شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

تازه ترین بررسی های آماری نشان می دهد، در یک سال گذشته ارزش بازار 9 شرکت از 10 شرکت بزرگ بورس تهران به شدت کاهش یافته است.

به گزارش گروه بورس روزنامه همشهری  فقط سهامداران سایپا در یک سال گذشته صعود ارزش دارایی های خود را شاهد بوده اند. به طوری که ارزش بازار سهام سایپا از ۲۱ هزار و 300  میلیارد ریال در بهار 84  به 22  هزار و 500  میلیارد ریال در بهار 85  افزایش یافته است.

در این مدت بیشترین میزان سقوط قیمت سهام شامل حال سهامداران سرمایه گذاری بانک ملی شده، به طوری که ظرف یک سال اخیر ارزش بازار سهام این شرکت از 17  هزار و 700  میلیارد ریال به سطح 10  هزار و 500  میلیارد ریال تنزل کرده است.

دومین افت بزرگ در مجموعه 10  شرکت اول بازار سهام را سهامداران بانک پارسیان تجربه کرده اند. ارزش بازار سهام این بانک ظرف یک سال اخیر حدود پنج هزار میلیارد ریال کاهش یافته و از 12  هزار و 200 میلیارد ریال به 7 هزار و 500 میلیارد ریال رسیده است.

براساس این گزارش، سایپا که در اواخر فروردین ماه 85  پس از دو سال ونیم غدیر را پشت سرگذاشت و بزرگترین شرکت بورس اوراق بهادار از نظر ارزش بازار شد، همچنان باارزش بازار 22  هزار و 500 میلیارد ریالی خود این جایگاه را در جدول بزرگان بورس تهران حفظ کرده است.

بررسی روند حرکت شرکت ها در این جدول نشان می دهد: شرکت های خودروسازی و همچنین تولیدکنندگان پتروشیمی به آرامی در حال تقویت جایگاه خود هستند.

به این ترتیب باید منتظر بود نمای عمومی بازار سهام تهران به شکل سال های 78 و 79 بازگردد. در آن دوره ارزش سهام خودرو و پتروشیمی به سرعت صعود کرد و این دو گروه به موتور محرک بازار و شاخص عملکرد بورس تبدیل شدند.

به نظر می رسد حمایت قاطع از صنعت خودروسازی و همچنین نهایی شدن قرارداد ال90 و اعلام برنامه تولید آن از نیمه دوم امسال و همچنین ساخت خطوط مونتاژ در خارج کشور تأثیر بسزایی در افزایش اقبال سرمایه گذاران به سهام خودرو داشته است.

در حال حاضر سایپا بزرگترین، ایران خودرو سومین و گروه بهمن هشتمین شرکت بزرگ بورس تهران هستند.

در گروه پتروشیمی نیز پتروشیمی خارک خود را به جایگاه پنجم رسانده و پتروشیمی اراک در جایگاه دهم ایستاده است.

کد خبر 149

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز