گروه سیاسی: دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با همتای بحرینی خود، در حاشیه شصت و ششمین اجلاس سازمان ملل، رفته رفته حاشیه‌های خود را نشان می‌دهد؛ اگر چه رسانه‌های داخلی نوشتند که این دیدار بنابه درخواست وزیر امور خارجه بحرین، صورت گرفته است اما شیخ خالد بن احمد خلیفه، ادعا کرده است که صالحی با جدیت به‌دنبال عادی کردن روابط ایران و بحرین است.

صالحی

این دیدار از آنجا به حاشیه‌ها پیوند خورده است که ایران در واکنش به سرکوب شیعیان بحرین که در راهپیمایی‌هایی مسالمت‌آمیز، خواستار اصلاحاتی در این کشور هستند، مواضع انتقادی گرفته و همچنین خواستار خروج نیروهای نظامی سرکوبگر عربستان از این کشور شده است. ادامه این مجادله‌ها بین بحرین و ایران در ماه‌های گذشته، منجر به خروج سفیران طرفین از دو کشور شد.
دیدار اخیر وزیران دو کشور چنان بوده که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با همشهری از دعوت صالحی برای حضور در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: بعد از پایان سفر ایشان به نیویورک، با توجه به تحولاتی که در منطقه حاکم است، از وزیر امور خارجه دعوت خواهیم کرد تا با حضور در کمیسیون امنیت ملی، گزارشی از حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدارهایش در حاشیه این اجلاس ارائه دهد.

گفته شده است صالحی در دیدار وزیر خارجه، بار دیگر نسبت به حوادث داخلی این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است: مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه، مشخص و روشن است. اما شیخ خالد بن‌احمد خلیفه در گفت‌وگو با شرق‌الاوسط درباره این دیدار گفت: واقعاً دیدار مهمی بود که من و وزیر خارجه ایران از چند روز قبل نسبت به آن توافق کرده و ترتیب دیدار را داده بودیم، زیرا از زمانی که با ایران در مورد مسئله حوادث بحرین اختلاف پیش آمد این نخستین دیدار در این سطح است و ملاقات، صریح و جدی بود.

او به انتقاد از مطالبی که در رسانه‌های رسمی ایران درباره بحرین منتشر می‌شود پرداخت و گفت: آنچه را که از رسانه‌های رسمی ایران ملاحظه کردیم غیرقابل‌قبول بوده است. آنها در مورد بحرین، مواضعی داشتند و من برای وزیر خارجه ایران توضیح دادم و آقای صالحی نیز تلاش مخلصانه‌ای برای توضیح مواضع جمهوری اسلامی ایران مبذول داشت که ما از ایشان تقدیر می‌کنیم. من نمی‌توانم بگویم که خیلی خوشبین هستم ولی می‌توانم بگویم که احساس من این است که بعد از این دیدار، وضعیت بهتر شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی البته در گفت‌وگوی خود با همشهری، گفته بود باید حساسیت‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرکوب شیعیان از کانالی رسمی اعلام و برای مقامات بحرینی تشریح می‌شد.محمدکریم عابدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز معتقد است جنایات عربستان و رژیم آل خلیفه علیه مردم بحرین طی ماه‌های اخیر آنقدر زیاد بوده است که حتی صدای انگلیس و آمریکا نیز در آمد. قتل‌عام و نسل کشی در بحرین آنچنان شدید بود که حتی به پزشک‌های این کشور نیز حمله شد.

این جنایات بارها توسط مردم و مسئولین نظام محکوم شده است. رژیم آل سعود در جرگه همین ظالمان هستند و در این هیچ شبهه‌ای نیست. عابدی با بیان اینکه دیپلماسی زبان فیمابین است و نباید نگاه صفر و یکی به آن داشت، تصریح می‌کند که وزارت امورخارجه باید از فرصت دیدارهای دیپلماتیک با وزیر امورخارجه بحرین جهت منتقل کردن پیام مردم مظلوم این کشور به آل خلیفه بهره ببرد.

کد خبر 147087
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز