شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

داشتن قلب سالم در گرو یک تغذیه خوب و مناسب است. زندگی شهری و ماشینی باعث ایجاد کم‌تحرکی، استفاده زیاد از فست‌فودها و غذاهای آماده سبب افزایش بیماری‌های قلبی شده است.

سبزیجات

 اگر می‌خواهیم تا آخر عمر، خود را از داشتن یک قلب سالم محروم نکنیم باید به نوع و میزان تغذیه توجه کنیم. دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با همشهری به موارد مهمی در تغذیه اشاره کرده است.

  • به‌نظر شما برای داشتن قلبی سالم بیشتر چه غذاها و موادخوراکی‌ای بخوریم؟

ما باید تغذیه درست داشته باشیم و درست و به اندازه و متنوع بخوریم. مهم‌ترین مسئله، کنترل میزان چربی در سبد خوراکی است. اولا باید نوع چربی مصرفی جامد نباشد و در بین روغن‌های مایع، آنهایی را انتخاب کنیم که دارای اسید چرب امگا 3 هستند، مثل روغن کانولا که از گیاه کلزا به دست می‌آید. هفته‌ای 2 یا 3بار از کانولا یا روغن‌هایی که اسیدهای چرب امگا3 دارند مصرف کنیم و بقیه روزها از روغن‌هایی مانند ذرت، آفتابگردان و زیتون.

  • یعنی از روغن‌هایی که با عنوان نباتی است و از پنبه‌دانه گرفته می‌شود اصلا استفاده نکنیم؟

روغن پنبه‌دانه هم خوب است ولی به شرطی که مایع باشد.

  • میوه و سبزیجات چه تأثیری بر سلامت قلب دارند؟

باید مقدار میوه و به‌ویژه سبزیجات در برنامه غذایی ما چشمگیر باشد؛ یعنی از دور سبزیجات در بشقاب غذای ما دیده شود. فرقی نمی‌کند که سبزیجات به صورت خام در سالاد و پخته کنار غذا باشد. مهم این است که حتما باشد. گوجه‌فرنگی، کدو، نخودفرنگی، هویج، کلم بروکلی و بقیه سبزیجات برای قلب مفید هستند. باید توجه داشت که کل کالری‌ای که وارد بدن می‌شود محدود شود.

  • آیا کنترل میزان کالری واردشده به بدن برای محدود نگه داشتن وزن است؟

شرط اول برای داشتن قلب سالم، داشتن وزن مناسب است. می‌توان اذعان داشت که افرادی که وزن اضافه دارند، در حقیقت با ارسال کارت دعوت برای بیماری‌ها، از ابتلا به آنها استقبال می‌کنند.

  • غذاهای آماده چه تأثیری در بیماری‌های قلبی دارند؟

لبنیات کم‌چرب حتما در سبد غذایی باشد و تا جایی که امکان دارد از غذاهایی که دارای افزودنی هستند مثل سوسیس و کالباس استفاده نشود و همچنین غذاهای سرخ کردنی به حداقل رسانده شود.

  • آیا می‌توان از سبزیجات به هر میزان استفاده کرد؟

اعتدال و تنوع نباید فراموش شود. باید توجه داشت که سبزیجات به‌دلیل حجم بالایی که دارند خودشان با پر کردن معده عامل سیری هستند ولی میوه‌ها باید شمارش داشته باشد و بیشتر از 3 تا 4واحد میوه استفاده نشود. مسئله مهم دیگر استفاده از نان‌های سبوس‌دار است که باید اهمیت ویژه‌ای به آنها داد.

  • آقای دکتر وقتی به بعضی‌ها در روستاها می‌گوییم روغن مایع استفاده کنید قبول نمی‌کنند و با نارضایتی می‌گویند آن زمان، فقط روغن حیوانی استفاده می‌کردیم که به گفته شماها سم است ولی تا 90 سال هم با قلبی سالم عمر می‌کردیم. به این عزیزان چه می‌گویید؟

اولا باید گفت که اگر همان زمان به جای روغن‌های حیوانی، روغن مایع مصرف می‌کردند حتما عمر بیشتری می‌کردند و ثانیا نباید از نظر دور داشت که فعالیت روستاییان بسیار زیاد بوده و همچنین از هوای خوب تنفس می‌کردند و استرس‌های امروزی گریبانگیرشان نیست. امروزه تحرک بسیار کم شده و فشار‌های عصبی زیاد؛ پس به توصیه پزشکان عمل کنید و روغن‌های مایع مصرف کنید.

  • بعضی‌ها می‌گویند روغنی که از چربی گوسفند گرفته می‌شود و به روغن دنبه معروف است، بی‌ضرر است.

نه، بی‌ضرر نیست. اگر می‌خواهید قلبی سالم داشته باشید فقط روغن مایع استفاده کنید؛ به ویژه آنهایی که امگا 3 دارند.

کد خبر 148458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز