گروه اقتصادی: هر روز که می‌گذرد برگ جدیدی از اختلاس تاریخی ایران ورق می‌خورد و در این میان افکار عمومی جدی‌تر از گذشته، ماجرا را دنبال می‌کنند و خواستار معرفی و محاکمه عوامل واقعی و پشت پرده این فساد بی‌سابقه هستند

گزارش میدانی خبرنگار همشهری حاکی از این واقعیت مهم است که اعتماد مردم به نظام بانکی و اقتصادی با توجه به تحولات اخیر بازار سکه و ارز در معرض خطر است و در این میان نقش برخی عوامل پشتیبان اختلاس اخیر پررنگ است و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شفاف و بی‌پرده‌ای صورت گیرد.

خبرنگار ما که به‌منظور تهیه گزارش در برخی از بانک‌های مورد اتهام حضور یافته بود، نظر یکی از مشتریان بانک ملی را در این خصوص پرسید. وی در پاسخ به لزوم برخورد قاطعانه با مدیران متخلف در هر رده و هر جایگاهی اشاره کرد و گفت: سیستم بانکی ایران باید از فرصت به‌دست آمده برای شناسایی نقاط ضعف و حفره‌های غیرقانونی استفاده کند.وی گفت: چرا باید عده‌ای با حمایت و پشتیبانی بتوانند سال‌ها از بیت‌المال کسب سود کنند ولی سیستم‌های نظارتی خود بانک‌ها، اینقدر دیر از این سوءاستفاده‌ها باخبر شوند.

2جوان که به‌نظر دانشجو می‌رسیدند در مترو راجع به این قضیه صحبت می‌کردند. یکی با ابراز گلایه از اینکه چرا باید 3هزار میلیارد تومان بدون هیچ ضابطه‌ای از بانک‌ها بیرون برود ولی برای پرداخت تسهیلات خرد مردم این همه به زحمت می‌افتند، می‌گفت: چندی پیش یک بانک برای پرداخت 2میلیون تومان تسهیلات آن‌قدر سند و مدرک و ضامن از من خواست که داشتم از دریافت آن پشیمان می‌شدم.

دیگری می‌گفت: این اتفاق به نوعی برای من هم افتاده است. به خاطر عقب‌افتادن یک قسط چندین بار با من تماس گرفتند و مرا تهدید به اجرا گذاشتن اسناد کردند اما یک یا چند فرد می‌تواند 3 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها بگیرند و کسی هم آنها را تحت فشار نگذارد. طبیعی است که اگر پشتوانه‌های نظام بانکی و دولت از آنها نبود نمی‌توانستند این میزان پول کشور را به غارت ببرند.
یک خانم خانه‌دار، وجود زدوبند در نظام بانکی را مسئله‌ای عادی می‌داند و می‌افزاید: این موضوع برای ما تازگی ندارد، ما افرادی را می‌شناسیم که مثل آب‌خوردن با یک سفارش وام‌های کلان می‌گیرند و پس هم نمی‌دهند و کسی هم کارشان ندارد.

یک کارمند وزارتخانه‌ای که به‌تازگی ادغام شده هم می‌گوید: چندی پیش به‌دلیل افزایش شدید اجاره‌بها مجبور به گرفتن وامی 5 میلیون‌تومانی از بانکی دولتی شدم اما آن‌قدر بانک به‌دلیل نداشتن ضامن، پرداخت وام را به تاخیر انداخت که صاحبخانه عذر ما را خواست و ناچار به تغییر آپارتمان و پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر شدم اما حالا می‌بینم که چه راحت افرادی وام می‌گیرند و آن‌هم به چه میزان.

لزوم برخورد با مفسدین

گلایه عمده بسیاری از افراد هم از عدم‌مبارزه با مفاسد اقتصادی است. فردی که دارای شغل آزاد است در این باره می‌گوید: مسئولین به ما وعده دادند که قصد مبارزه با مفاسد اقتصادی را دارند و ما هم به همین نیت رأی دادیم اما الان وضع به‌نحوی شده است که بسیاری از افرادی که متهم به فساد اقتصادی هستند، در پست‌های کلیدی و حساس به کار گرفته شده‌اند.

یک کارمند هم با اشاره به همین مطلب می‌گفت که ‌ای‌کاش حداقل راه را برای تحقیق درباره برخی دولتی‌ها باز می‌گذاشتند. یک دانشجو بر این باور است که برخی جریانات مشکوک در این ماجرا دخالت دارند که این می‌تواند موجب نگرانی بسیاری از صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی شود.

قربانی‌کردن نفرات دست‌چندم و سکوت دربرابر خروج خاوری

آیا افکار عمومی با قربانی‌شدن مدیران بانکی به‌عنوان نفرات دست چندم در پرونده اختلاس 3‌هزار میلیارد تومانی قانع می‌شوند؟ دیروز بانک مرکزی در اجرای دستور کمیته منتخب دولت در پرونده اختلاس بی‌سابقه بانکی، ولی‌الله ضرابیه مدیرعامل بانک سامان را برکنار کرد؛ هرچند بانک سامان از دریافت حکم بانک مرکزی اظهار بی‌اطلاعی کرده است اما آیا برکناری 3‌مدیر بانکی می‌تواند نارضایتی مردم را کاهش دهد؟ دیروز رئیس‌کل بانک مرکزی نسبت به برکناری و تغییر سریع مدیرعامل بانک سامان اقدام کرد اما بانک یادشده اعلام کرد: نامه و یا حکمی برای برکناری مدیرعامل خود دریافت نکرده است.

از سوی دیگر با گذشت 48‌ساعت از عدم‌بازگشت محمود‌رضا خاوری مدیرعامل مستعفی بانک ملی ایران، دولت سیاست سکوت را ادامه داده است. تداوم سکوت دولت شائبه‌های زیادی مبنی بر خروج خاوری با هماهنگی جریان‌های سیاسی نزدیک به دولت را نزد افکار عمومی مطرح کرده است. خبر دیگر اینکه محسنی اژه‌ای مسئول پرونده اختلاس گزارش مبسوطی از پرونده در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کرد.

کد خبر 147196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز