گروه اقتصادی: با سکوت دستگاه‌های نظارتی و چانه‌زنی شرکت‌های لبنی، سرانجام افزایش غیرقانونی10‌تا15‌درصدی نرخ انواع شیر و لبنیات حداکثر تا سقف 8درصد رسمیت یافت.

 ید‌الله صادقی

این در حالی است که مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان همچنان سیاست سکوت در زمینه تغییر نرخ شیر و لبنیات را پیشه کرده‌اند و نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌‌ریزی استانداری استان تهران نیز وعده تثبیت نرخ 520‌تومانی شیر خام و برخورد با متخلفان را مطرح کرده بود اما گزارش‌ها حاکی از موافقت با افزایش 6تا 8درصدی نرخ انواع شیر و لبنیات در این استان به‌دلیل کمبود شیر خام و افزایش غیررسمی قیمت این فراورده در بازار است. از سوی دیگر مجید علیداد مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی، پذیرش افزایش6 تا 8درصدی نرخ لبنیات را منوط به تثبیت نرخ 520‌تومان شیر خام و نظارت بر عرضه این فراورده به نرخ مصوب می‌داند. در این باره با ید‌الله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

آیا دولت با افزایش اخیر قیمت فرآورده‌های لبنی موافقت کرده است؟

پیش از این شرکت‌های لبنی نسبت به افزایش خودسرانه نرخ شیر و لبنیات بدون مجوز سازمان حمایت اقدام کرده بودند که با اخطار و پیگیری صورت گرفته این افزایش قیمت متوقف شده و بعد از رایزنی‌های صورت گرفته و با در نظر گرفتن افزایش نرخ شیر خام و اینکه این فراورده 75درصد قیمت تمام شده محصول نهایی این کارخانه‌ها را تشکیل می‌دهد، در نهایت مقرر شد که نرخ انواع شیر 8‌درصد نسبت به قیمت‌های قبلی افزایش یابد درواقع با این توافق میزان افزایش خودسرانه قیمت‌های قبلی تا سقف 8‌درصد کاهش یافت. همچنین مقرر شده تا نرخ انواع ماست، پنیر و بستنی نیز به میزان 6درصد افزایش یابد و در خصوص نرخ سایر محصولات فانتزی مانند شیرکاکائو و شیر با طعم‌های مختلف نیز با افزایش قیمت 7‌درصدی موافقت شد.

  • به‌نظر شما میزان افزایش غیرقانونی نرخ شیر و لبنیات چند درصد بوده است؟

براساس برآورد صورت گرفته افزایش خودسرانه قیمت‌ها از 12شهریور ماه امسال متفاوت و به‌طور میانگین بین 10 تا 14‌درصد بوده است.

  • اما شرکت‌های لبنی پذیرش افزایش کمتر از 10درصدی قیمت‌ها را مشروط به تثبیت 520‌تومانی نرخ شیر خام دانسته‌اند؟

تولید‌کنندگان مدعی هستند میزان کنونی افزایش نرخ لبنیات در حد افزایش هزینه تمام‌شده ناشی از بالارفتن قیمت شیر خام نیست اما افزایش اخیر قیمت‌ها براساس برآوردهای انجام شده از نرخ 550 تومانی کنونی شیر خام صورت گرفته است.

  • امکان افزایش چند باره نرخ شیر و لبنیات در آینده نزدیک وجود دارد؟

اکنون دامداران از عرضه شیر خام به نرخ 520‌تومان خودداری می‌کنند و نرخ واقعی این فراورده بین 555 تا 590‌تومان است. با این شرایط اگر نرخ واقعی شیر خام تا 560‌تومان باشد نیز تغییر نرخی نخواهیم داشت اما درصورت افزایش نرخ شیر خام به بیش از این مبلغ امکان افزایش مجدد قیمت‌ها وجود دارد.

  • اما شرکت‌های لبنی افزایش قیمت‌های قبلی را روی بسته‌بندی محصولات درج و به‌رغم هشدارهای سازمان حمایت این قیمت‌ها را اعمال می‌کنند.

از 12 شهریور ماه شرکت‌های لبنی با افزایش غیرقانونی قیمت‌ها مهلت یک هفته‌ای را برای بررسی درخواست‌ها و اعلام قیمت‌های جدید تعیین کردند، اکنون بررسی‌ها انجام و قیمت‌ها با توافق نمایندگان شرکت‌های لبنی تعدیل شده است. بر این اساس از روز گذشته هر گونه افزایش قیمت خارج از توافق مذکور تخلف بوده و دستگاه‌های نظارتی با آن برخورد می‌کنند.

کد خبر 146600
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز