گروه بورس: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا به‌صراحت خرید بلوک4.4 رصد سهام شرکت ایران‌خودرو را که روز گذشته از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی روی میز فروش گذاشته شده بود، تکذیب کرد.

بورس

به گزارش همشهری، پس از آنکه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در تیرماه سال‌جاری به‌دلیل مخالفت شورای رقابت موفق به فروش سهام خود در شرکت ایران‌خودرو نشده بود، دیروز بار دیگر این شرکت بلوک4.4 درصدی سهام ایران‌خودرو را در بورس عرضه کرد که این میزان سهام بدون هیچ رقابتی فروخته شد. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که این میزان سهام توسط شرکت سرمایه‌گذاری سایپا خریداری شده است اما در گفت‌وگو با همشهری این موضوع صراحتا از سوی مدیرعامل این شرکت تکذیب شد.

سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که قبل از این عرضه مالک8.9 درصد سهام ایران‌خودرو بود، پیش از این در 28 تیر ماه بلوک سهام ایران‌خودرو را عرضه کرده بود که این میزان سهام توسط تعاونی خاص ایران‌خودرو به ارزش 240 میلیارد تومان خریداری شد اما درنهایت به‌دلیل مخالفت شورای رقابت و دیگر مسئولان به قطعیت نرسید. شورای رقابت در آن زمان اعلام کرد هر نوع دادوستد سهام یک شرکت که از سوی وابستگان آن شرکت انجام شود و در سطحی باشد که صندلی مدیریتی آن شرکت اشغال شود، ممنوع است.

بر همین اساس جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت یک روز قبل از عرضه دوباره بلوک سهام ایران‌خودرو در گفت‌وگو با همشهری تاکید کرد: درصورتی‌که شروط و مصوبات شورای رقابت در مورد واگذاری سهام شرکت‌های خودرو ساز باردیگر رعایت نشود، شورای رقابت معامله را فسخ خواهد کرد. دیروز بلافاصله پس از فروش بلوک سهام ایران‌خودرو، شایعه خرید سهام این بلوک توسط سرمایه‌گذاری سایپا مطرح شد اما عیسی حسین‌پناه، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا بلوک 4.4درصدی ایران‌خودرو توسط سرمایه‌گذاری سایپا خریداری‌شده گفت: من صراحتا این موضوع را تکذیب می‌کنم و این میزان سهام توسط شرکت سرمایه‌گذاری سایپا خریداری نشده است.به این ترتیب با وجود اینکه هویت خریداران باید برای ارائه رای از سوی شورای رقابت روشن باشد، هنوز نام خریداران بلوک4.4درصدی سهام ایران‌خودرو اعلام نشده است و هویت خریداران روشن نیست.

هشدار شورای رقابت نسبت به لغو مجوز کارگزاران متخلف

جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به دستورالعمل شفاف این شورا برای معامله سهام خودروسازان اعلام کرد: هیچ‌یک از شرکت‌های خودرو ساز نمی‌توانند سهام یکدیگر را به‌صورت ضربدری خریداری کنند.به گفته وی، این شورا دستورالعمل شفاف و روشنی را مصوب کرده و پیرو آن هیچ‌یک از شرکت‌های خودرو ساز نمی‌توانند سهام یکدیگر را در حد حضور در هیأت‌مدیره خریداری کنند. به گفته او، البته میزان سهام خریداری شده درصورتی‌که کمتر از سقف حجمی باشد که کرسی هیأت‌مدیره را به همراه داشته باشد، بلامانع است. پژویان تصریح کرد: با توجه به قوانین و دستورالعمل شورای رقابت درصورتی‌که شرکت‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری اقدام به این کار کنند با مجازات‌های متعددی مانند لغو مجوز روبه‌رو خواهند بود.

بلوک 4.4 درصدی ایران‌خودرو فروخته شد

مدیربازار شرکت بورس از فروش بلوک4.4  درصدی سهام ایران‌خودرو خبر داد و گفت: بلوک4.45درصدی سهام ایران‌خودرو بدون رقابت و با همان قیمت پایه 8145 ریال معامله شد و بررسی برای صلاحیت خریدار تا 9 روز کاری دیگر نهایی و اعلام می‌شود. به گزارش ایسنا و فارس، علی صحرایی درباره عرضه بلوک سهام ایران‌خودرو که دیروز برای دومین مرتبه از سوی سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) عرضه شد، گفت: این بلوک به قیمت پایه هر سهم 8145 ریال معامله شد. ضمن اینکه با توجه به حساسیت‌های موجود، طی مهلت 9 روز کاری برای پرداخت وجه نقد معامله، بررسی‌ها برای صلاحیت خریدار انجام و سپس قطعیت این معامله 228 میلیارد تومانی اعلام خواهد شد.

کد خبر 148832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز