دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از گذشت یک‌سال و یک‌ماه که با سرپرست اداره می‌شد، سرانجام تکلیفش با حکم محمد میر‌زمانی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شد.

حضور میرزمانی به‌دلیل سابقه کاری‌اش در عرصه هنر می‌توانست امیدی برای هنرمندان باشد چرا که او هم دستی در مدیریت داشته و هم‌آهنگساز و هنرمند است، اما چند تصمیم اخیر او گواهی است که این قصه سر دراز خواهد داشت.

شوک اول، عدم رضایت از موسیقی قهوه‌خانه

اولین شوک تصمیم‌گیری زمانی مطرح شد که مدیرکل دفتر موسیقی به ایرنا اعلام کرد که از موسیقی قهوه‌خانه‌ای رضایت ندارد. مدیرکل دفتر موسیقی اعلام کرد که مخالف ارائه موسیقی زنده در سفره‌خانه‌های سنتی است.

اظهار نظر مدیرکل دفتر موسیقی در حالی صورت گرفت که مسائل و مشکلات زیادی برسر راه حوزه موسیقی قرار داشته و دارد؛ صدور مجوز دیرهنگام کنسرت‌ها، گرانی سالن‌ها، عدم انتشار فراخوان مهم‌ترین رویداد هنری کشور، کپی‌رایت و... ازجمله مسائلی بودند که حل‌ این مشکلات شاید مهم‌تر از مسئله اجرای موسیقی زنده در سفره‌خانه‌های سنتی کشور باشد.

گرچه این تصمیم براساس روال قبلی و دیدگاه مدیران سابق دفتر موسیقی شکل یافته بود و پیش از این هم میرزمانی به این موضوع فکر نکرده بود اما به‌نظر می‌رسد که مشکلات مهم دیگری بر سر راه موسیقی کشور وجود دارد که ساماندهی موسیقی قهوه‌خانه‌ای باید در اولویت‌های آخر دفتر موسیقی باشد.

شوک دوم، تنها یک سئانس

در اوضاعی که گرانی کنسرت‌ها، هم برای هنرمندان و هم برای مخاطبان مشکل‌ساز شده‌است، دومین تصمیم مدیرکل نشان داد که عرصه مدیریت او را از مشکلات هنرمندان دور کرده‌است. میرزمانی اعلام کرد که اجراهای صحنه‌ای فقط در یک سئانس برگزار می‌شوند.
از آنجایی که محمد میرزمانی از دل هنرمندان برآمده است، این حکم بسیار تعجب‌برانگیز بود؛ حکمی که باعث شد با توجه به هزینه بالای اجاره سالن‌ها در تهران، به ضرر هنرمندان تمام ‌شود. زمانی که اجاره یک سالن نزدیک به 30میلیون است و هزینه‌های تبلیغات و دستمزد نوازنده‌ها، نور، صدا هم به این رقم اضافه شود، درصورتی بلیت‌های 50 تا 30 به سوددهی می‌رسد که 2اجرا در یک روز برگزار شود؛ اما این حکم از سوی مدیرکل دفتر موسیقی باعث شد که نگاه‌ها به سمت سالن کوچک و البته استاندارد تالار وحدت جلب شود؛ سالنی که اجاره‌بهای آن نسبت به کیفیت آن مطابقت دارد. میرزمانی در گفت‌وگویی با ایلنا از این طرح خود دفاع کرد و در این دفاعیه اعلام کرد: هر گروهی که از اشعار عاشقانه استفاده کند بیش از یک سئانس نمی‌تواند کنسرت برگزار کند. البته این تنها قانون عجیبی نبود که آقای مدیرکل دفتر موسیقی اعلام کرد، به‌نظر او مجوز برای سئانس دوم منوط به داشتن شرایطی مانند درجه یک بودن گروه، استفاده از اشعار غیرعاشقانه و داشتن پارکینگ برای سالن است.

او تأکید کرد: هر گروهی نمی‌تواند اجرای سئانس دوم داشته باشد، ویژگی‌هایی همچون درجه یک بودن گروه، پرداختن به موسیقی ایرانی و استفاده از اشعار غیرعاشقانه و عرفانی از مهم‌ترین شرایطی است که باید برای دادن مجوز سئانس دوم اجرای صحنه‌ای درنظر گرفته شود. او این کارها را محدودیت برای موسیقی ندانست بلکه این شرایط را سمت و سو دادن به فعالیت خواننده‌ها و موسیقی‌دان‌ها خواند. اگر شرایط موسیقی در این روزگار برای هنرمندان دشوار شده است و هنرمندان چشم یاری از هم صنف خود، یعنی آقای میرزمانی داشته‌اند، به‌نظر می‌رسد که این با توجه به صحبت مدیرکل دفتر موسیقی که اعلام کرده این قوانین موقتی است و به زودی آیین‌نامه جدیدی برای صدور کنسرت و آلبوم صادر می‌شود، باید گفت که روزهای نگران‌کننده‌ای در راه است.

شوک آخر؛ حذف موسیقی پاپ

اگر سال‌های گذشته توجه به موسیقی پاپ یکی از افتخارات جشنواره موسیقی فجر بود، سال گذشته حذف بخش رقابتی از بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فجر یکی از جنجال‌برانگیزترین مباحث جشنواره بود.

حال امسال در فراخوان جشنواره هیچ اسمی از بخش موسیقی پاپ نیامده ‌است. حسن ریاحی که دبیری بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر را برعهده دارد، در این‌باره گفت: برای موسیقی پاپ باید به‌طور کامل مستقل و مجزا جشنواره برگزار شود اما به‌نظر می‌رسد که این امر هرگز اتفاق نیفتد.

البته نباید فراموش کرد که در بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر تنها بخش رقابتی حذف شد و بخش جنبه‌ای موسیقی پاپ در جشنواره حفظ شد تا رونقی برای جشنواره باشد. حال باید دید که در این دوره چه اتفاقی می‌افتد؟ نکته جالب در این مورد سکوت مدیرکل دفتر موسیقی بود؛ هرچند این سکوت بنا به نگاه او در مورد موسیقی پاپ چندان غیرقابل پیش‌بینی نبود؛ «بسیاری از خواننده‌ها حتی دوره‌های لازم برای خواننده شدن را نگذرانده‌اند. همچنین اغلب اشعار خواننده‌های پاپ محتوایی عاشقانه دارد. به همین دلیل باید فرقی میان گروه‌هایی که از اشعار شاعران بزرگ مانند مولانا، سعدی، حافظ و... استفاده می‌کنند با کسانی که از اشعار عاشقانه استفاده می‌کنند، باشد».

کد خبر 145380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز