چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دوازدهمین جشن خانه موسیقی با برگزاری برنامه‌های مختلفی درباره بانوان،محمد نوری ثمین باغچه‌بان و یادبود عطاء جنگوگ در روزهای 17 تا 20 مهر در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در نشستی که صبح سه‌شنبه 5 مهر و با حضور محمد سریررئیس هیئت مدیره خانه موسیقی و حمید رضا نوربخش  مدیرعامل و دبیر دوازدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد، برنامه‌های دوازدهمین جشن خانه موسیقی تشریح شد.

در ابتدای این نشست محمد سریر با اشاره به برنامه‌های خانه موسیقی گفت: خانه موسیقی عموما سعی کرده موضوعی خاص را در حوزه موسیقی در جشن‌های خود پررنگ کند و با تمام محدودیت‌هایی که وجود دارد توانسته قدم‌هایی را رو به جلو بردارد.
وی ادامه داد: در حوزه‌هایی که موسیقی نسل جوان مطرح است خانه موسیقی می‌تواند راهگشا باشد و زمینه‌هایی را برای ارائه کارها به لحاظ فنی ارائه دهد. من معتقدم نسل جوان باید مستقل‌تر از حوزه‌های دیگر موسیقی فعالیت کند در این راستا خانه موسیقی سعی کرده اندیشه‌هایی را معرفی و با استفاده از تجربیات گذشته این نگاه را ارائه دهد که البته بخشی از این مسائل باید توسط مسئولان فرهنگی انجام شود.

او گفت: امسال خوشبختانه با تلاش دوستانمان در خانه موسیقی  جشن گسترده‌تر شده و سعی کردیم نگاهی به سمت تعالی در حوزه موسیقی داشته باشیم.

در ادامه این نشست حمیدرضا نوربخش دبیر دوازدهمین جشن خانه موسیقی به تشریح جزئیات این جشن پرداخت و گفت: هر ساله مراسمی را با یک هدف خاص دنبال می‌کنیم و با نگاه به گذشته سعی کردیم چشم‌اندازی برای آینده ترسیم کنیم.
وی با اشاره به زمان برگزاری این دوره از جشن خانه موسیقی افزود: جشن امسال 17 تا 20 مهر‌ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد که طی این شبها کنسرت‌هایی را با حضور جوانان موزیسین برگزار خواهیم کرد. به گونه‌ای که هفدهم تا نوزدهم جشن خانه موسیقی در قالب کنسرت و 20 مهر‌ماه با عنوان مراسم اختتامیه که به نوعی مراسم اصلی این جشن است، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: سه روز برگزاری کنسرت را به نام سه هنرمند تأثیرگذار موسیقی که متأسفانه سال گذشته از میان ما رفتند را نامگذاری کرده‌ایم به گونه‌ای که 17 مهر‌ماه با عنوان شب محمد نوری و با اجرای ارکستر کلاسیک به رهبری محمد سریر ، 18 مهر با عنوان شب اولین و ثمین باغچه‌بان و با اجرای ارکستر ویولت به سرپرستی فرزاد نور‌شاد و مسعود یکتا و ارکستر آرسه‌نوا به رهبری آروین قیطاسی و 19 مهر با عنوان شب عطا جنگوگ با اجرای ارکستر آکادمیک تهران به رهبری امین سالمی و رهبری حمید خزایی نامگذاری کرده‌ایم.
این خواننده اظهار داشت: از آنجایی که هر شب بنام یکی از اساتید نامگذاری شده، گروه‌ها قطعاتی از آن هنرمندان را نیز در کنار آثار خود اجرا خواهند کرد.

نوربخش در ادامه بیان داشت: در کنار برگزاری کنسرت‌ها، نمایشگاهی از سازهای سنتی ایران و آثار موسیقی از 15 مهرماه در طبقه دوم تالار وحدت برپا می شود که در این نمایشگاه قالب شرکت‌های تولید‌کننده موسیقی از جمله فروشگاه آوای خانه متعلق به خانه موسیقی نیز حضور خواهند داشت.

نوربخش با اشاره به قیمت بلیت‌های این کنسرت‌ها بیان داشت: به واسطه این که خانه موسیقی یکی از معترضان اصلی به قیمت بلیت‌های کنسرت‌ها است ما بلیت‌های این اجراها را با قیمت 10 تا 25 هزار تومان به فروش خواهیم رساند و با این قیمت‌های پایین یک سنت‌شکنی در روند افزایش قیمت بلیت‌ها خواهیم داشت.

دبیر دوازدهمین جشن خانه موسیقی با اشاره به حضور گروه‌های جوان در این دوره از جشن گفت: حمایت ما از گروه‌های جوان است بر این اساس حمایت خود را با حضور و اجرای این گروه‌ها که طی سال‌ها روی پای خود ایستاده‌اند و فعالیت مستمر داشته‌اند، در جشن امسال نیز اعلام کرده‌ایم.

وی درباره مراسم اختتامیه این دوره از جشن خانه موسیقی گفت: طبق روال هر ساله تقدیری از پیشکسوتان عرصه موسیقی خواهیم داشت همچنین در بخش آلبوم و در زمینه آهنگسازی، نوازندگی و خوانندگی و نیز کتاب در بخش پژوهش، تالیف و آموزش برگزیدگان را اعلام خواهیم کرد.
نوربخش اظهار داشت: امسال در بخش آلبوم 90 اثر و دربخش کتاب 150 اثر به دبیرخانه ارسال شده‌اند که ما از میان این تعداد سه اثر را به عنوان برگزیده انتخاب کرده‌ایم.

سریر در ادامه این نشست با اشاره به تقدیرشوندگان این دوره گفت: ما امسال بخش تقدیرها را به بانوان موزیسین اختصاص داده‌ایم و تنها از زنان هنرمند موسیقی تجلیل خواهیم کرد.
وی همچنین درباره بین‌المللی برگزار شدن جشن خانه موسیقی اظهار داشت: از آنجایی که جشن خانه موسیقی به مناسبت نامگذاری 9 مهر با عنوان روز جهانی موسیقی برگزار می‌شود خود دارای یک فضای بین‌المللی است اما قطعا در آینده به سمت بین‌المللی شدن حرکت خواهیم کرد. چرا که هم اکنون امکاناتمان برای رسیدن به این جایگاه محدود است.

این آهنگساز در خصوص برگزار شب محمد نوری در دوازدهمین جشن خانه موسیقی گفت: ما در این شب مروری بر آثار و نگرش محمد نوری در زمینه خوانندگی خواهیم داشت بر این اساس از سه نسل خواننده از جمله محمد تقدسی، رشید وطن‌دوست و محمدرضا صادقی بهره خواهیم برد و قطعاتی از آثار قدیمی محمد نوری را درکنار چند قطعه جدید از جمله «به خاطر پرنده» را با ارکستر سمفونیک کوچک اجرا خواهیم کرد.

وی با رد تکراری بودن این برنامه به واسطه برگزاری جایزه محمد نوری گفت: تعدادی آثار از محمد نوری وجود دارد که می‌تواند در همه مراسم ها تکرار شود در این اجرا نیز ما چند قطعه از آثار ایشان را که شاید در مراسم جایزه نوری نیز اجرا شده‌اند، نیز با ارکستر می‌نوازیم اما قطعا این برنامه متفاوت‌تر خواهد بود چرا که خوانندگان این اجرا نیز متفاوت هستند.
رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی در خصوص انتخاب خوانندگان شب محمد نوری گفت: این سه خواننده به خاطر نزدیکی‌شان با نوری و گرایش و علاقه‌مندی به این هنرمند انتخاب شده‌اند.
سریر در خاتمه خاطر نشان کرد: در کنار این برنامه‌ها، با توجه به این که 16 مهر‌ روز جهانی کودک اعلام شده احتمالا در مراسم اختتامیه بخشی را نیز به موسیقی کودک اختصاص خواهیم داد.
 دوازدهمین جشن خانه موسیقی 17 تا 19 مهر ساعت 21 و 20 مهر ساعت 19 در تالار وحدت برگزار می شود.

کد خبر 146895
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز