سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک قاضی اوکراین سه‌شنبه 19 مهر به مجرم بودن تیموشنکو و تخطی از اختیاراتش در دوره نخست‌وزیری حکم داد.

تیموشنکو

گفته می‌شود یولیا تیموشنکو در سال 2009 هنگام امضای قرارداد معامله گاز با روسیه از اختیاراتش سو استفاد کرده است.

محکومیت او می‌تواند رابطه اوکراین با غرب را دچار تنش کند.

دادستان از دادگاه صدور حکم 7 سال زندان را برای نخست‌وزیر پیشین این کشور که رقیب سیاسی مهمی برای رئیس‌جمهور ویکتور یانوکویچ محسوب می‌شود، تقاضا کرده‌است.

اتحادیه اروپا یکی از شرکای مهم اوکراین در حوزه اقتصاد به یانوکویچ که با اختلاف کمی در برابر تیموشنکوی کاریزماتیک انتخابات ریاست‌جمهوری را در فوریه 2010 برنده شد؛ گفته است در صورت زندانی شدن نخست‌وزیر پیشین این کشور تمام توافق‌نامه‌های مهم اقتصادی به مخاطره خواهند افتاد.

قاضی رودیون کیریو که قرار بود حکم زندان را برای رهبر مخالفان اعلام کند گفته است عملکرد تیموشنکو به ضرر 188 میلیون دلاری" نفت‌و گاز" منجر شده‌است.

تیموشنکو که او را دختر و همسرش در دادگاه همراهی می‌کردند گفت:"شما می‌دانید که این حکم، حکم قاضی نیست بلکه حکم رئیس‌جمهور یانوکویچ است.هر حکمی علیه من صادر شود به مبارزه‌ام ادامه می‌دهم.این حکم که به خواست یانوکویچ نوشته شده چیزی را در زندگی یا مبارزه من تغییر نخواهد داد."

حدود 2هزار نفر از طرفداران ام، تعداد زیادی پلیس و  جمعیت مخالفان نخست‌وزیر پیشین در بیرون دادگاه ایستاده بودند.

برخی از طرفداران تیموشنکو می‌گویند محکومیت او ترفند رئیس‌جمهور اوکراین است تا او را پیش از انتخابات پارلمانی سال آینده به عنوان یک نیروی سیاسی خلع سلاح و نقشش را خنثی کند.

 

کد خبر 148154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز