دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

محمد سرابی: وقتی حدود ۱۰۰ مأمور پلیس به یک محل پارک و نگهداری کانتینر و کاراوان در انگلستان حمله کردند، چهار مرد و یک زن که مظنون به برده‌داری هستند، دستگیر شدند.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 620

پلیس اعلام کرده افرادی را یافته است که اهل انگلستان، لهستان و رومانی هستند، در یک مکان «تنگ و آلوده» محبوس بوده‌اند و بیشتر آنها از سوء تغذیه رنج می‌برده‌اند.شان اونیل، سر بازرس پلیس در این مورد گفت: «مردانی که امروز در این مکان پیدا کردیم در شرایط جسمی بدی قرار داشتند. شرایط کار و زندگی این افراد شبیه برده‌ها بوده است. بعضی از آنها تنها چند هفته در آن‌جا بوده‌اند ولی بعضی حدود ۱۵ سال از زندگی خود را در این شرایط گذرانده‌اند.»

برده داری یکی از نظام‌های اجتماعی قدیمی است که سال‌های سال و تقریباً در تمام نقاط جهان رایج بوده است. برده‌ها و کارگرها، هر دوکارهای سخت را انجام می‌دهند، ولی فرقشان در این است که صاحب برده صاحب جان اوست، در حالی که کارفرمای کارگران یا ارباب کشاورزان صاحب جان آنها نیست و نمی‌تواند آنها را عمدی و آشکارا بکشد. در طول تاریخ، کشاورزان و کارگران هم زندگی بسیار سختی داشته‌اند. مثلاً ثروتی برای خودشان نداشتند یا این‌که نمی‌توانستند جای زندگی خود را تغییر دهند؛ ولی نمی‌شود گفت که برده بودند. دولت انگلیس و مستعمراتش مانند امریکا، کانادا و استرالیا از مراکز بزرگ تجارت برده‌های سیاه بودند؛ افرادی که از قاره افریقا دزدیده می‌شدند.

در ایرانِ زمان قاجار، اولین حرکت‌ها برای ممنوع کردن برده‌داری انجام شد و از سال ۱۳۰۷ با تصویب مجلس، برده‌داری رسماً جرم است.

کد خبر 147303
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز