گروه سیاسی: علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، سه‌شنبه پیروزی انقلاب لیبی را به مخالفان معمر‌قذافی تبریک گفت و در تماس با مصطفی‌ عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی، ضمن حمایت از توسعه روابط میان دوکشور، خواستار ارتقای فعالیت جمهوری اسلامی در لیبی شد.

لیبی

صالحی پیگیری موضوع امام موسی صدر را نیز مسئله‌ای اصلی برای ایران خواند. کشته شدن سرهنگ قذافی نیز بسان تمام اتفاقات 42سال حکمرانی‌‌اش در لیبی ، حکایتی متفاوت با سقوط دیکتاتورهای منطقه داشته است؛ تصاویر و فیلم‌هایی که از آخرین لحظات عمر قذافی منتشر شده این مرد به قول خودش «بدوی» را در شرایطی نشان می‌دهد که بین موافقان و مخالفانش دست به دست می‌شود، در حالی که کمترین توانی برای حمایت از خودش ندارد و کاملا تسلیم شده می‌نماید. این حکایت مردی است که اگرچه بیش از 4 دهه قبل به‌عنوان یک قهرمان علیه ادریس پادشاه لیبی شورید و مورد حمایت مردم قرار گرفت اما همیشه بازیچه دولت‌های غربی بود. علی لاریجانی این اتفاق را چنین روایت کرد که دستگیری قذافی با آن وضع آشفته واقعا پندآموز است؛ «شخصیتی که در طول حیات سیاسی خود با سیاست‌ورزی چهره‌ای قلابی از انقلابی‌گری را به نمایش می‌گذاشت، اما در واقع با ابزارهای مختلف زمینه دیکتاتوری در داخل و زد و بند ذلیلانه با غرب را پیگیری می‌نمود، مکر او با اراده الهی و همت ملت مؤمن لیبی به جهنم رسوایی بدل گردید.»

عامل اصلی ربایش امام موسی‌صدر

ژست‌های ضدامپریالیستی قذافی هیچگاه باعث نشد تا این روابط پس از جنگ تداوم پیدا کند، به ویژه اینکه ایران، قذافی و دولتش را عامل اصلی ربایش و ناپدید شدن امام موسی صدر در سال57 می‌دانست. رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به خراسان جنوبی با رد شائبه همکاری‌های گسترده ایران و لیبی در زمان حیات قذافی گفت: در گفت‌وگویی که با خبرنگار آمریکایی داشتم به او گفتم که در ‌‌٢٥سال گذشته هیچ‌یک از رؤسای جمهور و معاونان کشور ما با دیکتاتور لیبی دیدار نکرده بودند. هرچند که با مردم لیبی همواره دوست بودند اما شما از روسای جمهور و نخست‌وزیرهای اروپایی یکی را به من نشان دهید که به کشور لیبی سفر نکرده باشد.

آغاز فصل جدید

کشته شدن قذافی به زعم بسیاری از کارشناسان می‌تواند فرصتی برای آغاز روابط دیپلماتیک ایران و لیبی پس از سال‌ها حاکمیت تیرگی در روابط دو کشور باشد. 132نفر از نمایندگان مجلس دیروز با امضای بیانیه‌ای از سقوط دیکتاتورهای منطقه به ویژه لیبی ابراز خرسندی کردند. یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه لیبی از کشورهای اسلامی و عضو سازمان همکاری اسلامی است و از طرف دیگر سوابق ممتدی در مبارزات ضداستعماری دارد گفت: لیبی کشور تولیدکننده نفت و گاز است و محورهای مشترک متعددی با ایران دارد.

صباح زنگنه تأکید کرد: ایران می‌تواند در زمینه‌های مختلف از همکاری‌های جدی تری برخوردار باشند؛ با توجه به وسعت کشور لیبی و عقب‌افتادگی این کشور در نتیجه حاکمیت نابخردانه حکومت سابق آن نیاز فراوانی به بازسازی و توسعه زیرساخت‌هایش وجود دارد. وی با اشاره به اینکه جنگ اخیر تأثیرات مخربی بر منابع و زیرساخت‌های لیبی گذاشته است گفت که ایران می‌تواند در بازسازی با لیبی همکاری‌های گسترده تری داشته باشد که این امر می‌تواند با حاکمیت مردم لیبی بر سرنوشت خود توسعه پیدا کند. با وجود این محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور با هشدار نسبت به مراحل انقلاب لیبی پس‌از سقوط قذافی گفت که ناتو تلاش می‌کند تا برخی کشورهای غربی بر لیبی و منابع آن تسلط پیدا کنند و به بهانه بازسازی، ثروت این ملت را چپاول و بحران اقتصادی خود را با این کارها برطرف کنند.

احمدی‌نژاد گفت که خبر موثق دارد که نشان می‌دهد این کشورها از هم اکنون لیبی و منابع آن را بین خود تقسیم کرده‌اند و ویرانه‌ها را می‌خواهند با قیمت‌های چندبرابر بازسازی کنند. روابط ایران و لیبی در گرو گرایش‌های دولت آتی این کشور است.

کد خبر 149478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز