پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۷
۰ نفر

همشهری أنلاین: استان های مسیر ریزگردها به 21 استان افزایش یافته است

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ رییس سازمان محیط زیست کشور گفت باافزایش تولید پدیده گرد و غبار و ریزگرد، استانهای متاثر از این پدیده از 17 استان به 21 استان در مناطق غرب، جنوب و جنوب غرب کشور افزایش یافته است و استان های کشور از بندرعباس تا ارومیه به نوعی درگیر معضل ریزگردهاست.

محمدی زاده با بیان اینکه 95 درصد این ریزگردها منشا خارجی دارد افزود : 55 درصد کانون های تولید ریزگردها در کشور عراق ، 10 تا 12 درصد در سوریه ، 8درصد در کویت ، 10 درصد در اردن ، عربستان و کشورهای شمال آفریقا است

او با بیان اینکه در مجموع 17 کشور در منطقه متاثر از پدیده گرد و غبار است گفت: برخی از این کشورها منشا تولید و برخی دیگر نیز متاثر از این پدیده است.

 محمدی زاده با اشاره به اینکه 500 هکتار از این طرح به صوت نمونه آغاز شده است اضافه کرد: در صورت موفقیت اولیه طرح ، ‌این طرح با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون دلار از محل اعتبارات کشور عراق با طراحی ، نظارت و اجرای کارشناسان ایرانی به طور کامل اجرایی می شود.

محمدی زاده گفت: همچنین در توافقنامه منطقه ای با کشورهای ترکیه، ایران؛ عراق، سوریه و قطر توافقنامه های مشابهی منعقد شده است.

او افزود : مذاکرات اولیه با کشور سوریه در باره اجرای 450 هزار هکتار عملیات تثبیت شن های روان انجام شده که چنانچه به نتیجه نهایی برسد این طرح در این کشور به زودی آغاز می شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اجرای موفق 3و 3 دهم میلیون هکتار عملیات تثبیت شن های روان درکشور اظهار داشت: سازمان جنگل ها و مراتع کشور موظف شده است در برنامه پنح ساله ، سالانه برای تثبیت 500 هکتار شن های روان اقدام کند.

رییس سازمان محیط زیست کشور همچنین گفت: در حال حاضر خشکسالی از چالش های جدی زیست محیطی کشور است و بر اثر این چالش برخی وحوش در کشور از بین رفته است.

محمدی زاده با اشاره به اینکه پدیده خشکسالی موجب جابجایی و تغییر مکان برخی وحوش شده است افزود: در این راستا تامین آبشخور برای وحوش در مناطق حفاظت شده و تغذیه وحوش با علوفه دستی در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 147711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز