یک فوریت متمم بودجه سال 1390 شهرداری تهران دیروز پس از بحث و بررسی در چهارصد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تصویب اعضای شورا رسید.

شورای شهر

بر این اساس و پس از تصویب کامل، بخشی از بودجه اضافه‌شده، به پروژه‌های نیمه‌تمام و سرفصل‌هایی که شورای شهر مشخص می‌کند اختصاص می‌یابد.به گزارش همشهری، در ابتدای جلسه روزگذشته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، این هفته را هفته ایثارگری، جهاد، شهادت و ازخودگذشتگی دانست.

موضوع اصلی جلسه دیروز، بررسی لایحه فوریت متمم بودجه سال‌جاری بود که در نهایت توسط اعضای شورای شهر تهران تصویب شد. براساس این لایحه، میزان متمم بودجه سال1390 شهرداری تهران از حیث درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر یک هزار و 700میلیارد تومان است که 450میلیارد تومان آن نقدی و حدود یک هزار و 300میلیارد تومان آن غیرنقدی است. درصورت تصویب نهایی این لایحه، بودجه عمومی سال1390 شهرداری تهران از حیث منابع و درآمدها و نیز پرداخت‌ها و هزینه‌ها بالغ بر 9هزار و 300میلیارد تومان محاسبه خواهد شد.

در همین ارتباط سید مناف هاشمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در جریان تصویب یک فوریت این لایحه، دلایل توجیهی این طرح را افزایش 87 درصدی در بخش بودجه نقدی و 280 درصدی در بخش بودجه غیرنقدی در 5ماه اول سال دانست و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند کنونی به‌طور میانگین به‌صورت تلفیقی تحقق درآمدها در 6ماه اول سال معادل125 درصد باشد.وی همچنین یکی دیگر از دلایل توجیهی این لایحه را درنظر نگرفتن برخی از برنامه‌ها و خواسته‌های سرمایه‌ای و عمرانی شهرداری در بودجه سال 90 شهرداری تهران به‌دلیل محدودیت منابع دانست و افزود: به همین دلیل در ارائه لایحه متمم بودجه بهتر است که برنامه‌های نیمه کاره شهرداری به شورای شهر ارائه شود.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم در تشریح لایحه ارائه شده به شورای شهر خاطرنشان کرد: در جلسات کمیته تخصصی که درآمدها ارائه شد متوجه افزایش درآمد شهرداری در حوزه نقدی و غیرنقدی شدیم. خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز درخصوص لایحه متمم بودجه سال 1390 شهرداری تهران یادآوری کرد: در زمان تصویب بودجه 90 شهرداری، ما نسبت به ایجاد ردیف بودجه‌ای برای پرداخت دیون معوق شهرداری تاکید داشتیم ولی به‌دلیل محدودیت منابع نتوانستیم در این سرفصل اعتبار زیادی قرار دهیم حال که درآمد شهرداری افزایش داشته است یادآوری می‌کنیم در لایحه متمم این مهم مد نظر قرار گیرد. همچنین در این جلسه، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، معاون معماری و شهرسازی و شهردار منطقه3 شهرداری تهران حضور یافته و به تذکر رئیس کمیسیون توسعه وعمران شورای اسلامی شهر تهران پاسخ دادند.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهرتهران با یادآوری تذکرات خود درخصوص تغییر کاربری پارک عمومی و فضای سبز در میدان ونک، بلندمرتبه‌سازی‌ در دیباجی جنوبی و 2پلاک ریز که به‌صورت نمونه در اطراف پل‌صدر و کاوه مورد بررسی قرار گرفته و همه نشان از عدم‌اجرای طرح تفصیلی دارند، افزود: با توجه به اینکه پرونده‌های ساخت و ساز از شهرداری به کمیسیون ماده 5 هدایت می‌شود شهرداری برای کاهش این موضوع تدابیری را بیندیشد. پژمان پشمچی زاده، شهردار منطقه 3 شهرداری تهران درخصوص پرونده‌های مطرح شده در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران به تشریح نحوه اعطای مجوز از سوی شهرداری به ساختمان دیباجی پرداخت و اظهار داشت مجوز این ساختمان براساس ضوابط و مقررات موجود اعطا شده است.

وی اظهار داشت: این مجوز براساس ضوابط جاری شهرداری صادر شده است و هیچگونه انحراف و اختلافی با آنها ندارد. شهردار منطقه 3 شهرداری تهران درخصوص اعطای مجوز ساخت 10 طبقه در خیابان بهار، گفت: با توجه به اینکه، بر این ساختمان گذر بالای 30 متر است (اتوبان کاوه) مجوز ساخت5 طبقه به آن داده شده است. وی درخصوص ساخت وسازها در تقاطع شهید کاوه و شهید کلاهدوز گفت: پروانه ساخت 9 طبقه در این ملک در سال 88 صادر شده است اما با تقاضای اختصاص برخی سطوح در این مکان برای ایجاد کاربری تجاری مخالفت شده و امروز 100‌درصد این مکان مسکونی است. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه درخصوص بلندمرتبه‌سازی‌ هرمی پرسید: مگر ضوابط و مقررات بلندمرتبه‌سازی‌ هرمی لغو نشده است که اگر این اتفاق نیفتاده طرحی در شورا برای لغو این موضوع تهیه و تصویب شود. هیربد معصومی معاون شهرسازی شهرداری تهران در همین خصوص گفت: براساس احکام طرح جامع، ضوابط جدیدی برای بلند مرتبه‌سازی‌ دردست تدوین است که در مراحل پایانی خود قرار دارد و با پایان یافتن تدوین آن جهت جایگزینی با ضوابط قبلی ابلاغ خواهد شد.

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر حمایت شورای اسلامی شهر تهران از اهداف مدیریت کلانشهر گفت: اعضای شورای شهر با معضلات شهر تهران آشنا بوده و می‌دانند کنترل شهر به این بزرگی بسیار سخت و دشوار است. وی ادامه داد: ما از شهرداری می‌خواهیم برای پایان دادن به برخی موضوعات، طرح تفصیلی هرچه زودتر ابلاغ شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آنچه انجام می‌شود بستر اجرای طرح تفصیلی را خراب می‌کند، گفت: نباید با برخی اقدامات بر مشکلات اجرای طرح تفصیلی بیفزایم که این موضوع بینش شهرداران مناطق را می‌خواهد. وی خطاب به شهرداران مناطق اظهار داشت: شهرداران مناطق می‌توانند پیش از آنکه مجوز ساخت‌و‌سازی‌ را که در گذشته دور، از کمیسیون ماده 5 گرفته‌اند، صادر کنند آن را مجددا به کمیسیون ماده 5 بفرستند.

حمزه شکیب در پایان این جلسه عنوان کرد: با توجه به مغایرت ساخت و ساز در مکان‌های مذکور با طرح تفصیلی جدید و طرح تفصیلی ملاک عمل، توضیحات شهردار منطقه و معاون شهرسازی برای من قانع‌کننده نبود. وی درخواست کرد که این موضوعات دوباره بررسی شده و اصلاحات لازم برای به حداقل رساندن مشکلات شهروندان و این بخش از منطقه 3 شهرداری تهران صورت گیرد.

کد خبر 146607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز