به‌رغم تداوم افزایش شکاف قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه‌های خودروسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از آزاد‌سازی قیمت خودروها با شکل‌گیری بازار رقابتی خبر داده است.

میراخوری

با شهرام میرآخورلو، مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت‌مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا بسترهای لازم برای آزادسازی قیمت خودرو فراهم است؟

با توجه به‌وجود بازار انحصاری برای خودرو سازان داخلی و نبود فضای رقابتی در بازار خودرو به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی آزاد‌سازی قیمت خودرو امکان پذیر نیست و تا زمانی که بازار رقابتی خودرو شکل نگیرد حقوق مصرف‌کنندگان تامین نخواهد شد.

  • چه برنامه مشخصی برای آزاد‌سازی‌ قیمت خودرو در نظر دارید؟

نخستین گام مدیریت عرضه و تقاضا در بازار خودروست ضمن اینکه باید تولید و کیفیت خودرو متناسب با سلیقه مشتری باشد. از سوی دیگر باید قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد. این‌گونه نیست که هر فشار هزینه‌ای در شرکت‌های خودروسازی به مصرف‌کنندگان منتقل شود. باید رانت ایجاد شده در بازار خودرو را با بازنگری در نظام عرضه و تقاضا از بین ببریم. به‌نظر می‌رسد رانت ایجاد شده در بازار خودرو بیشتر تابع نظام عرضه و تقاضا و نه فرایند قیمت‌گذاری خودروست. با اختلالات موجود در نظام عرضه و تقاضا و انحصاری بودن بازار خودرو امکان ایجاد اختلاف قیمت در بازار وجود دارد.

  • آیا اعمال تعرفه 90درصدی واردات موجب شکل‌گیری بازار رقابتی می‌شود؟

این مشکلات با تعرفه قابل رفع نیست بلکه باید با تعرفه مؤثر حمایت لازم از صنعت خودرو صورت گیرد و اجازه حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم شود اما اکنون با در نظر گرفتن نوع قراردادهای خودرو‌سازان با قطعه سازان، قراردادهای خدمات پس از فروش، نوع تولید و نحوه نگرش بخش خصوصی به این صنعت شرایطی را فراهم کرده که انحصار مطلق در تولید، عرضه و فروش خودرو در بازار داخلی را موجب شده است.

  • با این شرایط اعلام آزاد‌سازی قیمت خودرو تا چه حد منطقی به‌نظر می‌رسد؟

آزادسازی قیمت خودرو با اهتمام شرکت‌های خودروسازی نیز مرتبط است. اکنون شرکت‌های خودروسازی واقعا خواستار آزاد‌سازی قیمت‌ها نبوده و معتقدند اینکه دولت نسبت به تعیین قیمت خودرو در بازار اقدام می‌کند یک حاشیه قیمتی را برای عرضه خودروهای داخلی فراهم می‌کند. این شرایط موجب شده تا وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تدوین استراتژی مشخصی برای صنعت خودرو شود.

  • آیا می‌توان زمان مشخصی را برای آزاد‌سازی قیمت خودرو اعلام کرد؟

اصلا ضرورتی برای آزاد‌سازی قیمت خودرو وجود ندارد چرا که قیمت‌های کنونی بازار خودرو متعادل بوده و قیمت‌های حاشیه بازار تنها در مورد برخی محصولات سی‌کی‌دی پارس خودرو یا ایران خودرو مصداق دارد که تلاش می‌شود با مدیریت عرضه این مشکل حل شود.

کد خبر 150664
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز