همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند به مدد جنگ‌افزارهای نظامی و زرادخانه‌های رسانه‌ای و بهره‌گیری از فشارهای اقتصادی و مالی، بحران مخالفت 99 درصدی در داخل و خارج این کشور را بپوشاند.

سعیدجلیلی در جمع خبرنگاران افزود: حرکت وال استریت نمادی از مخالفت 99 درصدی جامعه جهانی با دولتمردان آمریکاست که امروز به خیابان‌های نیویورک رسیده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز سؤال اصلی مردم جهان و مردم آمریکا این است که چرا باید یک درصد به‌ مدد جنگ‌افزارهای نظامی، زرادخانه‌های هسته‌ای و اهرم‌های اقتصادی برای 99 درصد جامعه جهانی تصمیم گیری کند.

جلیلی با اشاره به سناریوسازی اخیر آمریکا افزود: این سناریوسازی، حرکت نرم‌افزاری رژیم آمریکا علیه حرکت اعتراضی مردم آمریکا و برای انحراف افکار عمومی به بهانه امنیتی است.

وی تأکید کرد: آمریکا باید بداند که با تهدیدهای موهوم دروغین و با امنیتی کردن فضا نمی‌تواند از بحران‌های داخلی و خارجی که به آن مبتلاست خلاصی پیدا کند.

جلیلی گفت: دستگیری صدها نفر به خاطر اعتراض‌های مردمی و سناریوسازی برای انحراف افکار عمومی مردم آمریکا به بهانه‌های امنیتی، دو حرکت مکمل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رژیم حاکم بر آمریکا برای رهایی از بحران‌هاست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: اینکه قدرتی مثل آمریکا در کنار سرکوب اعتراض‌های مردمی با توسل به چنین شیوه‌هایی بخواهد خود را از بحران‌های داخلی و خارجی برهاند، نشانه ضعف مفرط، استیصال و علامت بالینی از احتضار ابرقدرتی آمریکاست.

جلیلی اظهار داشت: آمریکا نمی‌تواند به مدد ابزارهای قدرتی که دارد جرایم تروریستی خود را بپوشاند و افکار عمومی جهان به‌خصوص منطقه نمی‌تواند از جرایم تروریستی آمریکا چشم‌پوشی کند.

وی افزود: آمریکا متهم اصلی تروریسم است و کارنامه دولت آن کارنامه‌ای تروریستی است و با فرار به جلو نمی‌تواند سابقه رفتارهای تروریستی خود را بپوشاند.

جلیلی با اشاره به تاریخ نیم قرن اخیر و به‌خصوص ده سال اخیر در منطقه و شواهد اقدامات تروریستی آمریکا گفت: فرار به جلو آمریکا مانع از تعقیب آن نخواهد شد و ادعای اخیر آمریکا فرصتی ایجاد کرد تا آن را در فرار به جلو تعقیب کنیم.

وی افزود: شواهد ما علیه اقدام‌های تروریستی آمریکا مبتنی بر توهمات نیست و بر اساس واقعیات است و اسناد و شواهد ارتباط دستگاه جاسوسی آمریکا را با سرکرده گروهکی که جان 400 شهروند ما را هدف قرار داد، سال گذشته برای دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال، و این موضوع را رسماً از طریق سفارت سوئیس به رژیم آمریکا ابلاغ کرده‌ایم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: شبکه ترور آمریکا در دو سال اخیر چهره‌های علمی و برجسته‌ای را در جهان اسلام هدف قرار داد و چهره‌هایی که مانع دخالت آمریکا و مخالف سیاست‌های این کشور هستند، هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرند.

جلیلی پرسید: چه رابطه‌ای میان آمریکا و گروه‌های تروریستی هست که هر کس با سیاست‌های آمریکا مخالفت می‌کند هدف اقدام تروریستی قرار می‌گیرد؟ سؤال اصلی جامعه جهانی این است که چرا و چگونه آمریکا و تروریست‌ها هدف مشترک پیدا می‌کنند؟ چرا افرادی را که رژیم آمریکا تحریم می‌کند تروریست‌ها اقدام به ترور آنها می‌کنند؟ چه رابطه‌ای بین آمریکا و جریان‌های تروریستی وجود دارد که هر دوی آنها نیروی قدس را هدف قرار می‌دهند؟ چه رابطه‌ای میان آمریکا و دیکتاتورهای منطقه مثل صدام و مبارک وجود دارد که هر دو نیروی قدس را هدف قرار داده‌اند؟

وی اظهار داشت: مبارزه با آمریکا از محورهای همبستگی ملی در کشور ما و همبستگی منطقه‌ای و همبستگی امت اسلامی است که در دو اجلاس بیداری اسلامی و حمایت از فلسطین تجلی پیدا کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به فهرست اقدامات تروریستی امریکا، بر رسیدگی به این جرایم و تعقیب متهمان آن در دادگاهی بین‌المللی تأکید کرد.

کد خبر 148793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز