یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

تازه ترین بررسی های آماری نشان می دهد، ارزش 7 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفته است. بنابر این گزارش 10شرکت دیگر فعال در بازار سهام نیز بیش از نیم میلیارد دلار می ارزند.

به گزارش گروه بورس روزنامه  همشهری، در حال حاضر ارزش بازار 17 شرکت یاد شده در مجموع به 18 میلیارد دلار رسیده است. در این میان شرکت خودروسازی سایپا با ارزش بازاری معادل 2.5 میلیارد دلار ارزشمندترین شرکت بورس تهران به حساب می آید. به جز سایپا، غدیر دومین شرکت حاضر در بورس است که ارزش سهام آن از 2 میلیارد دلار فراتر رفته، ارزش بازار سهام این شرکت2.2 میلیارد دلار برآورد می شود.

براساس این گزارش ایران خودرو با توجه به ارزش1.7 میلیارد دلاری اش سومین شرکت بورس تهران و دومین خودروساز بزرگ ایران است. به دنبال سه شرکت یاد شده شرکت های سیمان فارس و خوزستان و پتروشیمی خارک با ارزش بازاری معادل1.3 تا 1.4 میلیارد دلار در جمع پنج شرکت اول بورس تهران جای گرفته اند.

براساس این گزارش دو شرکت سرمایه گذاری بانک ملی و صندوق بازنشستگی نیز با وجود رکود یکسال گذشته همچنان در تالارهای مبادلات بورس تهران بیش از یک میلیارد دلار قیمت گذاری شده اند. ضمن این که بانک پارسیان با توجه به قیمت 800 میلیون دلاری آن روی تابلوی بورس تهران بزرگترین بانک فعال در بازار سهام لقب گرفته  است.

پتروشیمی اراک، گروه بهمن و چادرملو دیگر شرکت هایی هستند که سهام آنها بین 700 تا 800 میلیون دلار ارزش گذاری شده است.ارزش سهام توسعه ساختمان، آرتاویل تایر، سیمان تهران، گل گهر، سرمــــایه گذاری پتروشیمی و سیمان سپاهان نیز بین 500 تا 600 میلیون دلار تخمین زده می شود.این گزارش حاکی است؛ 17 شرکت یاد شده در مجموع 48 درصد کل ارزش های موجود در بورس تهران را به خود اختصاص داده اند.

بررسی  های تکمیلی نشان می دهد: در حال حاضر در بورس تهران 74 شرکت با ارزش بازارهایی فراتر یکصد میلیون دلار فعالیت دارند. این شرکت ها نیز در مجموع 83 درصد کل ارزش بازار سهام تهران را در اختیار گرفته اند. مجموع ارزش بازار سهام این شرکت ها معادل 277 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

کد خبر 224

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز