دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان انگلیسی دریافتند که مصرف روزانه آسپرین به مدت دو سال می‌تواند خطر ایجاد سرطان‌های ارثی را 60 درصد کاهش دهد

آسپیرین

دانشمندان دانشگاه نیوکسل با مشارکت 10 کشور اروپایی دریافتند که مصرف روزانه یک قرص آسپرین حداقل به مدت 2 سال می‌تواند خطر نوعی سرطان‌های ارثی را در افراد مبتلا به "سندروم لینچ" به میزان 60 درصد کاهش دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که منشا حدود 10 درصد از تمام موارد سرطان‌ها به صورت ارثی والدین و از طریق ژن‌ها منتقل می‌شوند و در حقیقت، سندروم لینچ یک شرط ژنتیکی برای توسعه سرطان‌های پوست، مغز، روده کوچک، رحم و معده است.

اکنون این تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آسپرین می‌تواند خطر توسعه این بیماری‌ها به ویژه سرطان روده و رحم را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این محققان که نتایج کشف خود را در مجله پزشکی "لانست" منتشر کردند، دریافتند افراد مبتلا به شرط ژنتیکی که به مدت سال‌ها و به طور منظم روزانه یک قرص "اسید استیل سالیسیلیک" (آسپرین) مصرف می‌کنند کمتر با خطر توسعه سرطان‌های ارثی مواجه‌اند.

هرچند توانایی آسپرین در پیشگیری از تومورهای وراثتی تقریباً تائید شده است اما هنوز واضح نیست که آیا فواید مصرف روزانه این قرص نسبت به عوارض جانبی آن بیشتر است یا خیر.

درحقیقت، مصرف روزانه آسپرین به خاطر خاصیت رقیق کنندگی خون، خطر خونریزی داخلی و زخم معده را افزایش می‌دهد. به همین دلیل پزشکان به طور معمول، مصرف روزانه این دارو را به عنوان یک استراتژی پیشگیرانه در مقابله با سرطان توصیه نمی‌کنند.

این تحقیق بر روی هزار بیمار متاثر از سندروم لینچ انجام شد. این شرط وراثتی، 50 درصد خطر بیماری سرطان روده و رحم را در طول زندگی افزایش می‌دهد.

حق امتیاز داروی آسپرین 114 سال قبل به ثبت رسید و امروز به عنوان یکی از ارزان‌ترین و رایج‌ترین داروها در دنیا شناخته می‌شود. به همین منظور این دانشمندان بدون تحقیق درباره عوارض جانبی مصرف این دارو تنها به بررسی نتایج بسیار مثبت این قرص اقتصادی در مبارزه با سرطان‌های وراثتی پرداخته‌اند.

این محققان بین سال‌های 1999 تا 2005 بر روی 861 فرد متاثر از سندروم لینچ روزانه 600 میلیگرم آسپرین تجویز کردند (برای پایین آوردن تب، 500 میلیگرم آسپرین مصرف می‌شود).

سپس محاسبه کردند که 19 مورد در گروه مصرف کننده آسپرین و 34 مورد در گروه پلاسیبو (گروه کنترل) سرطان را توسعه دادند. بنابراین در شرکت کنندگانی که آسپرین مصرف می‌کردند خطر توسعه سرطان به میزان 60 درصد کاهش یافته بود.

نتایج تحقیقات دیگری که در سال 2010 توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام شد، نشان داد در افرادی که 75 میلیگرم در روز آسپرین، حداقل به مدت 4 سال مصرف می‌کردند خطر توسعه سرطان به میزان 20 درصد کاهش یافت.

کد خبر 149915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز