همشهری آنلاین: در جشن خانه موسیقی که دوشنبه شب،26 مهر در تالار وحدت برگزار شد،ضمن ارائه تندیس ویژه به احمد پژمان،عبدالوهاب شهیدی و سهراب محمدی برگزیدگان کتاب،آلبوم و جایره مشکاتیان معرفی شدند.

خانه موسیقی

به گزارش همشهری آنلاین در این مراسم که با حضور بزرگان موسیفی و اعضای شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی برگزار شد در بخش تقدیر از پیشکسوتان احمد پژمان،  به عنوان آهنگساز موسیقی کلاسیک،عبدالوهاب شهیدی در بخش موسیقی سنتی و سهراب محمدی در بخش موسیقی نواحی تندیس ویژه خانه موسیقی را دریافت کردند.

بهترین آلبوم موسیقی

بر اساس همین گزارش بعد از گزارش دبیر جشن خانه موسیقی برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند که در بخش بهترین آلبوم موسیقی ، هیات داوران از میان 7 آلبوم منتخب، آلبوم "قاف عشق" به سرپرستی و خوانندگی علیرضا قربانی را به عنوان رتبه اول برگزیدند و علیرضا قربانی، تندیس و لوح خانه موسیقی را دریافت کرد.

در بخش تکنوازی سنتور ، مسعود آرامش به عنوان نفر برگزیده جایزه مشکاتیان را از آن خود کرد.

 در بخش آهنگسازی قطعه بی کلام نیز اصغر محمدی برای قطعه ضربی"فراق" در دستگاه سه گاه برنده جایزه مشکاتیان شد. در انتهای اهدای جوایز نیز هیات لوح تقدیر سنتور نوازی به محمد صدرا پیشرادی، نوازنده خردسال اهدا شد.

بخش کتاب برتر موسیقی

کتب تالیفی- پژوهشی
1- ضمن تقدیر از آقای دکتر داریوش صفوت که بیش از 4 دهه قبل برای معرفی موسیقی ایرانی کتاب "موسیقی ملی ایران" را به زبان فرانسه تالیف کرد که ترجمه آن توسط خانم سوسن سلیم زاده پس از 4 دهه توسط انتشارات کتابسرای نیک منتشر شد، جایزه نخست و تندیس خانه موسیقی به خانم آمنه یوسف زاده مولف کتاب "رامشگران شمال خراسان" منتشر شده توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور به دلیل پژوهش دقیق و علمی در زمینه موسیقی شمال خراسان تعلق گرفت.

2- آقای سید علیرضا میرعلینقی مولف کتاب "کتابشناسی و مفاله شناسی موسیقی ایرانی به طریق توصیفی جلد اول"منتشر شده توسط انتشارات سوره مهر و آقای بابک خضرائی برای مقابله و ویرایش کتاب "جامع الالحان عبدالقادر مراغی" منتشر شده توسط انتشارات فرهنگستان هنر هر دو به عنوان برگزیدگان رتبه دوم بخش کتاب علمی پژوهشی

3- خانم سیمین حلالی به خاطر گردآوری و تدوین کتاب "کتابشناسی موسیقی در ایران" منتشر شده توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور

کتب آموزشی
1- جایزه نخست و تندیس خانه موسیقی به خانم ملیحه سعیدی مولف کتاب "آموزش ساز قانون" منتشر شده توسط انتشارات مبنای خرد تعلق میگیرد.

2- آقای مهدی آذرسینا برای تالیف کتاب آموزشی "از متد ارف تا چهارگاه" منتشر شده توسط انتشارات سوره مهر
3- خانم سودابه سالم برای تالیف کتاب آموزشی "بخوان با من، بساز با من 1و2" منتشر شده توسط انتشارات سوره مهر


کتب ترجمه
1- ضمن تقدیر از ترجمه بسیار خوب و دقیق آقای ساسان فاطمی برای کتاب "رساله در بیان موسیقی شرقی و مقایسه آن با موسیقی اروپایی" به نویسندگی شارل فُنتُن / ناشر: فرهنگستان هنر جایزه اول و تندیس خانه موسیقی به آقای علیرضا سید احمدیان مترجم کتاب "عناصر موسیقی، مفاهیم و کاربردها"/ نویسنده: رَلف تیورِک منتشر شده توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور اهدا می شود.

2- ردیف موسیقی دستگاهی ایران ترجمه علی شادکام نوشته برونو نتل منتشر شده توسط انتشارات سوره مهر حائز رتبه دوم

3- آقای رضا رضایی برای ترجمه کتاب "راهنمای جامع موسیقی کلاسیک" نوشته جان باروز منتشر شده توسط انتشارات فرهنگ معاصر حائز رتبه سوم[انتشار راهنمای جامع موسیقی کلاسیک]

  هیئت داوران بخش بررسی آثار مکتوب جشن خانۀ موسیقی مرکب از دکتر مصطفی کمال پورتراب ،دکترهومان اسعدی،  و بهروز وجدانی در بیانیه ای دیدگاه‌های خود درباره چگونگی انتخاب آثار بیان کردند.

در این بیانیه آمده است:
هیئت داوران بخش بررسی آثار مکتوب ضمن قدردانی از تمامی ناشران، پژوهشگران، نویسندگان ومترجمانی که با سعی و تلاش وافر خود موجب اعتلای فرهنگ موسیقایی در ایران گشته‌اند، ذکر چند نکته را، در باب معیارهای ارزیابی آثار، ضروری می‌داند. نخست آن‌که، با توجه به نوپایی این بخش، وجود کاستی‌هایی در زمینه‌های مختلف، نظیر چگونگی طبقه‌بندی و گونه‌شناسی آثار، اجتناب ناپذیر است. همچنین صرفاً آثاری بررسی و ارزیابی شده که از سوی دبیرخانۀ جشنواره در اختیار هیئت داوران قرار گرفته است.
تعداد آثار ارسال شده 201 عنوان کتاب است، که برای نخستین بار در بازۀ زمانی مهرماه 1385 تا خردادماه 1389 منتشر شده‌، و به سه دستۀ اصلی تقسیم شده‌اند: کتب تألیفی/پژوهشی، کتب آموزشی، و کتب ترجمه‌شده. معیارهای اصلی ارزیابی و انتخاب آثار بدین قرار بوده است: توجه به نیازها واولویت‌های پژوهشی و آموزشی، تازه و بدیع بودن موضوع و/یا رهیافت، ارتباط عنوان با محتوا، قابلیت کاربرد، رعایت موازین دانشورانه و اعتبار علمی، کیفیت نگارش و معادل‌گزینی مناسب و مطلوب، و نحوۀ استفاده از منابع و مآخذ.

بررسی آثار توسط هیئت داوران بر اساس معیارهای مذکور در طی چند مرحله، در قالب جلسات منظم هفتگی از اواسط مردادماه، صورت گرفته است. به تبعیت از اصول و معیارهای کلی جشن خانۀ موسیقی، در هر بخش، آثاری به عنوان آثار برگزیده، در قالب جوایز اول تا سوم ـ و در مواردی جوایز مشترک ـ انتخاب شده، و همچنین، در چند مورد، آثاری به دلیل ویژگی‌هایی خاص و نیز پیشگام بودن، مورد تقدیر ویژه قرار گرفته‌اند.

در خاتمه، هیئت داوران امیدوار است که طبقه‌بندی آثار در دوره‌های آتی، تنوع و شمولیت بیشتری داشته باشد، به عنوان مثال، مواردی همچون پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی و مقالات بدیع و حتی شاخه روزنامه نگاری و مطبوعات نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.[توضیحات دبیر بخش کتاب جشن خانه موسیقی]

گزارش تفضیلی مراسم به زودی تقدیم می‌شود.
 

کد خبر 118691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز