همشهری آنلاین: مجموعه عکس‌های مجیدی سعیدی باعنوان "قربانیان جنگ افغانستان" که در نخستین دوره جایزه کتاب عکاسی مستند "FotoEvidence" به مرحله نهایی رسیده، در نمایشگاهی که در گالری "هفت"نیویورک برپا شده و تا 5 آبان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، این مجموعه درباره‌ مجروحان مین‌ها و مهمات جنگی در افغانستان ا‌ست.

سعیدی در این مجموعه عکس، مردم این کشور را که در اثر سال‌ها جنگ ویرانگر دچار معلولیت و ناتوانی‌های جسمی شده‌اند، به تصویر کشیده است.

براساس اطلاعات آماری سازمان ملل در پی 30 سال جنگ در افغانستان، در هر ماه حدود ۶۲ نفر در اثر انفجار مین در افغانستان جان خود را از دست می‌دهند یا معلول می‌شوند.

در این نمایشگاه غیر از مجموعه عکس مجید سعیدی، مجموعه عکس خاویر آرکنیلاس، فتوژورنالیست اسپانیایی باعنوان "سیکاریوس: ترور در آمریکای لاتین" برنده جایزه نخستین دوره این کتاب و آثار 4 عکاس دیگر که به مرحله نهایی راه یافته‌اند، به نمایش درآمده است.

4 عکاس دیگری که به مرحله نهایی رسیده‌اند، شامل پائولا برانستین از آمریکا با مجموعه عکس "افغانستان: میان جنگ و زندگی"، ویلیام دانیلز از فرانسه با مجموعه عکس "لاله‌های پژمرده"، بونیفیس وانگی از کنیا با عکس‌هایی باعنوان "وحشیگری" و لیزی سادین از فرانسه با مجموعه عکس "نوجوانان در پشت میله‌ها" است.

خاویر آرکنیلاس در مجموعه عکس خود بر پدیده قتل و ترور در مقابل دریافت پول که شغلی پرطرفدار درمیان مردم آمریکای لاتین و به خصوص مکزیک و گواتمالا و السالوادور است، توجه دارد.

او تصاویر این مجموعه عکس را در کشور گواتمالا گرفته است. این عکاس با تعدادی از این آدم‌کشان جوان اجیرشده از نزدیک روبرو شده و تصاویری گیرا و تکان‌دهنده از نحوه‌ رفتار و فعالیت آنها به ثبت رسانده است.

این مجموعه اکنون با برگزیده شدن در این رویداد عکاسی در کتابی نفیس چاپ و برای نخستین بار در نیویورک رونمایی شده است.

جایزه‌ کتاب عکس "عکاسی مستند" ازسوی موسسه‌ مستندنگاری FotoEvidence و با همکاری آژانس عکس هفت که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آژانس‌های عکس خبری و مستند در جهان محسوب می‌شود، قرار است هر سال به یک عکاس مستند اهدا شود.

آثار این عکاسان باید همراه با تعهد و شجاعت به مستندنگاری پدیده‌هایی اقدام کند که با عدالت اجتماعی و خشونت انسانی در جوامع بشری ارتباط داشته باشد.

هر سال به عنوان جایزه مجموعه عکس برگزیده در قالب کتابی ویژه چاپ می‌شود و به همراه دیگر مجموعه‌های فینالیست در گالری معتبر هفت در معرض نمایش قرار می‌گیرد.

مجید سعیدی در سال گذشته با مجموعه عکس‌های خود از یک کودک معلول افغان موفق شد، جایزه دوم عکس سال یونیسف ۲۰۱۰ را از آن خود کند.

این عکاس ایرانی با بیست سال سابقه عکاسی، با روزنامه‌ها و نشریات ایرانی و رسانه‌های بین‌المللی کار کرده و موفق به دریافت چند جایزه بین‌المللی هم شده است.

عکس‌های این عکاس خبری در نشریات بین‌المللی نظیر تایم نیز منتشر شده است. او با آژانس گتی‌ایمیجز نیز همکاری داشته است.

 

کد خبر 149295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز