گروه بورس: رئیس شورای رقابت اعلام کرد: اگر شروط و مصوبات شورای رقابت در مورد واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی رعایت نشود شورای رقابت معامله را فسخ خواهد کرد.

بورس

 

به گزارش همشهری، بعد از آنکه معامله قبلی بلوک4.9درصدی سهام ایران خودرو به ارزش 240میلیارد تومان در 28تیرماه قطعی نشد، شستا امروز برای دومین بار بلوک سهام شرکت ایران خودرو را به میزان 4.45 درصد برای فروش روی میز می‌گذارد. سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) که مالک8.9 درصد سهام ایران خودرو است، 21تیرماه به عرضه4.9 درصد معادل 310میلیون سهم این شرکت به قیمت هر سهم 5 هزار و 688‌ریال اقدام کرد. این بلوک بعد از رقابت چند گروه و حاشیه‌های جنجالی توسط تعاونی خاص ایران‌خودرو به ارزش 240میلیارد تومان معامله شد اما در نهایت به‌دلیل مخالفت شورای رقابت و دیگر مسئولان در 10خرداد به قطعیت نرسید تا واگذاری این بلوک فرجام خوشی نداشته باشد.

از آن زمان تاکنون 3بلوک یک‌درصدی سهام ایران خودرو توسط سرمایه‌گذاری رنا و سرمایه‌گذاری صنعت‌و‌معدن عرضه و 2بلوک از این 3بلوک خریده شده است؛ بر همین اساس امروز نیز شستا 280میلیون سهم ایران خودرو را به قیمت پایه هر سهم 8145 ریال برای فروش در بورس تهران عرضه می‌کند.خریدار یا خریداران موظفند محدودیت‌های منع انحصار در صنعت خودرو به ویژه مصوبات شورای رقابت درباره ایجاد نشدن تمرکز عمودی در این صنعت را رعایت کنند.

بر اساس مصوبات شورای رقابت هر نوع دادوستد سهام یک شرکت که از سوی وابستگان آن شرکت انجام شود و در سطحی باشد که صندلی مدیریت آن شرکت اشغال شود ممنوع است. بر همین اساس جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت با اشاره به مصوبات پیشین شورای رقابت در مورد نحوه واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی به همشهری گفت: اگر مصوبات شورای رقابت در مورد واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز رعایت نشود، این شورا بلافاصله معامله را باطل اعلام خواهد کرد و این موضوع به بورس هم اعلام شده و بورس هم باید این قواعد را رعایت کند.

وی در ادامه توضیح داد: ما مانع از آن نمی‌شویم که کسی سهامی عرضه نکند و یا کسی سهمی در بازار نخرد بلکه شورای رقابت قصد داد بازار سرمایه بیش از پیش رونق پیدا کند و حضور مردم در این بازار قوی‌تر شود و اینگونه نباشد که عده‌ای از درون بورس زدوبند کنند و میزان سلطه‌شان را در بازار افزایش دهند، مصوبات قبلی شورای بورس نیز قائم بر همین استدلال است. وی با بیان اینکه بورس باید به قواعد شورای رقابت عمل کند تاکید کرد: اگر در مورد معامله عملی انجام شود که مطابق با مصوبات شورای رقابت نباشد معامله قطعا فسخ خواهد شد.

کد خبر 148722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز