همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: ‌پشه‌ها پوستی که ‌گرم باشد را برای گزیدن انتخاب می‌کنند.

 

به مراحل گزیدن یک پشه در تصاویر بالا توجه کنید. جالب است نه؟ اطلاعات موجود نشان می‌دهد که همه پشه‌ها خونخوار نیستند، و از نوع پشه‌های خونخوار،‌ فقط این پشه‌ ماده است که ‌خون‌ می‌خورد. پشه نر فقط از شیره ‌گیاهان تغذیه‌ می‌کند.

 پشه‌های گزنده یا خونخوار را از روی خرطوم، نیش بلند و پهن متمایل به‌جلو شناسایی می‌کنند. پشه ‌معمولی به ‌رنگ قهوه‌ای و خاکستری است. این پشه‌ها در مکانهای مسکونی  بسیارمشاهده‌ می‌شوند. آنها تمایل به‌آبهای آلوده ‌دارند و هر جایی آب باشد، زندگی و تولید مثل می‌کنند.

لوله‌های فاضلاب خانگی، منبع‌های آب، گالن، بشکه‌های آب، گلدانهای مرطوب، ناودانها و حوضچه‌ها و استخرها و آب انبار و لوله‌دستشویی و حتی مخلوط کود حیوانات با پیشاب انسان برایشان مطلوب است. زمستان‌ها هم در جاهای نمناک و کمی‌گرم منزل به ‌سرمی‌برند.

فصل پاییز پشه‌های نر و ماده ‌جفتگیری می‌کنند و نر می‌میرد. پشه ماده زمستان را سپری کرده و در بهار روی آب‌ها تخم ریزی می‌کند. با ضدعفونی کردن محلهای آب می‌توان آنها را نابود کرد.

حشره‌شناسان برای شناختن عملکرد نیش پشه‌ آزمایش جالبی کردند. آنها با استفاده از میکروسکوپ پشه‌ای را که‌در حال نیش زدن، پای یک قورباغه ‌بود، زیر نظر گرفتند.

 نیش پشه‌ داخل پوست پای قورباغه پیچ می‌خورد و می‌چرخید و دنبال مویرگ می‌گشت و سپس هنگامی‌که ‌نیش پشه ‌به یک رگ خونی رسید، پمپهای مکش شکم پشه‌ شروع به ‌مکیدن آن کردند. پشه‌ها تقریبا ۲برابر وزن خود خون می‌مکند.

بعد از پایان مکش، آنها مقداری از بزاق خود را به‌صورت استفراغ دفع می‌کنند. همین امر، باعث ایجاد آلرژی و حساسیت برای بدن انسان کرده که همراه با خارش و درد است.

 برخی افراد که ‌پی در پی دچار پشه‌ گزیدگی می‌شوند، کم کم بدنشان در مقابل نیش واکنش نشان نمی‌دهد. یعنی نوعی مصونیت در مقابل آن پیدا می‌کنند.

نکته جالبتر اینکه آزمایش‌های دانشمندان نشان داده‌است که ‌پشه‌ها پوستی که ‌گرم باشد (دمای بالای  32 درجه) را دوست داشته و برای گزیدن، انتخاب می‌کنند. متوسط دمای پوست انسان بین 31 تا 35 درجه سانتی گراد است. همین نکته‌، حرف افرادی را که‌می‌گویند؛ ‌پشه ‌آنها را نیش نمی‌زند، توجیه می‌کند.

 برای درمان گزش حشرات پیشنهاد ‌می‌شود از کمپرس آب سرد، کرم کالامین، بتامتازون استفاده کتید. برای پیشگیری از گزش پشه راه‌های زیر را امتحان کنید؛

پشه‌ها رنگها را تمیز می‌دهند. آنها به سمت رنگهای سیاه، قرمز تیره ‌و آبی تیره ‌بیشتر جلب می‌شوند و در مقابل، کمتر به سمت رنگهای سفید، زرد و سبز روشن جذب می‌شوند.

 مالیدن آب لیمو بر روی پوست، اسپری حشره‌کش، نصب توری در و پنجره، پماد و کرم مخصوص فراری دهنده ‌پشه‌ از پوست بدن، ریختن نفت هر چند وقت یکبار در لوله‌های فاضلاب و دستشویی منزل.

و نکته آخر اینکه هنگام مواجهه‌ با پشه‌عصبانی نشوید و اینقدر تکان نخورید، چون خشم سبب افزایش حرات بدن وتولید CO2 شده ‌درنتیجه ‌پشه‌ها ‌بیشتربه‌سمت شما جذب می‌شود. چون شما در واقع با این کاردر حال گرم کردن خوراک پشه‌ها هستید. سعی کنید آرام چیزی روی خود کشیده‌ و بخوابید.

http://www.emedicinehealth.com

 

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز