دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: در پی عمل پیوند قلب دیک چنی وزیر دفاع و معاون رئیس جمهور سابق امریکا، جرج بوش، این سؤال در مطبوعات و محافل علمی آن کشور مطرح شد که آیا این عمل جراحی در کاهش سنگدلی و قساوت قلب او تأثیری خواهد گذاشت یا خیر؟

dick cheney

دیک چنی که دستانش به خون صدها هزار انسان بی‌گناه در عراق و افغانستان آلوده است و از مسبّبین اصلی این دو جنگ محسوب می‌شود، در بین مردم امریکا به بی‌رحمی شهرت خاصی دارد.

more  دیک چنی؛ مرد پشت پرده دوران بوش

اکنون که قلب وی عوض شده است، بسیاری از کنجکاوان از خود می‌پرسند که آیا او با قلب جدید همان جنایتکار سابق خواهد بود یا خیر؟

به گزارش لس‌آنجلز تایمز، دانشمندان می‌گویند دریافت قلب جدید ممکن است تغییرات جسمی و روحی مهمّی را در پی داشته باشد اما این تغییرات به اندازه‌ای نیست که موجب تحوّل عمیق در شخصیّت فرد شود.

بیمارانی که از نارسایی قلبی رنج می‌برند پس از دریافت قلب جدید، از تپشهای منظم‌تر و بهتری بهره‌مند خواهند شد. این بهبودی موجب افزایش حجم اکسیژن خون، تسهیل گردش خون و در نهایت رسیدن اکسیژن بیشتر به مغز و تغذیه بهتر آن می‌گردد.

چنین تغییری می‌تواند موجب رفع افسردگی، افزایش شادابی و نشاط و احیاناً مهربان‌تر شدن فرد شود. به نوشته این منبع، حتی در بعضی از بیماران علائمی از تبدیل علایق نیز دیده شده است.

یکی از موارد مشهور، نمونه بانویی به نام سیلویا کلِر است. وی قلب جوان 18 ساله‌ای را که در تصادف موتور سیکلت کشته شده بود، دریافت کرد.

سیلویا کلر در کتاب خود به نام «قلب من بیگانه است»، می‌نویسد که پس از پیوند قلب علاقه‌ دیوانه‌واری به ماءالشعیر و مرغ سوخاری پیدا کرد و پس از پُرس‌ و جو مطلع شد که جوان متوّفی به این دو خوراکی علاقه خاصی داشته است.

با این وجود، علی‌رغم شواهد موجود، دانشمندان شخصیت قسی‌القلب دیک چنی را عمیق‌تر و وخیم‌تر از آن می‌دانند که با پیوند قلب تحول معتنابهی پیدا کند.

کد خبر 165532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز