گروه بین‌الملل: پرسش‌های فراوانی که درباره چگونگی کشته شدن معمر قذافی رهبر لیبی در روز پنجشنبه به‌وجود آمده‌است، تدفین او را دیروز به تعویق انداخت تا سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی درباره این موضوع تحقیق کنند.

لیبی

به این ترتیب قذافی که در 42 سال حکومتش همواره از رهبران خبرساز و جنجالی جهان بود، با مرگ جنجالی‌اش همچنان خبرساز مانده‌است. قذافی در حالی روز پنجشنبه پس از 8 ماه درگیری با انقلابیون لیبیایی در زادگاهش سرت کشته شد که روایت‌های مختلفی درباره مرگش در رسانه‌های خبری منتشر شده‌است. دفتر حقوق بشر سازمان ملل، دیروز ضمن تاکید بر لزوم تعلیق خاکسپاری وی، بر ضرورت انجام تحقیقات کامل و گسترده در چند و چون مرگ وی تاکید کرد. قرار است هیاتی از این دفتر به همراه گروهی از کارشناسان دادگاه کیفری بین‌المللی از لاهه به لیبی بروند تا درباره چگونگی کشته شدن قذافی تحقیق کنند. بر اساس اعلام شورای انتقالی لیبی، قذافی در مکانی نامعلوم دفن می‌شود و محل دفن اعلام نخواهد شد.

روایت‌های مختلف از مرگ قذافی

درحالی‌که شورای انتقالی لیبی علت مرگ قذافی را تبادل آتش میان‌گردان‌های وفادار به قذافی و انقلابیون لیبیایی دانست، پزشکی قانونی لیبی علت مرگ قذافی را تیراندازی مستقیم به سوی وی و زخمی شدنش از ناحیه سر و شکم اعلام کرد.محمود جبرئیل نخست‌وزیر قذافی پیش‌از این اعلام کرده بود که قذافی بدون هیچ مقاومتی در لوله‌های فاضلاب بازداشت شده و از ناحیه بازو زخمی شده بود و پس از انتقال به داخل یک خودرو، میان نیروهای وفادار به قذافی و انقلابیون تبادل آتش صورت گرفت و حین حرکت خودرو برای انتقالش به بیمارستان، هدف قرار گرفته و کشته شده است. جبرئیل هرگونه نقش نیروهای ناتو در قتل قذافی را رد کرد.

اظهارات جبرئیل در حالی بیان شد که ابراهیم تیکا پزشک مسئول بررسی جسد قذافی، پس از وی تاکید کرد که قذافی پس از بازداشت از ناحیه شکم و سر هدف گلوله قرار گرفته و این دو گلوله باعث مرگ وی شده است. این درحالی است که تصاویر ویدئویی منتشر شده از قذافی، وی را با چهره‌ای خونین نشان می‌داد که افرادی مسلح که به‌نظر می‌رسید انقلابیون لیبیایی بودند، او را مورد ضرب و جرح قرار می‌دادند. اما تلویزیون الجزیره ظهر دیروز روایتی جدید از چگونگی کشته‌شدن قذافی از یک شاهد عینی منتشر کرد که براساس آن، قذافی ممکن است توسط یکی از نیروهای همراه خودش کشته شده‌باشد. برخی تحلیلگران می‌گویند ممکن است این قتل با دستور از بالا صورت گرفته‌باشد تا قذافی زنده نماند و در دادگاه سخنرانی‌هایی مانند آنچه صدام حسین انجام داد، ایراد نکند.

سرنوشت نامعلوم پسرقذافی

شبکه خبری العربیه با اشاره به زخمی شدن سیف الاسلام معروف‌ترین پسر قذافی در درگیری با انقلابیون، گزارش داد که وی به دست انقلابیون اسیر شده و در شهر زلیتن در بازداشت به سر می‌برد. این درحالی است که پیش از این، خبرگزاری‌ها از فرار وی به همراه حدود 80 خودروی نظامی از شهر سرت خبر داده بودند. هنوز خبر روشنی از سرنوشت سیف‌الاسلام در دست نیست. او تنها عضو خانواده قذافی است که سرنوشتش هنوز نامشخص است.

شادی مردم

به محض انتشار خبر مرگ قذافی در شهر سرت، شادی تمام مناطق کشور لیبی را فراگرفت و مردم لیبی در زادگاهش و شهرهای دیگر به شادمانی پرداختند. این شادی همچنان ادامه دارد.

فرصت‌طلبی آمریکا و ناتو

ساعتی بعد از انتشار خبر مرگ قذافی، فرانسه و آمریکا هر یک تلاش کردند خود را عامل شکار قذافی معرفی کنند. وزیر دفاع فرانسه پنجشنبه شب با اشاره به اینکه یک جنگنده فرانسوی کاروانی از خودروها را هدف قرار داده، تاکید کرد که بعدها مشخص شد قذافی در همان کاروان بوده است. پنتاگون نیز اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کاروان حامل قذافی را حین فرار از سرت هدف قرار داده‌اند. در همین حال باراک اوباما و دیگر مقامات غربی دیروز درحالی از کشته شدن قذافی ابراز شادمانی کردند که حمایت آنها از دیکتاتورهای یمن و بحرین با وجود ادامه سرکوب مردم در این دو کشور ادامه دارد. همچنین چین با استقبال از مرگ قذافی، خواستار شروعی تازه در لیبی شد.

پایان عملیات ناتو

در همین حال و اندکی پیش از نشست فوق العاده ناتو در بروکسل، فرانسه با اعلام پایان عصر قذافی در لیبی، تاکید کرد که می‌توان عملیات نظامی ناتو در لیبی را پایان یافته تلقی کرد. از سوی دیگر، دبیر کل ناتو با اشاره به پایان ترس و وحشت از قذافی، تاکید کرد که ناتو به‌زودی پایان ماموریت خود را در لیبی اعلام خواهد کرد.

آخرین جملات قذافی

معمر قذافی، رهبر سابق لیبی در آخرین لحظات و زمانی که به دست انقلابیون لیبیایی افتاد، خطاب به آنان گفت: «بی‌انصافی نکنید؛ گویا شما انصاف سرتان نمی‌شود، شلیک نکنید!». انقلابیون پس از بازداشت قذافی روی دیواره‌های مکان اختفای وی نوشتند «اینجا مکان قذافی، موش حقیر است».

کد خبر 149052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز