همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری کشورمان گفت که امروز ایران حداقل به 4 رآکتور هسته ای به منظور تولید برق نیاز دارد و شرکت های آمریکایی نیز می توانند در احداث این نیروگاه ها حضور داشته باشند.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در حاشیه شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار جمعی از نخبگان آمریکایی با تاکید بر اینکه امروز شرایط جهان و دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها تغییر کرده است، اظهار داشت: جهان نیازمند سیاست‌ها و ارتباطات جدیدی است چراکه اگر در گذشته یک یا چند دولت می‌توانستند به نوعی نظامی را در جهان برقرار کنند دیگر ادامه آن وضع امکانپذیر نیست و ملت‌ها آن را نمی‌پسندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ امروز همه ملت‌ها به دنبال امنیت پایدار، پیشرفت و سعادت هستند و این مطالبه همگانی زمانی محقق می‌شود که زمینه مشارکت عمومی در جهان شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه ساز و کارهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان ناکارآمد بوده و دیگر پاسخگو نیست، اظهار داشت: زمانی که شورای امنیت با ساز و کار فعلی تاسیس شد، شاید در دوره کوتاهی توانست موفقیت‌هایی به دست آورد اما امروز دیگر این ساز و کار پاسخگو نبوده و نیازمند ساختار جدیدی است؛ ‌صندوق پول و بانک جهانی نیز چنین شرایطی دارد و امروز دیگر قادر نیست اقتصاد جهان را مدیریت کند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: مدل مدیریت و سیاست پردازی‌های بعد از جنگ جهانی دوم به پایان راه خود رسیده و نمی‌تواند جهان را اداره کند و مبانی و تئوری‌های اقتصادی و امنیتی ترسیم شده پاسخگوی شرایط کنونی نیست.


رئیس‌جمهور گفت: جهان نیازمند تئوری‌های جدیدی است که البته این تئوری‌ها باید مبتنی بر اصول مشترک انسانی یعنی احترام به همه ملت‌ها، آزادی و عدالت باشد.

وی اضافه کرد: همه باید دست به دست هم از مرحله کنونی عبور کرده و به مرحله بالاتر و بهتری برسیم و لازمه آن این است که با احترام به حقوق یکدیگر صادقانه در این مسیر گام برداریم.

آینده بسیار خوبی در انتظار اقتصاد ایران است

احمدی‌نژاد در ادامه اظهارات یکی از نخبگان آمریکایی را در خصوص آینده اقتصاد ایران مورد اشاره قرار داد و گفت: آینده بسیار خوبی در انتظار اقتصاد ایران است؛ امروز روند ورود سرمایه خارجی به ایران شتاب گرفته ضمن اینکه اقتصاد ایران نسبتا خود اتکا بوده و اکثر نیازهای خود را در داخل کشور تولید می‌کند؛ ایران از استعدادهای معدنی و بالاتر از آن از استعداد انسانی بسیار بالایی برخوردار است، البته ما از سرمایه‌گذاری خارجی نیز استقبال می‌کنیم و شرکت‌های جهانی را به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ایران دعوت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال یکی دیگر از نخبگان در خصوص رشد اقتصادی ایران اظهار داشت: اقتصاد ایران روند رو به رشدی به خود گرفته و در طول 6 سال گذشته تولید خودرو ، سیمان، مس، آلومینیوم و فولاد و نیز ساخت و ساز مسکن تقریبا بیش از دو برابر افزایش داشته و این بدان معناست که اقتصاد ایران از میزان رشد بالایی برخوردار است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که افزایش قیمت نفت در رشد اقتصادی تاثیر دارد، اما تعیین کننده نیست چرا که درآمد حاصل از فروش نفت صرف واردات می‌شود و به نسبت افزایش قیمت نفت قیمت کالاهای وارداتی نیز افزایش می‌یابد.

احمدی‌نژاد به سخنان یکی دیگر از نخبگان آمریکایی درباره هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: دولت مرحله اول این طرح را با قاطعیت و همکاری عمومی مردم و تقریباً بدون هیچ گونه تنش و مشکلی انجام داد و روشی که در اجرای این طرح در ایران به کار گرفته شده روشی ابتکاری است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: برای اجرای مراحل بعدی اصلاحات اقتصادی نیز برنامه‌ریزی شده و امیدواریم مرحله بعدی آن امسال انجام شود.

سوءتفاهم بین ایران و برخی کشورهای غربی ریشه تاریخی دارد

وی در پاسخ به سوال یکی از نخبگان درباره علت سوءتفاهم موجود میان ایران با برخی کشورهای اروپایی و آمریکا گفت: این سوءتفاهم ریشه تاریخی دارد؛ دولت انگلیس بیش از 100 سال در ایران حضور داشت و حدود 40 سال، نفت ایران را استخراج کرده و از آن استفاده می‌کرد بدون اینکه مبلغ قابل توجهی بپردازد و تقریباً تمام سیستم حکومتی را تحت نفوذ خود قرار داده بود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ملت ایران در آن دوره به طور کامل از رشد و پیشرفت عقب ماند؛ بعد از جنگ جهانی اول نیروهای انگلیسی ایران را ترک نکردند و وارد بازار مواد غذایی شده و ده‌ها برابر نیاز خود کالا خریداری کردند که این موضوع موجب قحطی شدید در ایران شد و طبق بعضی گزارشات وزارت خارجه آمریکا، در فاصله کمتر از 4 سال چندین میلیون ایرانی فوت کردند.

رئیس‌جمهور افزود: در مقطع جنگ دوم جهانی نیز ایران پل پیروزی نام گرفت اما تمام منافع حاصل از این پیروزی به 3 کشور به اصطلاح فاتح جنگ اختصاص یافت و تنها فقر و محرومیت برای ایران باقی ماند.

وی خاطر نشان کرد: حتی زمانی که ملت ایران قیام کرده و نفت را ملی و از دست دولت انگلیس خارج کردند، انگلیس نفت ایران را تحریم کرد؛ بنابراین درآمد دولت کاهش یافت و متاسفانه دولت آمریکا هم ذخایر طلای ایران را آزاد نکرد و بدتر از آن با کودتای ضد مردمی، حکومتی خشن و دیکتاتوری را برای 25 سال به ملت ایران تحمیل کردند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه با قیام امام خمینی (ره) ملت ایران به دنبال آزادی و حق انتخاب برآمد، اما باز هم دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی در مقابل ایران قرار گرفتند و از 8 سال جنگ صدام علیه ایران حمایت کردند، گفت: متاسفانه دولت‌های غربی به این همه بسنده نکرده و پس از آن نیز انواع تحریم‌ها و فشارها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند. اینها همه زمینه‌های سوءتفاهمات ریشه‌داری است که به واسطه اقدامات اشتباه دولت‌های قبلی آمریکا و اروپا در ذهن ملت ایران نقش بسته است و تنها راه اصلاح آن این است که رفتارها و نگاه‌ها به طور ریشه‌ای تغییر پیدا کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تعجب آور است که بعضی سیاستمداران آمریکایی چنین تصور می‌کنند که می‌توان ایران را از معادلات جهانی حذف کرد؛ ما معتقدیم امروز جهان به جایی رسیده که حتی کشورهای بسیار کوچک آفریقایی را هم نمی‌شود حذف کرد.

پیشنهاد ایران برای خروج آمریکا از عراق کاملا صادقانه و به نفع دولت آمریکاست

وی ادامه داد: جهان باید با مشارکت همگانی اداره شود و دیگر دوران فرمانروا و فرمانبر بودن به پایان رسیده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه سیاستمداران آمریکایی باید باور کنند که ایران دیگر آزاد شده است، گفت: دولت آمریکا به جای لشکرکشی به اطراف مرزهای ایران می‌تواند هزینه‌های آن را برای بهبود وضعیت مردم آمریکا به کار بگیرد؛ جمهوری اسلامی ایران همواره از همکاری و روابط صادقانه بر پایه احترام و عدالت استقبال کرده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمنی با ایران هیچ سودی برای دولت های غربی ندارد، تصریح کرد: ایران امروز به مراتب قدرتمندتر و پیشرفته تر از ایران 30 سال گذشته است؛ دولت‌های غربی ملت ایران را تحریم کردند اما امروز اقتصاد کشورهای خودشان دچار بحران شده است؛ البته ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم، اما همگان باید بدانند که با تحریم و تهدید نمی‌توان ایران را ساقط کرد یا رژیمی روی کار آورد که مورد پسند تحریم کنندگان باشد؛ چنین اتفاقی دیگر در ایران نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تمام ملت‌ها خیر و نیکی آرزو می کند، اظهار داشت: زمانی که به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم از عراق خارج شود واقعاً آن را به نفع این دولت می دانیم و بر اساس اعتقاداتمان بر این باور هستیم که باید به دنبال منافع همه ملت ها باشیم چرا که اگر جهان آباد، مرفه و امن باشد همه سود می‌برند؛ ملت ایران در توصیه‌های خود صداقت دارد و هیچ گاه به دنبال فریبکاری نیست.

تعریف غربی‌ها از منافع ملی باعث جنگ و درگیری‌های امروز جهان است

احمدی‌نژاد در پاسخ به سخنان یکی دیگر از نخبگان درباره منافع ملی ایران و آینده منطقه گفت: از مفاهیمی که باید در آن تجدیدنظر شود، مفهوم منافع ملی است؛ ‌متاسفانه برخی کشورها منافع ملی خود را در تناقض با منافع سایر کشورها تعریف می‌کنند و همین موجب جنگ و درگیری است؛ ما بر این باور هستیم که می‌توان تعریف جدیدی از منافع ملی ارائه کرد که در آن منافع همه ملت ها همراستا و مکمل هم باشد و می‌توان دنیا را به گونه‌ای اداره کرد که همه سود ببرند، از این رو ملت ایران منافع خود را در تضاد با سایر کشورها تعریف نکرده است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره امنیت خلیج فارس اظهار داشت: خلیج فارس از مناطق اصلی انرژی است و باید امنیت در آنجا برقرار باشد؛ ضمن اینکه کشورهای منطقه می‌توانند بدون دخالت سایرین امنیت را به طور کامل در این منطقه برقرار کنند و بی تردید ایران نقش فعالی در این راستا خواهد داشت.

وی با اشاره به سخنان یکی دیگر از نخبگان برجسته آمریکایی در خصوص اینکه ایران، مصر و ترکیه سه قدرت مهم منطقه خاورمیانه هستند و عربستان و آمریکا نیز نقش تاثیرگذاری دارند، گفت: سه کشور زمانی موفق هستند که با هم و در کنار هم باشند و برای عربستان و آمریکا هم بهتر آنست که در مجموعه این سه کشور با نگاه مثبت وارد شوند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: تلاش برای ایجاد تفرقه و درگیری اگر چه ممکن است در کوتاه مدت منافعی را ایجاد کند اما در میان مدت امواج سنگینی علیه تفرقه افکنان ایجاد خواهد کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امنیت منطقه با مشارکت همگانی قابل تحقق است و ایران برای این موضوع اهمیت بسیار بالایی قائل می‌باشد، اگر امنیت به طور کامل برقرار شود رشد اقتصادی مناسبی را هم در پی خواهد داشت و چنانچه روابط کشورها بر اساس قانون و عدالت باشد و هیچ کس به دنبال حق بیشتری نباشد بدون تردید مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: در تحولات منطقه هیچ کس نباید تلاش کند تا این تحولات و مطالبات مردم را به نفع خود مصادر کند؛ اینگونه اقدامات تکرار اشتباهات گذشته است. دولت آمریکا و مسئولین آن نیز اگر رفتار خود را اصلاح کرده و نگاه درازمدت داشته باشند، سود خواهند برد.

ادبیات رئیس‌جمهور آمریکا در منطقه بشدت منفی است

احمدی نژاد اظهار داشت: ادبیات رئیس‌جمهور آمریکا در منطقه ما بشدت منفی است؛اینکه رئیس دولت آمریکا برای مردم مصر، سوریه و فلسطین تعیین تکلیف کند، آثاری منفی برای آمریکا دارد و این به خاطر بدبینی تاریخی ملت‌های منطقه نسبت به آمریکا است؛ البته ممکن است عده قلیلی سیاست مدار با این ادبیات همراهی کنند اما توده‌های مردم هرگز همراهی نخواهند کرد.

رئیس‌جمهور در خصوص موضوع هسته‌ای ایران نیز گفت:‌ به جای تقابل در موضوع هسته‌ای، همکاری به نفع همه است و شش سال قبل در سازمان ملل از جهانیان دعوت کردم که کنسرسیومی برای غنی‌سازی در ایران تشکیل شود؛ امروز ایران حداقل به 4 رآکتور هسته‌ای به منظور تولید برق نیاز دارد و شرکت‌های آمریکایی نیز می‌توانند در احداث این نیروگاه‌ها حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره وجود سیستمی برای عدم برخورد احتمالی نیروهای نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس گفت:‌ ایران از اینکه سیستم هشداری بین نیروهای نظامی دو کشور باشد، استقبال می‌کند اما بهتر این است که ناوها و نیروهای نظامی آمریکایی خلیج فارس را ترک کنند چرا که این کار را به سود آمریکا می‌دانیم، مگر اینکه کسانی باشند که اقتصاد آمریکا را بر پایه نظامی‌گری تعریف کرده باشند.

احمدی‌نژاد در خصوص اظهارات یکی دیگر از نخبگان آمریکا درباره تحولات منطقه و موضوع سوریه اظهار داشت: اصولی وجود دارد که باید برای همه ملت‌ها رعایت شده و محترم شمرده شود؛ ایران این اصول را برای همه ملت‌ها حتی مردم آمریکا و کشورهای اروپایی مطالبه می‌کند و با هر عاملی که بخواهد این اصول را مخدوش کند، همراهی نخواهد کرد و در مقابل با هر اقدامی که حق آزادی، حاکمیت ملی، عدالت و احترام ملت‌ها را تقویت کند، همراهی خواهد داشت.

ملت ها اگر فرصت پیدا کنند طوفانی علیه نظام حاکم بر جهان به راه می‌اندازند

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اصولا ادبیات سیاسی و مبانی ملت و دولت ایران با دولت آمریکا متفاوت است؛ ایران پیشرفت سایر کشورها را در نقطه مقابل خود نمی‌داند و حتی از پیشرفت کشورها و ملت‌ها حمایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ آزادی و دموکراسی موضوعی تحمیلی نبوده و باید انتخاب شود و سلطه گران باید توقعات دوره استعمار را از ذهن خود خارج کنند؛ پیش بینی ما این است که هژمونی آمریکا به سرعت در جهان مضمحل خواهد شد برای اینکه ملت‌ها به حدی از رشد و بیداری رسیده‌اند که آن را نخواهند پذیرفت.

احمدی‌نژاد ادامه داد: اگر چه سلطه‌گران مطالبات ملت‌ها را سرکوب می‌کنند اما بدون شک اگر ملت‌ها فرصتی پیدا کنند، طوفانی به پا خواهد شد که همه مناسبات را دگرگون خواهد کرد از این رو توصیه می‌کنیم سیاستمداران غربی اینگونه موضوعات را پیش‌بینی کرده و روش خود را تغییر دهند و همه ملت‌ها را در مدیریت جهان مشارکت دهند.

رئیس‌جمهور افزود: قدرت نظامی نباید حق بیشتری برای کسی ایجاد کند؛ امروز دورانی که سلاح اتمی باعث برتری شود به پایان رسیده و علت این است که روابط انسانی باید با ارزش‌های انسانی ارزیابی شود و مشکلات جامعه انسانی هم راه حل انسانی دارد.

وی با بیان اینکه امروز دیگر سلاح اتمی کارآیی نداشته و قابل استفاده نیست،‌ گفت: سلاح اتمی جز اینکه برای صاحبان آن مشکل ایجاد کند، کارآیی دیگری ندارد.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به پیشنهاد یکی از نخبگان برای سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در ایران گفت: ایران از حضور شرکت‌های تمامی کشورها از جمله آمریکا برای سرمایه گذاری در ایران در تمامی زمینه‌ها استقبال می‌کند و آن را به نفع دوستی بین ملت ها می‌داند؛ اصولا نگاه ملت ایران به فعالیت‌های اقتصادی فراتر از سود اقتصادی می باشد و ما بیشتر به دنبال دوستی، محبت و عدالت هستیم.

با قطع ارتباط چین، روسیه و دیگر کشورها با دلار، دارایی‌های کاغذی اقتصاد آمریکا و غرب را ویران می‌کند

رئیس‌جمهور در خصوص سخنان یکی دیگر از نخبگان درباره تحولات منطقه اظهار داشت: ایران معتقد است، ملت‌ها می‌توانند مسائل خود را بدون دخالت دیگران برطرف کنند و جمهوری اسلامی ایران اعتقادی به دخالت در امور سایر کشورها ندارد، تقریباً همه رهبران حاشیه خلیج فارس هم اعلام کرده‌اند که از ایران هیچ گونه نگرانی ندارند؛ همچنین معتقدیم اگر بعضاً اظهارنظری صورت می‌گیرد تحت فشار قدرت‌های خارجی است.

وی در ادامه به بحران اقتصادی موجود در غرب اشاره کرد و گفت: خزانه داری آمریکا تا چه زمانی می‌تواند دارایی کاغذی خلق کند و اصولا اقتصاد جهانی چه میزان ظرفیت دارد که این دارایی‌های کاغذی را جذب کند؟ سردمداران آمریکا باید پیش بینی کنند که اگر چین، روسیه و دیگر کشورها تصمیم بگیرند به نوعی رابطه خود را با دلار قطع کنند چه اتفاقی برای اقتصاد آمریکا و غرب خواهد افتاد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: باید علت اصلی مشکلات کنونی جهان در نظام و اندیشه سرمایه‌داری جستجو شود؛ برخی سیاستمداران اروپایی و آمریکایی بیش از آنکه دیگران را متهم کنند باید زمینه همفکری برای رفع مشکلات و فائق آمدن بر بحران را فراهم سازند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند اتفاقاتی که در منطقه در حال وقوع است را به نفع خود مصادره کند و به گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی این اتفاقات همان تغییراتی است که شعار آن را داده بود اما این گونه ادبیات و رفتارها نشان می‌دهد که تغییری در نگاه و سیاست‌ها به وجود نیامده است و برای همین بحران‌ها ادامه دارد.

 

کد خبر 146535
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز