شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

راحله فاضلی: همه چیز از یک سیلی شروع شد. یک پلیس زن شهر سیدی بوزید در خارج از پایتخت تونس به‌صورت مرد جوانی سیلی زد و تحقیرش کرد و به این ترتیب بود که آتش خشم ملت‌های عرب شعله‌ور شد.

تونس - مادر محمد بوعزیزی

10 ماه پیش که فدیه حمدی 36 ساله، پلیس شهر سیدی بوزید تونس، محمد بوعزیزی جوان تحصیلکرده بیکار تونسی را کتک زد، نمی‌دانست در آینده تونس چه نقشی ایفا می‌کند. حالا همه بوعزیزی را خوب می‌شناسند. پس از اینکه سبزی فروش تونسی خود را آتش زد، شعله‌های آتشی که جسم او را خاکستر کرد جرقه‌ای شد برای عصیان عمومی برابر حکومت‌های پلیسی جهان عرب.

گرچه باور عمومی بر این است که خشونت این پلیس زن موجب شد بوعزیزی خودش را به آتش بکشد، فدیه حمدی از بی‌گناهی‌‌اش حرف می‌زند. او در مراسم محاکمه‌‌اش که 19آوریل برگزار شد ضمن تأکید بر این موضوع گفت: من بی‌گناهم و به او سیلی نزده‌ام. البته این محاکمه که در شهر سیدی بوزید برگزار شد دردسر چندانی برای حمدی نداشت زیرا مادر بوعزیزی که از پیامدهای مرگ پسرش خشنود است، شکایت خود را پس گرفت، قاضی نیز موضوع را چندان جدی نگرفت و به آزادی او رأی داد.

وکیل حمدی که از زاویه دیگری به ماجرا نگاه می‌کند در مراسم محاکمه ادعا کرد زین العابدین بن علی، رئیس‌جمهور فراری تونس، این پلیس را سپر بلای خود کرده است. به گفته او، بن علی قصد داشته با به‌زندان انداختن حمدی، خشم معترضان مرگ بوعزیزی را فرونشاند و راهی برای فرار خود پیدا کند. منوبیا مادر بوعزیزی که در ماه‌های گذشته بارها نام فرزندش را از زبان میلیون‌ها معترض تونسی و مصری شنیده پس از بخشیدن حمدی گفت: همه چیز را به خدا واگذار می‌کنم. برای من همین قدر کافی است که خودسوزی محمد، آزادی به بار آورد و ستمگران را سرنگون کرد.

خودسوزی این جوان تونسی جرقه‌ای شد بر بشکه باروت ملت‌های تحت سرکوب عرب. بعد از ناآرامی‌های تونس که طی چند روز در سراسر کشور فراگیر شد و رئیس‌جمهور را فراری داد، مردم در کشورهای عرب گویی خود را باور کردند و توانایی اعتراض و تغییر شرایط را در خود دیدند و نشان دادند. حالا دیگر این جوان سبزی‌فروش تونسی به نماد انقلاب جهان عرب تبدیل شده‌است.

به هر حال دلیل مرگ بوعزیزی هرچه که بوده نقطه آغازی شد برای شکل‌گیری قیام‌های مردمی. گرچه فریادهای اعتراض هنوز هم به گوش می‌رسد و انسان‌های بسیاری جان خود را برای رسیدن به آزادی از دست می‌دهند.

کد خبر 149696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز