همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: در حالیکه بسیاری از موتورسیکلت‌ها از همان ابتدای تولید، ایمنی و استاندارد لازم را ندارند میزان خرید و گرایش استفاده از موتورسیکلت بسیار افزایش یافته است که این مساله مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.

موتورسواران- قانون

به گزارش تهران سما، سردار حسین رحیمی با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه خرید و استفاده از موتورسیکلت بسیار راحت است و همچین با توجه به محدودیت‌هایی که برای خودروهای شخصی به وجود آمده، مانند گسترش محدوده زوج و فرد و هدفمند سازی یارانه‌ها، گرایش به سمت موتورسیکلت بالا رفته و میزان خرید موتور بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در حالیکه روز به روز حجم استفاده از موتور سیکلت بالا می‌رود ، وقتی ما وسیله‌ای را بدون رعایت قوانین و مقررات استفاده می‌کنیم، میزان مشکلات نیز بالا می‌رود.

سردار رحیمی گفت: راهنمایی و رانندگی در خصوص موتورسیکلت‌ها و راکبان آنها یک سری وظایفی دارد که ما تلاش کرده‌ایم به وظایف خود به طور کامل عمل کنیم، چنانچه مثلا ما باید فشار و نظارت دقیق داشته باشیم که قوانین از سوی موتورسواران رعایت شود و فرهنگ استفاده از موتورسیکلت را نهادینه کنیم. همچنین اگر موتورسیکلت سواران قوانین را نادیده گرفتند با آنها برخورد کنیم که در این راستا اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در این میان دستگاه‌های دیگر باید پاسخگو باشند که چرا وظایف خود را درست اجرا نمی‌کنند. تولید کننده‌ها باید پاسخ گو باشند که چرا موتورسیکلت‌ها را مطابق با استاندارد تولید نمی‌کنند، چرا وزارت صنایع با تولید موتورسیکلت‌های بی کیفیت بر خورد نمی‌کند و چرا محیط زیست اجازه پلاک شدن این موتورسیکلت‌ها و تردد آنها را در شهر می‌دهد. سازمان استاندارد و سایر دستگاه‌های ذی ربط نیز باید به نوبه خود پاسخگو باشند و همه کنار هم بیایند و دست به دست هم بدهند تا این وضعیت را نداشته باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه جلساتی با دادستانی کل کشور داشتیم که در آنجا مطرح شد، باید بسیاری از موتورسیکلت‌ها را از رده خارج کنیم، گفت: در حال حاضر هیچ موتورسیکلتی از رده خارج نمی‌شود و این سوال مطرح است که چرا ستاد حمل و نقل سوخت وارد کار نمی‌شود تا مانند خودروها، خروج موتورسیکلت‌های فرسوده و آلاینده پیگیری شود.

وی افزود: در بحث استفاده از کلاه ایمنی روند صعودی داریم چنانچه اکنون حداقل 50 درصد راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند.

سردار رحیمی افزود: در خصوص رعایت قوانین نیز وضعیت بهتر شده است، البته این بدان معنا نیست که مشکلات حل شده باشد.

وی در ادامه به ایجاد توقفگاه موتورسیکلت در سطح شهر اشاره کرد و گفت: در مراکز تجمع موتورسیکلت‌ها با ایجاد توقفگاه‌های ویژه، دیگر آن پراکندگی و آشفتگی به چشم نمی‌خورد و در بحث آموزش و فرهنگ سازی برای راکبان موتورسیکلت نیز اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد: برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها و جلوگیری از معضلاتی که این وسایل نقلیه ایجاد می‌کنند باید همه دستگاه‌های مسئول دست به دست هم دهند.

کد خبر 148163
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز