همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از دروغ‌پردازی‌های آمریکا در قبال ایران گفت: مراقبت در مقابل این‌گونه دروغ‌پردازی‌های دولت آمریکا که برای فرافکنی مشکلات خویش و ایجاد تفرقه در میان کشورهاست ضروری است.

 به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اکبر صالحی در اجلاس سازمان شانگهای در سن‌پترزبورگ روسیه افزود: تهران ضمن اعلام انزجار از هرگونه فعالیت تروریستی و محکوم کردن انواع آن، خود را از اتهامات و جنجال بی‌اساس و دروغین اخیر آمریکا مبنی بر دست داشتن در طرح اقدام تروریستی، مبری می‌داند.

 او خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران، ضمن اعتقاد به لزوم مقابله جدی با تروریسم تأکید می‌کند که مبارزه با این پدیده شوم، مستلزم همکاری همه جانبه بین‌المللی، اجتناب از برخوردهای گزینشی، و معیارهای دو گانه، شناسایی ریشه‌های بروز تروریزم و تلاش گسترده برای از بین بردن آن، است.

 وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با 16 هزار شهید عملیات تروریستی، بزرگ‌ترین قربانی پدیده شوم تروریسم در جهان است.

 وی در ادامه با اشاره به بیداری اسلامی در منطقه افزود: جمهوری اسلامی ایران، تحولات منطقه و قیام‌های مردمی را ناشی از حمایت استکبار جهانی از رژیم‌های ضد مردمی می‌داند که حاصل آن، فقر، فساد، شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی بوده است.

 صالحی تصریح کرد: بی‌تردید،‌ تحقق مطالبات مردمی در دیگر کشورهای منطقه و انجام اصلاحات، موضوعی است که ما به آن توجه داریم و به گفت‌وگو بین دولت‌ها و معارضان، در راستای تحقق خواسته‌ اکثریت مردم، تأکید می‌کنیم.

 او گفت: معتقدیم اراده ملت‌ها را نمی‌توان با لشکرکشی و رعب و وحشت سرکوب کرد و زمان این‌گونه اقدامات سپری شده است .

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: تجربه چند ساله گذشته نشان داده که اقدامات نظامی خودسرانه و یک‌جانبه‌گرایانه برخی کشورها، موجب افزایش ناامنی و کشتار مردم بی‌گناه و بروز تهدیدات جدید برای جهان شده و هرگونه تهدید کشورهای مستقل به حملات نظامی محکوم است.

 صالحی در ادامه افزود: حضور نیروهای بیگانه در افغانستان،‌ نه تنها موجب بازسازی و توسعه زیرساخت‌های این کشور نشده،‌ بلکه موجب افزایش خشونت و ناامنی و تولید و قاچاق مواد مخدر در آن کشور شده است.

 وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است نیروهای بیگانه باید از افغانستان خارج شوند و مسئولیت امنیتی، به دولت آن کشور واگذار شود تا از طریق افغانیزه کردن و بومی‌سازی امور اقتصادی و امنیتی، به بهبود شرایط در این کشور کمک شود.

 وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران، ‌ضمن حمایت از تقویت اقدامات به عمل آمده در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر (‌ازجمله سندی که در اجلاس پیشین سران در شهر آستانه در این زمینه به امضاء رسید) آمادگی دارد ظرفیت‌ها و تجربیات خود را برای کمک به تحقق راهبرد مبارزه با قاچاق مواد مخدر در اختیار کشورهای عضو سازمان قرار دهد.

 او با اشاره به فعالیت 10 ساله سازمان همکاری شانگهای افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری با سازمان همکاری شانگهای در حوزه‌های متنوع به‌ویژه امنیت انرژی و توسعه ترانزیت است.

 صالحی افزود: توسعه تجارت و رفع موانع مختلف و از جمله تجارت الکترونیک، امنیت اطلاعات، امنیت انرژی و تسهیل ترانزیت، از حوزه های مهمی هستند که ایران آمادگی دارد همکاری خود را در این حوزه‌ها با سازمان شانگهای گسترش دهد.

 وی خاطرنشان کرد: امنیت اطلاعات به ویژه در فضای سایبر، رویکردهای جدید و راهکارهای ویژه‌ای را برای مقابله با این‌گونه تهدیدات، می‌طلبد.

 وزیر امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، ایجاد باشگاه انرژی، در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و برگزاری اولین نشست این باشگاه را، گامی مثبت تلقی می‌کند.

 صالحی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی، برای مشارکت فعال در چارچوب باشگاه انرژی سازمان شانگهای اعلام آمادگی می‌کند.

 او گفت: سازمان شانگهای می‌تواند در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا و ارائه تسهیلات گمرکی و مناطق آزاد تجاری، قدم‌های مفید و بلندی بردارد.

 وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: راهگذر حمل و نقلی شمال و جنوب و راهگذر ترانزیتی 5 جانبه میان ایران، ‌ترکمنستان، ازبکستان،‌ عمان و قطر، گام مؤثری در توسعه حمل و نقل و ترانزیت بین کشورهای منطقه است.

 صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران از پیوستن دیگر کشورهای منطقه به راهگذر 5 جانبه، استقبال می‌کند.

 وی گفت: طرح راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ـ ترکمنستان و قزاقستان نیز که ساخت آن مراحل پایانی خود را طی می‌کند، گام مؤثری در تقویت شبکه حمل و نقلی و ترانزیتی در منطقه محسوب می‌شود.

 وزیر امور خارجه گفت: کشورهای عضو سازمان شانگهای می‌توانند در زمینه فن‌آوری به ویژه فن‌آوری‌های نوین، هم‌چون نانو فن‌آوری و بیوفن‌آوری و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، همکاری و تبادل کنند.

 او افزود: باتوجه به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه‌ها در چارچوب سازمان شانگهای و براساس معاهدات بین‌المللی، برای همکاری با کشورهای عضو، اعلام آمادگی می‌کنیم.

 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: اجلاس شانگهای در شرایطی برگزار می‌شود که تحولات مهمی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به وقوع پیوسته است.

 صالحی گفت: یک دهه از عمر سازمان همکاری شانگهای می‌گذرد و در این مدت؛ منطقه و جهان، شاهد تحولات شگرفی بوده است.

 وزیر امور خارجه افزود: با وجود تمامی تلاش‌ها و اقدامات به عمل آمده، هم‌چنان مسائل و مشکلات زیادی در منطقه ما وجود دارد که تقویت همکاری کشورهای منطقه را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

 صالحی گفت: برخورداری اعضای سازمان شانگهای از ظرفیت‌ها و فرصت‌های قابل توجه، بر اهمیت و ضرورت این همکاری‌ها، افزوده است و ایران در راستای سیاست راهبردیش، موضوع مشارکت فعال در تشکل‌های منطقه‌ای را به عنوان یک اصل و اولویت در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است.

کد خبر 150539
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز