گروه اقتصادی: به‌رغم افزایش رسمی و غیررسمی قیمت اغلب کالاهای مصرفی، سازمان حمایت بر خلاف گذشته و با تغییر رویکرد، تثبیت قیمت‌ها را اصل ندانسته و بر افزایش پلکانی و تدریجی قیمت‌ها تاکید دارد.

روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که به همراه معاونین خود در نشست خبری بررسی بازار شرکت کرده بود، احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها در نیمه دوم سال‌جاری را رد نکرد و گفت: تثبیت قیمت‌ها اصل نبوده و سازمان حمایت افزایش معقول قیمت‌ها را اگر هزار بار هم ارائه شود بررسی می‌کند و استدلال‌های درست را می‌پذیرد.محمدحسن نکویی مهر، افزایش پلکانی و تدریجی قیمت‌ها را رویکرد این سازمان پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قلمداد کرد و افزود: سیاست تثبیت قیمت‌ها را دنبال نمی‌کنیم، چرا که با این روش نمی‌توان اقتصاد را اداره کرد. سازمان حمایت نمی‌تواند با افزایش قیمت‌های معقول مخالفت کند.

وی با اشاره به افزایش تدریجی قیمت شیر و لبنیات در 2مرحله گفت: افزایش قیمت‌ها از طریق تعامل با انجمن‌های تولید‌کننده را دنبال کردیم و با افزایش پلکانی قیمت‌ها تلاش کردیم تا از شکل‌گیری فضای تورمی در بازار، از زیان مصرف‌کننده و تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری کنیم.رئیس سازمان حمایت پاسخ قانع‌کننده‌ای به پرسش خبرنگار ما در زمینه علت تشدید گرانی و افزایش غیررسمی قیمت بسیاری از کالاها مانند تخم‌مرغ و خودرو نداد.

وی بدون پاسخ به میزان اثربخشی تشدید نظارت‌ و بازرسی برای کاهش قیمت مواد‌غذایی، خودرو و سایر کالاها گفت: از ابتدای امسال 5 طرح ویژه نظارتی را اجرا کرده‌ایم و از ابتدای آبان ماه نیز با استفاده از کد رهگیری طرح ساماندهی بازار لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و گوشی تلفن همراه اجرا خواهد شد. همچنین طرح نظارتی مواد لبنی و پروتئینی از 13مهر ماه جاری آغاز شده و به‌مدت 3ماه ادامه خواهد یافت.

بازار انحصاری خودرو و نبود امکان نظارت

معاون وزیر صنعت پاسخگویی در زمینه افزایش رسمی و غیررسمی قیمت خودرو را به مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی این سازمان موکول کرد. شهرام میر آخورلو با اشاره به روند بررسی و تصویب افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی، وجود بازار انحصاری خودرو را عاملی برای مقابله با افزایش غیرقانونی قیمت‌ها در حاشیه بازار دانست و گفت: سازمان حمایت فقط بر میزان تولیدی و موجودی خودرو در انبار شرکت‌های خودروسازی نظارت می‌کند تا با کاهش عرضه زمینه افزایش قیمت خودرو در بازار را فراهم نکنند.

گرانی تخم‌مرغ نشانه بی‌نظمی در تنظیم بازار است

معاون کالاهای مصرفی سازمان حمایت با بیان اینکه با کاهش عرضه و افزایش قیمت تخم‌مرغ نظام تولید و توزیع این محصول به‌هم خورده است، افزود: اکنون کاهش عرضه موجب افزایش قیمت تخم‌مرغ شده و بحران کنونی تخم‌مرغ ناشی از به هم خوردن نظام عرضه و تقاضا و نشانگر بی‌نظمی در تنظیم بازار است. محمد قبله در حالی که رئیس سازمان حمایت سعی در توجیه گرانی تخم‌مرغ با شیوع بیماری و کاهش تولید داشت، ضمن رد این دیدگاه گفت:

اگر بیماری منشأ گرانی تخم‌مرغ است چرا قیمت گوشت مرغ کاهش یافته و در جست‌وجوی راهکارهایی برای صادرات این محصول هستیم؟ وی عدم تامین و توزیع مناسب تخم‌مرغ را عامل افزایش قیمت‌ها دانست و گفت: اکنون برای صفر شدن تعرفه تخم‌مرغ دیر شده و به‌دلیل کمبود عرضه برخوردهای نظارتی نیز چندان چاره‌ساز نخواهد بود، با این وجود در زمینه نظارت بر بازار تخم‌مرغ نیز منفعل نبوده‌ایم. از سوی دیگر، جواد تقوی، معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت از رایزنی برای واردات تخم‌مرغ از 6کشور و تشدید بازرسی‌ها خبر داد و گفت: بازار تخم‌مرغ به‌دلیل شرایط ویژه‌ کنونی در اولویت بازرسی‌ها قرار گرفته است و بر این اساس، بازرسی‌ها از بازار این کالا تشدید شده است.

کد خبر 148209
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز