چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همزمان با ادامه رشد ارزش سهام شرکت‌های خودروسازی، ارزش بازار سهام سایپا به مرز 24 هزار میلیارد ریال رسید و موجب شد برای نخستین بار در دو سال گذشته 7 درصد از ارزش کل بورس تهران به یک شرکت اختصاص یابد.

به گزارش گروه بورس روزنامه همشهری پیش از این، یک بار در سال 80 و بار دیگر در سال 82 به ترتیب دو شرکت سیمان فارس و خوزستان و غدیر در مجموع بیش از 7 درصد کل ارزش های موجود در بازار سهام را در اختیار گرفته بودند.

در حال حاضر 20 درصد کل ارزش بازار سهام تهران در اختیار چهار شرکت، سایپا، غدیر، ایران خودرو و سیمان فارس و خوزستان است. در حال حاضر سهام 430 شرکت در بورس تهران پذیرفته شده که در این میان 20 شرکت نیمی از کل ارزش بازار و بخش اعظم دادوستدها را به خود اختصاص داده اند.

ارزش کل بازار سهام تهران طبق آخرین قیمت های درج شده روی تابلو 341 هزار میلیارد ریال تخمین زده می شود. در حال حاضر قیمت سهام شرکت ها در بورس تهران به طور میانگین 448 تومان برآورد می شودو نسبت قیمت به درآمد به سطح 5.5 مرتبه تنزل کرده است.

 این گزارش حاکی است:  خودروسازان با در اختیار گرفتن 19.7 درصد از کل ارزش موجود در بورس تهران، بزرگترین گروه صنعتی حاضر در بازار سهام لقب گرفته اند. ارزش کل سهام 30 شرکت حاضر در این گروه معادل 67 هزار و 500 میلیارد ریال برآورد می شود.

 نسبت قیمت به درآمد گروه خودرو در حال حاضر به پایین ترین سطح در پنج سال گذشته رسیده و در محدوده 3.7  مرتبه نوسان می کند. این نسبت همواره از مهمترین مؤلفه های تصمیم گیری برای دادوستد سهام در بورس تهران به حساب آمده است.

بر این اساس با شرط مثبت بودن سایر عوامل، هر چه نسبت قیمت به درآمد پایین تر باشد، سهام ارزشمندتر ارزیابی می شود.

کد خبر 344

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز