سیدشمس‌الدین حسینی دیروز در حالی به‌عنوان وزیر اقتصاد در جلسه هیات وزیران حضور یافت که افکار عمومی همچنان در شوک تصمیم روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بود.

توکلی

به گزارش همشهری، رای اعتماد دوباره مجلس به حسینی این سؤال را مطرح می‌کند که چگونه پس از گذشت دو ماه از طرح موضوع بزرگ‌ترین اختلاس، کمترین انتظار مردم در این زمینه محقق نشده است.

احمد توکلی نماینده تهران و چهره شاخص روز سه‌شنبه مجلس در گفت‌وگو با همشهری به تشریح پشت پرده اتفاقات روز استیضاح پرداخت.

وی از این رویداد به‌عنوان نقطه نامناسب در تاریخ مجلس یاد کرد و گفت: لابی‌های نامناسب دولت با نمایندگان هم تأثیر بسزایی در اتخاذ این تصمیم داشت به‌نحوی که در روزهای گذشته نمایندگان دولت با برخی از مجلسی‌ها تماس گرفته و وعده حل تمام مشکلات حوزه انتخابیه آنها را داده بودند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: این منش نادرست دارد نهادینه می‌شود و حریت و آزادگی را از مجلس دور می‌کند.

وی افزود: مجلس با رأی 76 درصدی که به گزارش کمیسیون اصل 90 داد صحت استیضاح را تأیید کرد‌ه بود ولی در جلسه استیضاح، نتیجه به شکل دیگری رقم خورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین عذرخواهی وزیر اقتصاد را یکی دیگر از دلایل احتمالی بازگشت وی به دولت عنوان کرد و افزود: فکر می‌کنم در کنار آن لابی‌های ناسالم، توجه عده‌ای از نمایندگان به عذرخواهی وزیر و پیشگیری از ضعف احتمالی دولت بوده که جانمایه سخن رئیس مجلس بود.

توکلی تصریح کرد: رفتار حاکمان باید در ذهن مردم موجه باشد تا مشروعیت مردمی حکومت تحکیم پیدا کند. اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که حضرت امیر (ع) به والیانش دستور می‌دهد که اگر مردم به‌دلیل خاصی کار تو را درست تشخیص ندادند و به تو سوء‌ظن پیدا کردند حتما با آنها درمیان بگذار تا این سوء‌ظن تغییر پیدا کند و به حسن‌ظن تبدیل شود.

وی افزود: رفتار مجلس با توجه به رأیی که پیش از آن به گزارش کمیسیون اصل90 داده بود و نیز استدلال‌های علمی و استنادات متقن استیضاح‌کنندگان از یک طرف و سخن وزیر، رئیس‌جمهور و نمایندگان مدافع و کلی‌گویی‌ها و برخوردهای احساسی از طرف دیگر، رأی دادن به آقای حسینی را ناموجه نشان می‌دهد و از این حیث ضرری متوجه اقتدار مجلس شده است.

البته به گفته وی، اظهارنظر نمایندگان مجلس و دولت در صحن آزاد مجلس و نیز عذرخواهی وزیر از موضع تواضع از جنبه‌های مثبت این قضیه است.

توکلی خاطرنشان کرد: قطعا اکثریت قاطع مجلس در رسیدگی به استیضاح جدی بودند و رأی به گزارش کمیسیون اصل90 موید همین مطلب بود.

روزی عجیب در تاریخ مجلس

مخبر کمیسیون انرژی مجلس روز استیضاح وزیر اقتصاد را یک روز عجیب در تاریخ مجلس دانست و گفت: اگر مجلس به برکناری وزیر امور اقتصادی و دارایی رأی داده بود به وظیفه خود عمل کرده بود و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آمد.

سیدعماد حسینی حمایت رئیس مجلس از وزیر اقتصاد را زمینه ساز بروز خطا در رفتار نمایندگان عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: عذرخواهی زمانی تأثیرگذار است که همراه با استعفا باشد؛ ضمن اینکه استیضاح مشروط هم در آیین‌نامه و در قانون اساسی نیامده است.

وی با بیان اینکه افکار عمومی از این اتفاق آسیب دیده است، بار دیگر تأکید کرد: مصلحت در این است که وزیر اقتصاد خودش استعفا کند.

کد خبر 150215
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز