‌بی‌سی و سایت روزنامه‌های فرانسوی همچون لوموند آن را تایید کردند. این مکالمه کوتاه نشان می‌دهد دولت نتانیاهو در میان حامیان همیشگی‌اش در غرب هم دیگر اعتباری ندارد.

حمایت آشکار دولت‌های اوباما و سارکوزی از نتانیاهو بیشتر با هدف داخلی و برای جلب کمک‌های مالی لابی‌های صهیونیستی در آمریکا و اروپا صورت می‌گیرد. انتشار این مکالمه آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و فرانسه برای اوباما و سارکوزی گران تمام خواهد شد و ممکن است آنها حمایت مالی لابی‌های صهیونیستی را از دست بدهند.

سه شنبه رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی گزارش دادند، در مانور مشترک بزرگ موشکی واشنگتن و تل‌آویو، 5 ‌هزار سرباز آمریکایی و اسرائیلی شرکت می‌کنند. در این مانور قرار است سامانه‌هایی چون گنبد آهنین و گرز جادویی مورد آزمایش قرار گیرد.

این خبر با ابعاد گسترده در رسانه‌های خبری غرب منتشر شد تا بر نقاط مشترک تل‌آویو و واشنگتن و مقابله آنها با دشمنان مشترکشان تاکید شود.

کد خبر 150674
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز