گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم که مرداد ماه سال 87 با سر و صدایی زیاد به جای داوود دانش جعفری پس از سرپرستی صمصامی به جمع یاران محمود احمدی‌نژاد پیوست تا در تیم اجرایی بزرگ‌ترین طرح اقتصادی کشور قرار گیرد، به‌دلیل بزرگ‌ترین تخلف سیستم بانکی کشور، امروز در بهارستان استیضاح می‌شود

مجلس

شاید اگر گزارش کمیسیون اصل90 به روز بعد از استیضاح موکول می‌شد شمس‌الدین حسینی امروز می‌توانست شانس اندکی برای گرفتن رای اعتماد از مجلس داشته باشد اما یکشنبه، آن گزارش آب پاکی را روی دست نمایندگان مخالف استیضاح ریخت. در این گزارش بیان شد که مقامات وزارت اقتصاد از جمله وزیر و معاونان وی و سایر مدیران مربوطه در وزارتخانه‌ها کاملا در جریان ریسک اعطای اعتبار و تسهیلات به گروه آریا و تخلفات این گروه بوده‌اند.

رقم‌های بزرگ در استیضاح بی‌سابقه

استیضاح شمس‌الدین حسینی نه‌فقط از آن جهت که با رقم‌های بزرگ سر و کار دارد، بلکه از آن جهت که برای نخستین‌بار، حتی استانداران، فرمانداران و بخشداران نیز به لابی با نمایندگان و استیضاح‌کنندگان روی آورده‌اند که از این استیضاح صرف‌نظر کنند، در ادوار مختلف مجلس کم‌سابقه است. این رایزنی‌ها را حتی استانداران هم انکار نکرده‌اند، کما اینکه استاندار مازندران دراین‌باره گفته، طبیعی است که استانداران دغدغه‌های خود را با نمایندگان مجلس در رابطه با انصراف از استیضاح وزرا به‌ویژه وزیر اقتصاد که مازندرانی است در میان بگذارند. در این میان البته برخی نیز زبان به ناله و نفرین گشوده و اعتراض برخی نمایندگان مجلس را باعث شده‌اند. به استناد تذکری که یکی از نمایندگان مجلس روز یکشنبه در صحن علنی داد، استاندار هرمزگان اخیرا گفته است کسانی که در استیضاح شرکت کنند در آتش دوزخ خواهند سوخت.

حضور برای دفاع کامل

تلاش‌های فراوان برای ابقای شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد معتمد محمود احمدی‌نژاد، فقط از سوی استانداران نبوده، بلکه از سوی برخی وزیران هم صورت گرفته و حتی رئیس‌جمهور که در جلسه استیضاح حمیدرضا بهبهانی وزیر راه و ترابری‌اش حضور نیافته بود و در جلسه استیضاح مجید نامجو وزیر نیرویش به دفاعیاتی مختصر پرداخت و از در شوخی با نمایندگان درآمد که لطف کنید و کاری کنید که آقای نامجو در دولت بماند، برای حضور در جلسه امروز اعلام آمادگی کرده است. گفته شده است او برای دفاع کامل از وزیر به مجلس می‌رود. این سخن را محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی احمدی‌نژاد گفته است.

هر چند برای این حضور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، از او دعوت به‌عمل آورده است که این مورد نیز در استیضاح‌های ادوار مجلس سابقه نداشته است. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور می‌تواند در جلسه استیضاح حضور پیدا نکند. در آستانه استیضاح وزیر اقتصاد البته بعضی بازی‌های رسانه‌ای برای برجسته‌کردن نقش برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اختلاس اخیر 3هزار میلیاردی نیز شدت گرفته که بر روند استیضاح شمس‌الدین حسینی خالی از تاثیر نخواهد بود.

«بدل» به استیضاح

شب گذشته 3روز زودتر از موعد و یک روز قبل از استیضاح وزیر اقتصاد، اعلام شد یارانه‌های ماه آبان نیز واریز می‌شود. البته این ممکن است آخرین یارانه‌ای باشد که در دوران حضور حسینی در وزارتخانه اقتصاد به حساب مردم واریز می‌شود. وزیر اقتصاد دولت دهم که دستی در ورزش کشتی دارد، امروز باید به استیضاح نمایندگان بدل بزند. او اگر بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، می‌تواند در کاهش فشارهایی که درباره این اختلاس بر دولت وارد شده، مؤثر باشد؛ ضمن‌اینکه دراین صورت دومین وزیری خواهد بود که در دولت دهم استیضاح شده و از استیضاح جهیده است. اسفندماه سال گذشته استیضاح نامجو در مجلس رای نیاورد اگرچه پای او مجددا به استیضاح باز شده است. پیش از نامجو حمیدرضا بهبهانی وزیر راه و ترابری در 12بهمن سال گذشته استیضاح شد که مجلس در غیاب او، رای به عدم‌اعتماد داد.

عدم‌اجرا، اجرای ناقص و با نقض احکام قانونی مربوط به وظایف وزیر نسبت به بانک‌ها و یا نهادهای پولی و مالی، نصب افراد به سمت‌های مهم بدون آنکه صلاحیت یا اهلیت لازم را داشته باشند، عدم‌نظارت بر کارکرد بانک‌ها به‌عنوان نماینده سهام دولت به‌رغم هشدارهای نهادهای نظارتی و عدم‌مقاومت در برابر اعمال نفوذ مقامات اجرایی 4محور طرح تهیه شده برای استیضاح وزیر اقتصاد است. امروز فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی مجلس موضوع استیضاح وزیر اقتصاد را بررسی می‌کند.

طرح استیضاح شمس‌الدین حسینی با امضای 28 نماینده تقدیم هیات رئیسه و اول آبان ماه اعلام وصول شد. محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است: معتقدم استیضاح وزیر اقتصاد منطقی است و رای 168نماینده به گزارش کمیسیون اصل90 نشان داد نمایندگان تحت‌تأثیر لابی‌گری قرار نمی‌گیرند و مصمم هستند در سیستم بانکی تحول ایجاد شود.

کد خبر 150022
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز