گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: به‌رغم هشدارهای جدی نسبت به آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب و عوارض سوء آن برای سلامت مردم به‌ویژه تهرانی‌ها، این روند تلخ همچنان ادامه دارد و ناهماهنگی بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط، سلامت مردم را به خطر انداخته است.

کشاورزی

این در حالی است که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس چندی پیش با اشاره به آلوده‌بودن سبزی‌ها و صیفی‌جات، از عملکرد وزارت بهداشت در این زمینه انتقاد کرده و خواستار توجه جدی این وزارتخانه در این زمینه شد.دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: با پیگیری‌های وزارت بهداشت بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی که با فاضلاب آبیاری می‌شد، از این وضعیت خارج شد.

دکتر ندافی با بیان اینکه در برخی از شهرهای بزرگ برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و از جمله محصولات سالادی و سبزیجات از فاضلاب استفاده می‌شود، افزود: در این زمینه وزارت بهداشت با سازمان‌های مسئول از جمله وزارت کشور، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و شرکت‌های آب و فاضلاب مکاتبات لازم را انجام داده است.

وی با اشاره به شیوع وبا گفت: 7800‌هکتار از مزارع با فاضلاب خام آبیاری می‌شود و بیشترین میزان آبیاری مزارع با این نوع فاضلاب در حواشی تهران صورت می‌گیرد و در این مزارع، سبزیجات کشت می‌شود. راه‌حل اصولی برای جلوگیری از کشت سبزیجات در اینگونه مزارع، معرفی کشت‌های جایگزین به کشاورزان است؛ چرا که بسیاری از محصولات را بدون آنکه بر سلامت مردم تأثیر منفی بگذارد می‌توان کشت کرد.

خبرنگار و عکاس روزنامه همشهری به‌منظور بررسی صحت و سقم ادعای وزارت‌بهداشت مبنی بر توقف کشت در زمین‌های کشاورزی که با فاضلاب آبیاری می‌شود به مناطق جنوب شهر تهران اعزام شدند. گزارش خبرنگار ما از زمین‌های کشاورزی کیلومتر ‌3بهشت‌زهرا و مناطق اطراف و همچنین گفت‌وگو با تعدادی از مردم و کشاورزان حکایت از این دارد که آبیاری سبزی و صیفی‌جات، همچنان با فاضلاب انجام می‌شود و این در حالی است که مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط هریک، دیگری را متولی حل این مسئله می‌دانند.

یکی از ساکنان این منطقه گفت: نمی‌دانم چرا وزارت بهداشت نظارتی در این زمینه انجام نمی‌دهد، در حالی که بخش عمده‌ای از زمین‌های این منطقه با فاضلاب آبیاری می‌شود. یکی دیگر از کشاورزان منطقه گفت: زمین‌های کشاورزی من از آب سالم آبیاری می‌شود اما زمین‌های کشاورزی آن طرف کانال، با فاضلاب آبیاری شده و تاکنون ندیده‌ام سازمانی برای نظارت، به این منطقه آمده باشد.

این در حالی است که رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت که وزارتخانه‌‌اش نقش نظارتی در این زمینه برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها ضمن تأیید این مسئله و احتمال شیوع وبا و سایر آلودگی‌های میکروبی، خاطرنشان کرده است که براساس آخرین آمار، حدود هزاران ‌هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور با فاضلاب آبیاری می‌شود که بخشی از آن مربوط به تهران است.

رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت نیز به خبرنگار ما گفت: وزارت بهداشت تنها نقش نظارتی بر‌عهده دارد و این امر هماهنگی بین سایر دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد. شقاقی نیز همچون سایر همکارانش در وزارت بهداشت، از مردم خواست با رعایت نکات بهداشتی از سبزیجات استفاده کنند.

در این زمینه مدیر جهادکشاورزی شهرستان تهران نیز به خبرنگار ما گفت: منکر این قضیه نیستم اما در حال حاضر مساحت زمین‌های کشاورزی که از این طریق آبیاری می‌شود بسیار محدود‌تر از گذشته است. رهایی به خبرنگار ما گفت: اگر وزارت بهداشت و محیط‌زیست نمونه‌گیری‌های لازم را انجام دهند و به ما اعلام کنند، ما اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و به کشاورزانی که از آب فاضلاب استفاده می‌کنند، هیچ‌گونه خدمات کشاورزی ارائه نمی‌دهیم.

مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی استان تهران نیز به خبرنگار ما گفت: برای حل این مسئله تمام دستگاه‌های اجرایی باید با یکدیگر هماهنگ باشند. فتح‌الله عباسی گفت: اگر وزارت بهداشت از زمین‌ها نمونه‌گیری کند و به ما گزارش دهد، ما نیز وظایف خود را انجام خواهیم داد. به گفته امیرحسین قاضی‌زاده، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، در مورد میزان سبزیکاری‌ها و مزارعی که با فاضلاب خام آبیاری می‌شود نیز گزارش رسمی در مجلس وجود ندارد اما تقریباً تمام سبزیکاری‌های اطراف شهرهای بزرگ مانند تهران، کرج و مشهد با فاضلاب خام آبیاری می‌شود که منشأ آلودگی است.

کد خبر 147542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز