چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت افغانستان اعلام کرد که مقام‌های امنیتی این کشور طرح توطئه ترور رئیس‌جمهوری این کشور را خنثی کرده‌اند.

 به گزارش ایسنا، مقام‌های افغان اعلام کردند که دستگاه‌های امنیتی این کشور شش تن را دستگیر کرده‌اند. برخی از دستگیر شدگان دارای ارتباطاتی با شبکه حقانی بوده‌اند.

 سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان گفته از بین این شش تن، یکی کارمند ریاست جمهوری است و پنج تن دیگر عمدتا یا استادان دانشگاه طبی کابل هستند و یا از دانشجویان این دانشگاه.

 گفته شده است که به کمک شبکه القاعده برای این افراد در یکی از بانک‌های خصوصی افغانستان یک حساب بانکی باز شده بوده و و مبلع 150هزار دلار به این حساب ریخته شده بود.

 اداره امنیت ملی می‌گوید که این افراد از سوی دو شورشی عرب و بنگلادشی در منطقه میرانشاه از مناطق قبایلی پاکستان آموزش دیده بودند.

 تحقیقات اولیه مقامات افغان نشان داده که این افراد همچنین در نظر داشتند حملاتی را علیه شماری از مهمانخانه های مورد استفاده خارجی ها و برخی دفاتر سازمان های بین‌المللی در کابل راه‌اندازی کنند.

 به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، اعلام این خبر ساعاتی پس از آن صورت گرفته است که نیروهای ناتو در افغانستان اعلام کردند، شبکه حقانی روابط نزدیکی با سازمان جاسوسی پاکستان دارد و برای افغانستان و نیروهای خارجی و همچنین پاکستان خطری جدی است.

 کارستن جاکوبسون، سخنگوی ناتو در کابل در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که شبکه حقانی از سوی سازمان اطلاعات پاکستان (آی. اس. آی) و گروه القاعده حمایت می‌شود.

 وی همچنین گفت که محافلی در خاور میانه هستند که از گروه حقانی حمایت مالی می‌کنند، اما او نام آنها را فاش نکرد.

 جاکوبسون گفت: گروه حقانی شبکه‌ای است که سابقه طولانی دارد و همواره در دو طرف مرز افغانستان و پاکستان مشغول فعالیت بوده است. این شبکه در ولایت پکتیا ریشه دارد، اما مهره‌های اصلی گروه حقانی در آن سوی مرز هستند.

 وی افزود: شبکه حقانی می‌خواهد که در دو طرف مرز پناهگاه و مراکز لجستیکی داشته باشد و این کار را از دیر زمان انجام داده است. تخمین ما این است که حدود 2500عضو شبکه حقانی در افغانستان حضور دارند و حدود 7500 تن از اعضای این شبکه در آن سوی مرز هستند.

 سخنگوی نظامیان تحت فرمان ناتو در افغانستان همچنین در واکنش به اظهارات اخیر سراج‌الدین حقانی، رهبر گروه حقانی گفت این شبکه از چند سال به این سو از حمایت آی‌اس‌آی پاکستان و شبکه القاعده برخوردار بوده است.

 سراج الدین حقانی رهبر این گروه چند روز پیش به بی‌بی‌سی گفت که اتهام ارتباط با آی‌اس‌آی تلاشی است برای پنهان کردن ناکامی دولت افغانستان و جامعه جهانی و مغشوش کردن افکار عمومی.

کد خبر 147655
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز