گروه شهری: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران مشکلات صنعت گردشگری را عظیم و پیچیده خواند که باید توسط دستگاه‌های دیگر برطرف شوند.

ائل گلی - تبریز

 وی که هفته گذشته در حاشیه مراسم روز جهانی جهانگردی در کاخ گلستان تهران سخن می‌گفت، همچنین اعتراف کرد که در حوزه گردشگری، آیین‌نامه به‌روزی که پاسخگوی نیازهای این حوزه باشد وجود ندارد. محمد ابراهیم لاریجانی کاستی‌های صنعت گردشگری در بخش هتلداری را اینگونه توضیح داد که خدمات هتل‌ها در حد فروش اتاق با دو سیخ کباب کوبیده است.

اظهارات مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان تهران درحالی مطرح شد که رئیس هیأت‌مدیره انجمن هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان تهران و برخی دیگر از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری مشکلات صنعت گردشگری را از زاویه‌ای دیگر مورد بررسی قرار می‌دهند.

فرخ مهر، رئیس هیأت‌مدیره انجمن هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های تهران می‌گوید: با افزایش قیمت‌ها قدرت خرید هتل‌ها کم‌شده و هتل‌ها ناچار به خرید ارزان شده‌اند که به افت کیفیت خدمات منجر می‌شود.

به گفته وی، دولت و سازمان میراث فرهنگی می‌بایست واگذاری‌ها به بخش خصوصی را هر چه سریع‌تر انجام بدهند تا شاید صنعت گردشگری رونق بگیرد.

امیری یکی از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری نیز با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری کشور صنعتی بومی نیست و به همین دلیل لازم است برخی الگوبرداری‌ها از کشورهای موفق انجام شود، گفت: کشوری مانند ایران هم میراث فرهنگی دارد و هم از آب‌وهوای خوب، جنگل ، دریا و کویر برخوردار است که با وجود این امکانات جذب گردشگر نیز می‌بایست با استفاده از شیوه‌های علمی انجام شود.

به گفته وی، درست است که ایرانی‌ها مهمان پذیر هستند ولی باید برای ماندگار کردن گردشگری در کشور به‌صورت کاملا علمی عمل کرد.

امیری در گفت‌وگو با همشهری تاکید کرد: درنظر نداشتن روش‌های علمی در حوزه گردشگری موجب تحمیل هزینه بالا و همچنین ممکن نشدن استفاده از پتانسیل‌های موجود در جاذبه‌های گردشگری می‌شود.

این سرمایه‌گذار صنعت گردشگری افزود: در توسعه صنعت گردشگری، دولت باید سخاوت بیشتری داشته باشد. اگر قرار است تسهیلاتی برای توسعه هتل‌ها درنظر گرفته شود باید اندیشه به‌روز نیز داشت تا بتوان گردشگر بیشتری به کشور جذب کرد. این اقدام نیز مستلزم داشتن چشم‌انداز باز از رویدادهای صنعت گردشگری کشور و همچنین توجه به استانداردهای روز جهان است. امیری گفت: مناطق زیادی در ایران وجود دارد که به‌رغم داشتن جاذبه‌های گردشگری هیچ امکاناتی برای آنها درنظر گرفته نشده و توسعه زیرساخت‌های گردشگری برای آنها انجام نشده است.

وی افزود: لازم است که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای گردشگری به این صنعت در ایران ورود پیدا کنند تا از حضور افراد غیرحرفه‌ای در صنعت گردشگری جلوگیری شود.

امیری با اشاره به قابلیت بالای صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال و مشکلات نبود زیرساخت در صنعت گردشگری گفت: دولت باید از ایجاد زیرساخت‌ها در صنعت گردشگری حمایت کند تا علاوه بر افزایش ورود گردشگر به کشور، جامعه نیز از مزایای صنعت گردشگری بهره‌مند شود.

این فعال حوزه گردشگری کشور مشکل دیگر در حوزه ایجاد زیرساخت برای صنعت گردشگری را عملی نشدن وعده‌های دولت در حمایت از سرمایه‌گذاران دانست و گفت: دولت گفته بود که به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری یارانه ارائه می‌دهد که این وعده عملی نشده و وقتی به مسئولان یادآوری کردیم که یارانه‌های بخش گردشگری را به سرمایه‌گذاران این بخش ارائه کنند، گفتند منابع را جای دیگر خرج کرده‌اند.

وی ادامه داد: برخوردهای اینچنینی، سرمایه‌گذاران بخش گردشگری را که با سرمایه خود به این حوزه ورود کرده‌اند دلسرد می‌کند. بهتر است مواردی که در برنامه چشم‌انداز 20ساله درنظر گرفته‌شده مو به مو اجرا شود تا سرمایه‌گذار مطمئن شود در میانه راه رها نخواهد شد؛ چون درصورتی که سرمایه‌گذار بخش گردشگری در نیمه‌راه رها شود ناچار از استانداردهای خود می‌کاهد چون باید هزینه‌های تحمیل شده را جبران کند.

امیری صنعت گردشگری ایران را به یک سمفونی ناهماهنگ تشبیه کرد و گفت: صنعت گردشگری در کشور برای چندسال فراموش شده بود و اکنون که در فکر توسعه این صنعت هستیم همچنان با یکدیگر هماهنگ نیستیم درحالی‌که اگر بخواهیم این سمفونی اجرا شود باید همه اعضا با یکدیگر هماهنگ باشند.

کد خبر 147232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز