سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه دیروز در حالی سفر خود به پکن را آغاز کرد که بعد از وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه توسط این دو کشور، تحولات سوریه اکنون در دستور کار مذاکرات این سفر قرار دارد.

پوتین

به همین دلیل در نخستین روز از سفر پوتین به پکن، مقامات چین و روسیه هر دو خواستار تسریع روند اصلاحات در سوریه شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز برای نخستین‌بار در ماه‌های گذشته خواستار تسریع روند اصلاحات سوریه شد و گفت: دولت سوریه باید سریع‌تر عمل کند تا همه احزاب در امور سیاسی مشارکت داشته‌باشند. در همین حال وزیر خارجه روسیه دیروز اعلام کرد، مسکو و پکن آماده هستند قطعنامه جدیدی درباره سوریه در سازمان ملل ارائه کنند که طی آن خشونت هر دو طرف در درگیری‌های سوریه محکوم شده‌باشد. سرگئی لاوروف گفت: در قطعنامه قبلی، سوریه تهدید به تحریم شده‌بود که این راه حل مشکل نیست. وظیفه شورای امنیت کمک به ثبات کشورها و تشویق به گفت‌وگوی طرف‌های مخاصمه برای حل مشکل است نه ایجاد تنش از طریق تهدید به تحریم.

در همین حال رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان روسیه دیروز بعد از دیدار با نمایندگان گروه‌هایی از مخالفان دولت سوریه در مسکو گفت: برای حل مشکل در سوریه اقدام فوری و واقعی نیاز است. گام‌اول در این اقدام هم مذاکرات ملی و جامع است. میخائیل مارجلوف گفت: روسیه با وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه چک سفید امضا در اختیار دمشق قرار نداده و نمی‌نشیند تا دولت سوریه به اقداماتش ادامه دهد. این مقام روسی گفت: مسکو برای آخرین بار از دو طرف یعنی مخالفان و دولت بشار اسد می‌خواهد که این مشکل را حل کنند و مذاکرات ملی را آغاز نمایند.

به گزارش خبرگزاری روسی نوستی، مقامات روس در مذاکرات روز دوشنبه تاکید کرده‌اند که مسکو با اعمال تغییرات در سوریه براساس شرایط غرب و با دیکته غرب کاملا مخالف است. رهبران گروه‌های مخالف شرکت‌کننده در مذاکرات مسکو هم این موضع روس‌ها را تحسین کرده‌اند.

مذاکرات گازی روسیه و چین

اختلاف 30 ساله چین و روسیه برای انتقال گاز، از محورهای گفت‌وگوهای پوتین در پکن خواهد بود. براساس قراردادی که دو طرف امیدوارند در این سفر به امضا برسد، سالانه 68 میلیارد متر‌مکعب گاز روسیه به چین صادر می‌شود.

کد خبر 148219
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز