جمعه ۱۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

مینا شهنی: بمب خبری منفجر شد؛ در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور اختلاس هزار میلیاردی کشف شد.

گوینده‌خبر، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از این صندوق‌ها بود که حرف‌هایش سند به حساب می‌آید. بعد از انفجار بمب، بلافاصله یک عضو از کمیته، گفته‌های رئیسش را تکذیب کرد و گفت که هنوز هیچ‌کس -حتی رئیس تیم تحقیق و تفحص - از محتوای گزارش‌ها خبر ندارد و این گزارش‌ها ابتدا در کمیسیون اجتماعی مجلس و سپس در صحن علنی قرائت خواهد شد، بنابراین اظهارنظر در این مورد اکنون بی‌معنی است.

تا اینجای کار 2 نماینده مجلس رو در روی هم قرار گرفته‌اند. یک نماینده بمب را منفجر کرد و نماینده دیگر با خدشه وارد کردن بر اصل خبر تلاش کرد تا نقش ضربه‌گیر را بازی کند. جعفرزاده رئیس کمیته تحقیق و تفحص است و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و مقدسی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس است و عضو کمیته تحقیق و تفحص.اگر بپذیریم که یک نماینده به‌دلیل احساس مسئولیت در برابر آنچه در صندوق تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری رخ داده و برای دفاع از حقوق بازنشستگان و بیمه شدگان این صندوق‌ها، خبر تخلف مالی را منتشر کرده است، آنگاه می‌پذیریم که نماینده دیگر برای جلوگیری از ایجاد تشویش در اذهان عمومی خبر را نادرست خوانده است. اما از این دو برداشت کدام یک می‌تواند قدم خیری برای بیمه شدگان صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری باشد؟ آیا برای حفظ آرامش بهتر است از انتشار اخبار اختلاس‌، تخلف و سوءاستفاده‌های مالی در اموال عمومی مردم جلوگیری کرد؟‌

گوش کسی بدهکار نبود

بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی که تا پیش از این سازمان تامین اجتماعی نام داشت، سال‌های سال است که نسبت به سوء‌استفاده‌هایی که در اموال این صندوق انجام می‌شود گلایه می‌کنند. آنها بارها و بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که صندوق تامین اجتماعی با داشتن درآمد سرشار، از ارائه خدمات مطلوب به بیمه شدگان سر باز می‌زند. بازنشستگان مهم‌ترین خواسته‌هاشان افزایش میزان مستمری براساس تورم واقعی و برخورداری از امکانات درمانی و کمک درمانی مناسب است که همواره بر آن پافشاری کرده‌اند. مسئولان صندوق تامین اجتماعی در پاسخ به این خواسته هر سال با انتشار ردیف‌های آماری به همه ثابت می‌کنند که صندوق در وضعیت خطرناکی قرار دارد و عن‌قریب است که از نقطه سربه‌سری هم تنزل کرده و کلا متلاشی و نابود شود.

عضو هیأت‌مدیره

سال‌هاست که عضویت در هیأت‌مدیره کارخانه‌ها و شرکت‌های اقتصادی به یک شغل پرطرفدار تبدیل شده است. از آنجا که براساس عرف رایج در کارخانه‌ها و شرکت‌ها علاوه بر حقوق کاملا مکفی، برای اعضای هیأت‌مدیره سالانه نیز پاداش چشمگیری درنظر می‌گیرند، تعداد زیادی از افراد برای به دست آوردن عضویت هیأت‌مدیره سرو‌دست شکسته‌اند و چه بسا که برای راهیابی به این‌ هیات‌مدیره‌ها از همه‌ روش‌های معمول و غیرمعمول سود جسته‌اند تا بر درآمد ماهانه و سالانه‌شان بیفزایند. کار از جایی پیچ خورده است که بسیاری از این شرکت‌ها و کارخانه‌ها بی‌آنکه به شکل واقعی سوددهی داشته باشند با پاداش‌های قابل توجه از خجالت اعضای هیأت‌مدیره و جناب مدیرعامل درآمده‌اند که احتمالا یکی از موارد تخلف مالی، همین است.

محدودیت نداریم

برای عضویت در هیأت‌مدیره محدودیتی وجود ندارد. چنانچه شخصی عضو هیأت‌مدیره یک کارخانه داروسازی از مجموعه کارخانه‌های تحت نظارت شرکت سرمایه‌گذاری صندوق تامین اجتماعی (شستا) باشد، هیچ مانعی برای عضویت در یک کارخانه سیمان وجود ندارد و این زنجیره ادامه پیدا می‌کند تا به تعداد دیگری از شرکت‌ها و کارخانه‌های عضو شستا راه یابد؛ به نوعی هر قدر سنبه پرزور‌تر باشد، شخص می‌تواند عضویت در تعداد بیشتری هیأت‌مدیره را کسب کرده و حقوق ماهانه و پاداش سالانه دریافت کند. ممکن است این عدم‌محدودیت هم یکی از موارد تخلف مالی باشد.

خرج و برج زیاد است

خرج و برج صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری زیاد است و علاوه بر انجام تعهدات، این صندوق‌ها می‌بایست برای موارد خاص نیز سر کیسه را شل کنند. این موارد البته تنها به‌صورت شایعه‌های دهان به دهان به گوش مردم می‌رسد و سندی برای اعلام جرم علیه آنها وجود ندارد.

شاید امروز وقت آن است که از پرده برون افتد راز.

کد خبر 150287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز