سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

گروه ادب وهنر- ندا انتظامی: در بخش رقابتی بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فجر دیگر خبری از حضور موسیقی پاپ نخواهد بود.

جشنواره موسیقی


خبر حذف موسیقی پاپ از جشنواره موسیقی فجر خبر جدیدی نبود و سال گذشته هم در بیست‌وششمین جشنواره موسیقی فجر، این بخش به‌دلیل نارضایتی مسئولان از کیفیت این سبک موسیقی و ناسازگاری با هنجارهای اجتماعی حذف شد و در مقابل این سبک موسیقی در بخش جنبی حضور جدی یافت تا نشانه‌ای باشد برای مشخص نبودن سیاست‌های دفتر موسیقی در مواجهه با این نوع از موسیقی.

کیوان کیارس، عضو شورای تخصصی موسیقی پاپ، این‌گونه از موسیقی را یکی از عمومی‌ترین، کلی‌ترین و فراگیرترین گونه‌های موسیقی می‌داند؛ «موسیقی پاپ باید در جشنواره یا در دل جشنواره حضور داشته باشد تا هنرمندان موفق و ارزشمند موسیقی پاپ شناسایی شوند و هنرمندان از طریق شرکت در جشنواره امتیازاتی کسب کنند، ازجمله این امتیازات برگزاری کنسرت موسیقی است.»

به گفته این آهنگساز شرکت هنرمندان موسیقی پاپ در جشنواره باعث می‌شود موسیقی پاپ به شکل درستی در جامعه رواج پیدا کند:«به‌نظرم بودن موسیقی پاپ مهم‌تر از نبودن آن است.»

علی تفریشی هم یکی دیگر از اعضای شورای تخصصی موسیقی پاپ است که از وضعیت موجود موسیقی پاپ رضایت ندارد با این حال این آهنگساز معتقد است که جشنواره موسیقی فجر زمان مناسبی برای ارائه موسیقی سالم و علمی پاپ است.

پاک‌کردن صورت مسئله

اگر افتخار مسئولان و دبیر وقت بیست و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اضافه شدن بخش رقابتی موسیقی پاپ به جشنواره موسیقی فجر بود اما در 2 دوره اخیر حذف بخش رقابتی موسیقی پاپ به‌دلیل برخی از کاستی‌ها و کمبودهای این نوع موسیقی باعث افتخار مسئولان موسیقی است.

کیارس هم نسبت به اوضاع فعلی موسیقی پاپ نظر خوشی ندارد: «با این حال گروه‌هایی هستند که می‌توانند در جشنواره شرکت کنند. گروه‌هایی که این نوع موسیقی را به‌خوبی می‌شناسند.»

تفریشی به تعریفی جامع از موسیقی اعتقاد دارد:«موسیقی به شکل ملی، صحیح و هدفمند موسیقی سالمی است حالا هر اسمی که می‌خواهد داشته باشد. چه موسیقی پاپ، کلاسیک، محلی و چه سنتی. اسم مهم نیست بلکه محتوای موسیقی مهم است. اگر موسیقی‌ای که کار می‌شود، چارچوب درست و علمی داشته باشد، نتیجه کار قابل دفاع خواهد بود. اما متأسفانه در شاخه موسیقی پاپ افراد غیرمتخصص زیادی هستند که نگاه تفننی و سرگرمی به موسیقی پاپ دارند و نگاه عمیقی به این ژانر ندارند. نگاهی که باعث شده آسیب‌های زیادی به این موسیقی وارد شود.»

به گفته این آهنگساز، زمان زیادی لازم است تا این آسیب‌ها درمان شود و موسیقی صحیح و علمی در جامعه رواج پیدا کند:«عدم‌آموزش صحیح یکی از مشکلات موسیقی پاپ است. متأسفانه ناآگاهی افرادی که موسیقی پاپ کار می‌کنند به خاصیت موسیقی پاپ صدمه زده است.»

زمانی که حمید شاه آبادی تازه بر صندلی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه زده بود به دیدار امینی رفت. او در این دیدار وعده داد که این نوع موسیقی سرو سامان خواهد گرفت. همان سال شاه آبادی پیش از دبیر جشنواره خبر حذف موسیقی پاپ را اعلام کرد؛ خبری که بازتاب‌های گوناگونی را در پی داشت. با این حال این نوع موسیقی فقط ازبخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر جا ماند اما به بخش رقابتی رفت تا گواهی باشد برای عدم‌مشکل مسئولان با موسیقی پاپ البته نباید فراموش کرد که محبوبیت موسیقی پاپ رونقی است برای جشنواره موسیقی فجر. این روند نگرانی‌هایی برای اهالی موسیقی به‌وجود آورد مبنی بر اینکه آیا سیاست‌های جدید به حذف تدریجی موسیقی پاپ منجر خواهد شد؟

کیارس در جایگاه عضو شورای تازه تاسیس موسیقی پاپ این شایعه را بی‌اساس می‌داند: «موسیقی پاپ موسیقی به روز و مردم پسندی است. بعید می‌دانم که مسئولان هم بخواهند این نوع موسیقی را حذف کنند؛ چرا که اگر قرار بود این موسیقی حذف شود شورای تخصصی موسیقی پاپ تشکیل نمی‌شد، شورایی که برای نخستین بار تشکیل شده است و اعضای شورا با وسواس و دقت بر این نوع موسیقی نظارت دارند تا موسیقی پاپ به بهترین شکل ممکن روند خودش را طی کند.»

تفریشی جشنواره موسیقی فجر را جایی برای حرفه‌ای‌ها می‌داند:«در تمام دنیا جشنواره جایی برای حرفه‌ای‌هاست. اما در بخش موسیقی پاپ وضعیت به‌گونه دیگری است و گاهی اوقات دیده شده که کسانی تقاضای شرکت در این بخش را کرده‌اند که در سطح پایینی از موسیقی پاپ فعال بوده‌اند و مثلا در مجالس عروسی به ارائه موسیقی می‌پرداخته‌اند.»

او که در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به‌عنوان داور حضور داشته و در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر جایزه اول بخش رقابتی را گرفته است، عمر موسیقی پاپ را جوان می‌داند: «موسیقی پاپ زمانی رشد می‌کند که حرفه‌ای‌ها در جشنواره شرکت کنند تا به ارتقای سطح کیفی موسیقی پاپ کمک کنند. به‌نظرم اگر حرفه‌ای‌ها در جشنواره شرکت نکنند جا برای ناواردها باز می‌شود و موسیقی پاپ ضربه می‌خورد. موسیقی پاپ جدا از انواع دیگر موسیقی‌ها نیست.»

جشنواره‌ای مستقل

هرچند که بخش رقابتی موسیقی پاپ بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر حذف شد با این حال زمزمه‌هایی برای برگزاری جشنواره مستقل پاپ به گوش می‌رسد. کیارس هم به‌عنوان هنرمند موسیقی پاپ و هم به‌عنوان یکی از دست‌اندرکاران شورای موسیقی پاپ امیدوار است که این جشنواره راه‌اندازی شود: «موسیقی پاپ برای همه مردم و موسیقی‌ای فراگیر است و می‌تواند با همه اقشار مردم ارتباط برقرار کند. به همین دلیل امیدوارم که یا جشنواره‌ای مستقل داشته باشد یا در دوره‌های آینده جشنواره موسیقی فجر حضور فعال داشته باشد.»

اما علی تفریشی معتقد است که سطح موسیقی پاپ چندان بالا نیست که بتوان برای آن جشنواره‌ای مستقل طراحی واجرا کرد:«به‌نظرم بیشتر گروه‌های موسیقی پاپ دارای استانداردهای لازم نیستند و این ضعف به سیستم آموزشی ما برمی گردد. ضعفی که باعث‌شده اهالی موسیقی به موسیقی پاپ به چشم سطحی و غیرعلمی نگاه کنند. با این حال اعتقاد دارم که استعدادهای زیادی در عرصه موسیقی پاپ هست که دوست دارند این نوع موسیقی را بیاموزند و یاد بگیرند.

کد خبر 146758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز