گروه شهری- محمد باریکانی: درحالی‌که بخش بازرگانی سفارت تایلند در تهران به گردشگران ایرانی توصیه می‌کند که به‌دلیل بارش باران طولانی و به زیر آب رفتن بانکوک، پایتخت این کشور و قرار گرفتن کشور در حالت اضطرار، از سفر به تایلند خودداری کنند، خبرنگار همشهری در تماس با برخی شرکت‌های خدمات گردشگری اطلاع یافت که برخی شرکت‌ها همچنان اصرار به عرضه تور تایلند به مسافران دارند.

تایلند - سیل


نخست‌وزیر تایلند نیز پیش‌تر وضعیت این کشور را به‌دلیل آبگرفتگی فراوان اضطراری خوانده بود، این درحالی است که شهروندان تهرانی و برخی دیگر از شهرهای کشور در تماس با روزنامه همشهری از اصرار تورهای گردشگری به سفر به تایلند خبر دادند.
به گزارش همشهری برخی شرکت‌های خدمات گردشگری اعلام کرده‌اند که مبلغ تور یک‌هفته‌ای هتل 3ستاره در بانکوک بدون هزینه گشت در شهر و دیدن جاذبه‌های گردشگری بیش از یک‌‌میلیون تومان است. هنگامی‌که خبرنگار همشهری‌پرسید: سفارت تایلند اعلام می‌کند که شرایط ورود گردشگر به آن کشور مساعد نیست و حتی پیشنهاد می‌کند که گردشگران زمانی مناسب را برای سفر به تایلند انتخاب کنند، حال چگونه است که شما مسافران را ترغیب به سفر به کشوری می‌کنید که جاذبه‌های دیدنی آن اکنون زیر آب است؟ متصدی شرکت خدماتی پاسخ داد: کارگزاران ما در تایلند هر اتفاقی که آنجا بیفتد را زودتر از رسانه‌ها به ما خبر می‌دهند.

درحالی‌که مسئولان تایلند شرایط این کشور را اضطراری اعلام می‌کنند، متصدی فروش تور تایلند در یکی از شرکت‌های خدمات گردشگری در پاسخ به این سؤال که درصورتی که با وضعیت کنونی تایلند اتفاقی برای گردشگر بیفتد چه اقدامی از سوی شرکت خدمات گردشگری صورت خواهد گرفت و یا درصورت تمایل نداشتن به سفر به‌دلیل شرایط اضطرار آن کشور، آیا مبلغی که گردشگر برای سفر به شرکت گردشگری پرداخت کرده قابل استرداد است؟ گفت: اگر اتفاقی برای گردشگر ایرانی بیفتد خطوط هوایی تایلند پاسخگو است و مبلغ تور نیز درصورت انصراف مسافر قابل استرداد نیست.

یکی دیگر از شرکت‌های گردشگری فروش تور تایلند زمان حرکت تور را 17 آبان‌ماه اعلام کرد و گفت: هزینه سفر یک هفته‌ای به بانکوک با بازدید از مزرعه کروکودیل‌ها و بلیت رفت و برگشت و ویزا بیش از یک‌میلیون تومان است.
وی گفت: آنجایی که گردشگران ایرانی اقامت می‌کنند خبری از سیل نیست و بارندگی‌ها و آبگرفتگی و سیل تنها مربوط به آن بخش‌هایی است که گردشگران ایرانی آنجا حضور ندارند.

در حالی که رسانه‌ها و دولتمردان تایلند از اضطراری بودن شرایط این کشور به‌دلیل سیل و آبگرفتگی‌های فراوان سخن می‌گویند، برخی گردشگران ایرانی که قصد سفر به تایلند را داشتند در تماس با روزنامه از استعلام خود از وزارت خارجه و پاسخ کارکنان این وزارتخانه مبنی بر سفر نکردن به تایلند در شرایطی که جاذبه‌های دیدنی آن کشور به زیر آب رفته است، خبر دادند. در همین حال،‌ خبرنگار همشهری موضوع هشدار به گردشگران ایرانی را برای سفر نکردن به تایلند با حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امورخارجه نیز در میان گذاشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت‌خارجه نیز به گردشگران ایرانی هشدار داده است که به‌دلیل وضعیت نامناسب تایلند به آن کشور سفر نکنند، گفت: تاکنون موضوع جدیدی از سفارت ایران در تایلند اعلام نشده و سفارت ایران به‌عنوان دیدبان وزارت‌خارجه در تایلند موضوع جدیدی را مطرح نکرده، ضمن آنکه فکر می‌کنم همه جای تایلند هم با این مشکل مواجه نشده باشد.

قشقاوی گفت: کشورهای خارجی با استفاده از تارنمای خود در چنین مواقعی به‌صورت مداوم به گردشگران هشدار می‌دهند که درصورت وقوع اتفاقات طبیعی یا غیرطبیعی کدام مناطق برای سفر نامناسب است و اینکه کدام نقطه درگیر چه مشکلی است و گردشگران نیز با استفاده از این اطلاعات اقدام به سفر به کشورهای دیگر می‌کنند. ابراهیم پورفرج، رئیس اتحادیه جامعه تورگردانان ایران ولی سخنان قابل تأملی دارد.

پورفرج به همشهری گفت: در شرایط بحرانی یک کشور آژانس‌های گردشگری باید اطلاعات کامل را در اختیار مسافر قرار بدهند چون ممکن است مسافر اطلاعات کافی از مقصد سفر خود نداشته باشد. پورفرج افزود: شرکت گردشگری باید واقعیت‌های یک کشور را در اختیار مشتری قرار بدهد و بگوید که مثلا ممکن است نگرانی‌هایی وجود داشته باشد و اطلاعات سفر را از خوبی‌ها و خطرها باید به مشتری ارائه کرد. حتی می‌توان به مشتریان پیشنهاد جایگزین برای سفر به کشوری آرام‌ و بی‌خطرتر را ارائه کرد.

رئیس جامعه تورگردانان ایران تاکید کرد: آژانس‌ها وظیفه دارند مسافر را در جریان همه چیز حتی خطرات احتمالی سفر قرار بدهند.

کد خبر 149904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز