همشهری آنلاین: رئیس مجلس ‌گفت: مجلس نظامات و آئین‌نامه دارد و طرح سؤال از رئیس جمهور پس از رسیدن به حد نصاب، به کمیسیون‌های مجلس ارجاع می‌شود.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی طی تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه)، اظهار داشت: روز یکشنبه آقای باهنر اعلام کرد که سؤال از رئیس جمهور در جریان قرار گرفت و به کمیسیون‌ها ارجاع داده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: اعتراض مطهری به این بود که اگر سؤال از رئیس جمهور در دستور نباشد، استعفا می‌دهد‌ بنابراین هم‌اکنون که سؤال از رئیس جمهور در دستور قرار گرفته، آقای مطهری اعلام کرده که استعفا ندارد و خواهش بنده این است که وقتی رئیس جلسه سخنی بنا می‌کند، به همان موضوع عمل کنید.

کواکبیان گفت: گویا آقای باهنر اعلام کرده که حدود ۲ امضا از طرح سؤال از رئیس جمهور باز هم پس گرفته شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن وارد ندانستن این تذکر، گفت: هیئت رئیسه در مسیر کار، عمل می‌کند.

در ادامه این جلسه بهروز جعفری نماینده مردم سمیرم در خانه ملت طی تذکری با استناد به ماده ۹۲ آئین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: آقای مطهری قبلا اعلام کرده که استعفایش را پس گرفته است، اگر بنا باشد هم استعفای آقای مطهری و هم طرح سؤال از رئیس جمهور، مطرح شود، این در کار هیئت رئیسه اشکال ایجاد می‌کند.

وی خواستار روشن شدن این موضوع شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به وی با بیان اینکه هیئت رئیسه باید به مرّ آئین‌نامه عمل کند، گفت: هر زمان طرح سؤال از رئیس جمهور نصاب داشته باشد، این بررسی این طرح انجام می‌شود.

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در خانه ملت نیز طی تذکری آئین‌نامه‌ای، نسبت به قطع میکروفن‌اش انتقاد کرد و خطاب به لاریجانی گفت: آقای رسایی هرچه دلش می‌خواهد، می‌گوید، میکروفن او را قطع نمی‌کنید.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به قاضی‌پور گفت: وقتی صحبت شما تمام شد و بنده شروع به صحبت کردم، از اتاق فرمان میکروفن شما قطع شد.

وی همچنین از نمایندگان خواست که تذکرات مربوط به دستور جلسه را مطرح کند.

هادی قوامی نماینده اسفراین در مجلس طی تذکری با استناد به مواد ۱۹۵ و ۱۹۶ آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: طبق آئین‌نامه حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس می‌توانند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور، سؤال کنند.

وی افزود: ‌استعفای مطهری برای آن بود که اگر طرح سؤال از رئیس جمهور مطرح شود، آقای مطهری استعفای خود را مطرح نمی‌کند.

این نماینده مجلس از لاریجانی پرسید: آیا تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور برای ارجاع این طرح به کمیسیون‌ها، به حدنصاب رسیده است یا خیر.

لاریجانی به وی پاسخ داد: ‌هر زمان تعداد امضاهای طرح مذکور به حد نصاب برسد، آن را به کمیسیون‌ها ارجاع می‌دهیم.

حجت‌الاسلام سید‌علی‌محمد بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی طی تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس که درباره رعایت شأن و منزلت خانه ملت است، گفت: نظم و انضباط مجلس ایجاب می‌کند که از مسئله طرح سؤال از رئیس جمهور که آقای مطهری آن را پیگیری می‌‌کرد و مدت زیادی گذشته، نظر عمومی مجلس و جامعه را به خودش جلب کرده است و نباید این مسئله را بیش از این کش دهیم، بخصوص رسانه‌ها که به این مسئله دامن می‌زنند.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: ما نظامات و آئین‌نامه داریم و طرح سؤال از رئیس جمهور پس از رسیدن به حد نصاب، به کمیسیون‌های مجلس ارجاع می‌شود.

کد خبر 150148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز