بر اساس توافقات باشگاه داماش گیلان با بازیکنان، بیش از نیمی از قرارداد این بازیکنان هنوز پرداخت نشده و این را باید به هزینه‌های جاری و میلیونی هر ماه باشگاه اضافه کرد.

حمید عابدینی

حسن عابدینی مشهور به امیر عابدینی، از مدیران قدیمی فوتبال و بازیکن سابق تیم ملی است. او در سال‌های 1372 تا 1380 مدیرعامل باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بود و در حال حاضر مدیرعامل داماش گیلان است. عابدینی در دهه1960 در تیم‌های پرسپولیس و پیکان تهران بازی کرده است. او حالا در جریان بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ بانکی، معروف‌تر از قبل شده است. گفت‌وگوی وی با تماشاگر حتی اگر سراسر تکذیب و دفاعیه باشد، باز هم نشان می‌دهد که این روزها، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.

امیرعابدینی را نمی‌توان با داستان این روزهای اختلاس و ارتباط آن با مجموعه ورزشی داماش گیلان شناخت. عابدینی آن‌قدر سوابق تاریخی در ورزش و خارج از آن دارد که نیازی به معرفی او از این طریق نباشد.

مدیرعاملی که سابقه استاندار بودن را داشته، مشاوره‌های زیادی به وزرا و روسای دولت داده، ریاست بر فدراسیون را تجربه کرده و آلترناتیو همیشگی مدیران بزرگ‌ترین باشگاه ورزشی ایران است.

عابدینی تنها مدیرعاملی است که دخالت فنی در کار سرمربی تیم را حق مسلم یک مدیرعامل می‌داند و به دفعات در ترکیب تیم‌های خود دست برده است. عابدینی تنها مدیری است که می‌تواند در طول یک سال، چند سرمربی عوض کند.

تنها مدیری است که بازار نقل و انتقالات را با حرکات عجیب و غریب مدیریتی خود تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و البته تنها مدیری است که می‌تواند پای ستاره‌های فوتبال را به یک تیم ناشناخته شهرستانی باز کند.

 

اما امیر عابدینی هر چقدر هم که معروف باشد، خودش هم حالا به خوبی می‌داند که به واسطه حضور ناخودآگاه باشگاهش در ماجرای اختلاس 3هزار میلیارد تومانی بانکی، این روزها سوژه‌ای ناب‌تر از سوژه‌های همیشگی است.

زمانی که یک باشگاه، ریاست هیات‌مدیره‌اش را به بزرگ‌ترین متخلف بانکی تاریخ جهان واگذار می‌کند، باید آمادگی برخورد با همه حواشی را هم داشته باشد. و انصافاً حسن عابدینی مشهور به امیرعابدینی قابلیت برخورد با این موضوع را با شیوه معروف خودش که انکار از بیخ و بن است، دارد.

  • آقای عابدینی؛ این روزها باشگاه داماش وضعیت عجیب و غریبی دارد. شاید بتوان گفت وضعیت این باشگاه در طول تاریخ منحصربه فرد بوده و باز هم در چنین اوضاعی، شما در راس یک باشگاه هستید.

به هر حال این هم قسمت ماست. البته خدا را شاکرم که هر جا بودم توانستم اثرگذار باشم. درباره داماش هم اتفاق خاصی رخ نداده و به جز نتایج ابتدای فصل، ما مشکلی از بابت باشگاهداری نداریم.

  • اما موضوع اصلاً فنی نیست. منظور ما حاشیه‌های مدیریتی این باشگاه بود.

مدیریت باشگاه که حاشیه‌ای ندارد!

  • درباره هیات‌مدیره‌تان صحبت کنیم. رئیس هیات‌مدیره شما آقایی به نام خسروی است که گویا الان در بازداشت به سر می‌برند.

آقای خسروی رئیس هیات‌مدیره ما بودند و الان نیستند. آمار شما غلط است. الان باشگاه بدون حضور او به کارش ادامه می‌دهد و این فرد مسئولیتی در باشگاه ندارد.

  • حامی مالی شما چطور؟ شرکت امیرمنصور آریا حامی مالی شما بود؟

بله بود. طبیعتاً ما وقتی وارد فضای رقابتی فوتبال شدیم، اسپانسر هم جذب کردیم. در این‌باره هم هیچ تخلفی نکردیم. به صرف داشتن یک حامی مالی که نمی‌توان یک تیم را نابود کرده و برایش ایجاد حاشیه کرد. ما هم مثل همه تیم‌های لیگ برتری که حامی مالی دارند، جذب اسپانسر کردیم و هیچ تخلفی هم در این راه انجام ندادیم.

  • اما شایعه شده بود که شما برای ادای توضیحات فراخوانده شده و بازداشت هم بودید.

به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد. اصلاً این پرونده به ما ارتباطی ندارد که من بخواهم بازداشت شوم. من صحیح و سالم به کارم ادامه می‌دهم و مطمئن باشید داماش پرقدرت‌تر از قبل در جریان بازی‌ها حضور پیدا می‌کند. کما این‌که بعد از اعلام خبر اختلاس، داماش بازی خود را با پیروزی هم پشت سر گذاشت.

  • درباره خبر بازداشت‌تان پس هیچ موضوع جدیدی نیست که بخواهید به آن اشاره کنید؟

چرا؛ اتفاقاً یک موضوع مهم هست. من متاسفم برای آن‌دسته از رسانه‌هایی که به دروغ این کار را انجام دادند. این‌ها می‌خواهند با آبروی چندین‌ساله من بازی کنند. این کارها اصلاً در شان فوتبال ایران نیست.

من مدت‌ها راجع به این موضوع سکوت کردم و چیزی نگفتم تا مبادا در برنامه‌های قانونی ایجاد خلل کند اما احساس کردم برخی از آدم‌ها از این سکوت، برداشت بدتری می‌کنند و هر کاری که دل‌شان می‌خواهد انجام می‌دهند.

هنوز هیچ تصمیم و قانونی اعمال نشده و هیچ فردی به عنوان متخلف معرفی نشده اما برخی هستند که بدون توجه به این اصل مهم قانونی، به دیگران تهمت می‌زنند و شخصیت آن‌ها را زیر سوال می‌برند.

  • اما به هر حال شما باشگاهی هستید که زیرمجموعه این شرکت بزرگ متخلف قرار داشته است. فکر نمی‌کنید همین عامل، باعث بروز شایعات زیادی بشود؟

نباید این بی‌بندوباری‌ها در رسانه‌ها شایع شود. در این ماجرا ما نه سر پیاز بودیم و نه ته پیاز. این‌که هر کسی از ظن خودش بخواهد قانون وضع کند که نمی‌شود. من قبلاً هم این موضوع را گفتم و این بار هم تکرار می‌کنم که داستان من و شرکت حامی داماش مثل این است که وزیر نفت یک کشور مشکلی را ایجاد کند و بعد بروند مدیرعامل باشگاه ورزشی نفت را بازداشت کنند.

اصلاً ما کجای این ماجرا هستیم که بخواهند با آبروی ما بازی کنند؟ ما یک زیرمجموعه صرف هستیم که حامی مالی‌مان شرکت فوق بوده. اما در این شرایط وقتی برخی رسانه‌های حتی معتبر داخلی هم اقدام به انتشار مطالب می‌کنند، واقعاً باید تاسف خورد به حال این مطبوعات.

  • یک سوال واضح‌تر؛ اصلاً درباره مشکلی که به تازگی به وجود آمده، از شما سوالی پرسیده شده است؟ نهادهای قانونی از شما به عنوان یک مطلع سوالی کرده‌اند؟

حتی یک سوال هم از من پرسیده نشده است، چون تا الان اصلاً لزومی به این کار نبوده است. حتی تلفنی هم از من چیزی را نخواسته‌اند که توضیح بدهم. ما با قدرت به کارمان ادامه می‌دهیم و بعید هم می‌دانم که مشکلی در این رابطه وجود داشته باشد.

به طور کل باید گفت که در این موضوع و موضوعات مشابه، تا زمانی که جرم اثبات نشود نباید بی‌آبرویی کرد. این موارد فعلاً اتهام است. ضمن این‌که ارتباط خودم را با این اتهام به طور کامل نفی می‌کنم و مطمئن باشید که کوچک‌ترین ارتباطی با این گروه نداشته و ندارم.

  • به هر حال، به قول خود شما هنوز داستان در مرحله تحقیقات است و نباید در این‌باره زیاد بحث کنیم.

همین‌طور است. اما مطمئن باشید که قانون با کسی تعارف ندارد. اگر من در این ماجرا نقشی داشتم، بدون هیچ تعارف و رفاقتی من الان در دفتر باشگاه نبودم.

  • یکی از مشکلاتی که این روزها دامن تیم را گرفته همین حاشیه بزرگ است. این‌که با پدید آمدن این حاشیه، شاید حتی باشگاهی وجود نداشته باشد که بخواهد لیگ را به پایان برساند.

به هیچ عنوان این اتفاق نمی‌افتد. همه هواداران و بازیکنان و دست‌اندرکاران باشگاه با خیال راحت مطمئن باشند که تیم به راحتی بازی‌های خودش را ادامه می‌دهد و از این بابت مشکلی ندارد.

اصلاً این ماجرا ارتباطی با بحث فنی هم ندارد. یک حامی مالی باشگاه بوده که کاری کرده و حالا باید درباره کارهای خودش پاسخگو باشد، این ارتباطی با تیم ندارد.

  • یکی دیگر از مباحث مطرح شده هم خریدهای گران‌قیمت شما در ابتدای فصل بوده است. بازار نقل و انتقال والیبال را هم که داماش متشنج کرد.

این را هم تکذیب می‌کنم. اول این‌که بازیکنان خوبی که ما جذب کردیم همه سقف قرارداد را رعایت کردند. بنابراین نمی‌توانیم هزینه‌های خیلی سنگین برای جذب بازیکن بدهیم. بازیکنان داماش در رشته فوتبال همگی بر اساس استانداردهای قانونی به تیم آمده‌اند و این هم اصلاً ارتباطی به شرکت آریا نداشته است.

هر تیم دیگری هم می‌توانست این رقم را بدهد و بازیکنان را جذب کند اما آن‌ها به خاطر ارتباط با من و علاقه‌مندی خودشان به مردم خوب گیلان، به داماش آمدند. درباره والیبال هم من گفته‌ام که قصد داشتیم تا با بازیکنان بومی به کار خودمان ادامه بدهیم.

از این ماجرا هم که باید قاعدتاً استقبال شود. در مجموع باید بگویم که باشگاه داماش هیچ مشکلی ندارد و کماکان با قدرت به کار خودش ادامه می‌دهد. اساساً طرح این موضوعات با هدف تخریب ما توسط برخی افراد بوده که ذاتاً مشخص است برای تخریب ما این فضاسازی را انجام می‌دهند. شاید یکی از مشکلات ما این باشد که در ورزشگاه زیاد تشویق می‌شویم.(با خنده..)

  • لیگ 17تیمی می‌شود؟!

وضعیت باشگاه داماش گیلان، حتی بعد از انجام بازی‌های لیگ برتری این تیم همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مدیرعامل این باشگاه در حالی از بی‌گناه بودن خود و مجموعه تحت مدیریت‌اش صحبت می‌کند که براساس نظر مدیران ارشد قضایی و دولتی، زیرمجموعه‌هایی که به هر ترتیب در تخلف بزرگ بانکی کشور دست داشته باشند نیز با مجازات روبه‌رو می‌شوند.

یک کارشناس ورزشی در گفت‌وگو با تماشاگر معتقد است باشگاهی همانند داماش به عنوان یک مجموعه ورزشی، تابع تصمیمات قضایی مجامع ورزشی است و نمی‌توان به دلیل اخذ مبلغی به عنوان جذب اسپانسر و بازاریابی، این باشگاه را منحل کرد. از طرفی یک کارشناس اقتصادی در همین گفت‌وگو تاکید می‌کند که اگر ماهیت وجودی باشگاه داماش گیلان، برگرفته از حمایت‌های مالی گروه امیرمنصور آریا باشد، نمی‌توان ادامه حیات این مجموعه را جایز دانست.

در این میان اما اظهارات مقامات قضایی هم به نوبه خود جالب توجه و خواندنی است. وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در روزی که خبر بازداشت سرکرده این باند تخلف را داد، از پیگیری تخلفات صورت‌گرفته این شرکت بزرگ گفت و تاکید کرد که تمامی این زیرمجموعه‌ها با محکومیت روبه‌رو می‌شوند.

این داستان البته اظهارنظرهای دیگری هم داشت که نشان می‌دهد می‌توان حتی به 17تیمی شدن لیگ برتر فوتبال ایران با خداحافظی غیرمنتظره باشگاه داماش گیلان نیز نیم‌نگاهی داشت.

رئیس کل بانک مرکزی، درباره جزئیات تخلف بزرگ میلیاردی یک‌بار مصاحبه مفصلی را انجام داده بود و در میان صحبت‌های خود، اشاره‌ای هم به سازمان‌ها و نهادهایی داشت که به عنوان زیرمجموعه گروه آریا، درگیر موضوع اختلاس شده‌اند.

بهمنی در این قسمت از صحبت‌های خود گفته بود: «کلیه دارایی‌های گروه امیرمنصور آریا بلوکه شده و هیچ رقمی از این دارایی‌ها نمی‌تواند در اختیار زیرمجموعه‌ها قرار بگیرد. خوشبختانه اموال و دارایی‌ها به حد کافی شناسایی شدند.

امیرمنصور آریا و شرکت او که مرتکب این فساد اقتصادی شده، علاوه ‌بر 38کارخانه و شرکتی که دارد، 3کارخانه را هم اخیرا خریداری کرده که باید به آن‌ها نیز رسیدگی بیشتری شود.

از این تعداد زیرمجموعه، در حال حاضر هیچ‌کدام اجازه استفاده از سرمایه خود را تحت هر شرایطی ندارند.» این داستان زمانی جالب‌تر می‌شود که نگاه دوباره‌ای به داستان باشگاه داماش داشته باشیم.

مدیرعامل این باشگاه معتقد است گروه آریا صرفاً حامی مالی این باشگاه بوده و البته گویا بر اساس همین اظهارات، این گروه تنها حامی رسمی باشگاه است. با این تفاسیر اگر انحلال باشگاه را هم یک شایعه بی‌اساس فرض کنیم، باید در انتظار مشکلات مالی شدید این باشگاه باشیم. بر اساس توافقات باشگاه داماش گیلان با بازیکنان، بیش از نیمی از قرارداد این بازیکنان هنوز پرداخت نشده و این را باید به هزینه‌های جاری و میلیونی هر ماه باشگاه اضافه کرد.

همشهری تماشاگر

کد خبر 148258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز