چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با نشست فوق العاده اتحادیه عرب درباره سوریه، مقام‌های دمشق از دستیابی به توافقی درباره پیشنهاد این نهاد منطقه‌ای خبر دادند.

اتحادیه عرب

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، مقام‌های دمشق اعلام کردند که با ابتکار عمل کمیته وزارتی عربی درباره بحران داخلی در سوریه، موافقت کرده‌اند. در همین حال وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشستی فوق‌العاده در قاهره به‌منظور بررسی اوضاع سوریه و اطلاع از روند تلاش‌های کمیته وزارتی، دستیابی به این توافق را تأیید کردند.

اتحادیه عرب پس از دریافت گزارش کمیته وزارتی درباره گفت‌وگو با سوریه، سازوکارهای مناسب را براساس این گزارش و پاسخ سوریه، ارائه می‌دهد.

در همین حال، روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع رسمی سوریه نوشت که گفت‌وگوهای سوریه با اتحادیه عرب درباره تفاهم بر سر برگزاری گفت‌وگوی ملی طی 2هفته در دمشق، خروج ارتش از شهرها، آزادی زندانیان غیرامنیتی و اقدامات مناسب برای ورود رسانه‌های خارجی به سوریه و نیز مخالفت نکردن دمشق با ورود ناظران خارجی به سوریه هنگام برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه فوریه آینده بوده است. این درحالی است که برخی منابع عربی در قاهره تأکید کردند که نقطه مورد اختلاف، مکان برگزاری گفت‌وگوست.

بشار اسد در دیدار با کمیته وزارتی بر ضرورت برگزاری گفت‌وگو با مخالفان در دمشق تأکید کرده و خود شخصا تضمین داده است که تمامی گروه‌های مخالف خارج از کشور از جمله افراد محکوم به احکام قضایی هم در این گفت‌وگو شرکت کنند. این در حالی است که اتحادیه عرب تأکید کرده این گفت‌وگوها باید در قاهره صورت گیرد.

از سوی دیگر، کاخ سفید چهارشنبه با اشاره به کسب اطلاع درباره توافق سوریه با اتحادیه عرب، اعلام کرد که واشنگتن از هر تلاش جامعه بین‌الملل برای قانع کردن نظام حاکم در سوریه به‌منظور توقف خشونت‌ها استقبال می‌کند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در ادامه افزود: ما همچنان معتقدیم که رئیس‌جمهور سوریه مشروعیت خود را از دست داده است و ‌باید از قدرت کناره‌گیری کند.

از سوی دیگر چهارشنبه رسانه‌های خبری تونس اعلام کردند که راشد غنوشی، رهبر حزب اسلامگرای پیروز این کشور شورای مخالفان سوریه را به رسمیت شناخته‌است.

کد خبر 150208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز